FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej där gott folk!
Har någon koll på vilken positioneringsteknik som polisen använder för att spåra försvunna personers via deras mobiltelefoner? I sådana fall vart finns denna programvara för försäljning och vilken kod krävs för att kunna få ut privatpersoners (efter godkännande) plats. Tacksam för bra svar. Mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
De tar hjälp av telefonoperatörerna. Det finns ingen programvara som polisen använder.
Telefonoperatörerna kan ringa in en telefon i ett visstområde. Om telefonen befinner sig i ett område med tre master blir det ganska bra. Finns det bara en mast så blir det inte så bra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Denna tjänst är/var gratis förut iaf. http://www.lociloci.com
Fungerande rätt bra när jag testade på mig själv. Kanske finns lite info där om hur dom gör. Senast redigerad av Sathack den 2010-02-07 klockan 12:24 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Precis. De kan se vilken signalstyrka mobilen har haft till masterna. Utifrån detta så får de fram ett avstånd från masten, längre avstånd => svagare signal.
Har du en mast får du ju positionen som en cirkel runt hela masten (100 meter från masten, men i vilken riktning?) Har du två master kan du få flera positioner. Tänk dig två cirklar som skär varandra. Har du däremot tre master så får du en mycket bättre positionering. Tre cirklar som skär varandra och där de skär varandra har vi positionen. ![]() I stora drag tror jag att det är såhär det funkar ![]() EDIT: LOCILOCI är INTE gratis längre! Det började helt skumt kosta och stod som "Nyheter" på min och mina vänners faktura... Rekommenderar dom inte! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ang. lociloci så skulle jag inte betala för att få spam.
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det enda du behöver göra är att skriva ett avtal med alla mobiloperatörer så kan du få den infon. Du kanske kan prata med lociloci och få den infon mot en mindre kostnad.
Polisen får inte den informationen "bara sådär" utan det krävs beslut om det. Däremot får SOS Alarm den informationen i realtid om någon ringer från ett mobilnummer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Lociloci säljer tjänsten ganska dyrt. Läs om deras api.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|