FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag får de största delen av mina klick på adsense från 2 sidor. Den ena sidan har sina annonser placerade på ett så osmart sätt att besökaren tar fel. Den andra sidan har inget högt värde på besökarna (inte speciellt köpvilliga).
Nu är det så att Google sänker provosionen om man gererar dåligt med försäljning. Logiskt tycker jag. Nu undrar jag dock hur de baserar detta? Är det domänerna som får ta stryk genom att de får en stämpel eller är det mitt Adsense konto som får en stämpel och automatiskt påverkar alla mina sidor oavsett om de ger bra med försäljning eller ej. Om det är domänen så kommer detta lösa sig men om det är kontot så undrar jag om det är okej för Google att köra med ett konto per sida? Någon som är insatt i detta och vet hur det ligger till? Jag har sjunkit enormt mycket i inkomster sedan i somras och då har ändå en sida ökat med 100% besökare medans den andra legat stabilt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Nej du får inte ha mer än ett konto och provisionen har inget med försäljningen att göra. Om klick från din sida genererar försäljning hos en annonsör eller inte vet inte Google(om dom inte använder omvandlingsspårning men isåfall bryr dom sig inte för det är för annonsörens skull det används) Det beror ju helt på hur mycket annonsörerna betalar för sökorden. Har nyckelorden på dina sidor inte ändrats har garanterat priserna för dom gjort det |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Tjänar du mer så är det för att annonsörerna betalar mer, tjänar du mindre så är det för att annonsörerna betalar mindre. Google har inget med detta att göra. Dom agerar bara mellanhand och tar sin provision på affären. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Tillfälligt kan ju AdSense gå ner mycket, för att sedan snart komma upp i samma nivå igen. Har det här varat någon längre tid? /Bengt
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
/Bengt
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har samma problem om man jämför då jag hade 200 click om dagen med nu när jag har 500 - 600 click om dagen så tjänar jag inte 1 $ mer än vad jag tjäna då jag hade 200 click om dagen.
Smart pricing har ju funnits ett tag och det har ju säkerligen med det att göra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
|
Citat:
Motparten för dina annonser är annonsören och inte Google. Google är bara en mellanhand. Det är annonsören som betalar det som du får ut. Får du mindre betalt är det alltså annonsörerna som betalar mindre. Antagligen är man inte nöjd med trafiken och sänker buden, eller så har nån annonsör försvunnit, eller så får man annonser från andra annonsörer helt enkelt. Annonsörerna är inte dumma och sysslar inte med välgörenhet. Får dom inte valuta för sina pengar så slutar dom annonsera. Jag var på en sökmotoroannonseringsmässa (långt ord) idag och det nämndes flera gånger av flera personer - kvaliten på trafiken från adsense är klart sämre än direkt från Google vilket gör att många annonsörer drar ner på AdSense annonsering. Samtidigt förväntar sig branschen en kraftig tillväxt av antalet adsense användare vilket gör att fler kommer slås om pengarna och då kan man räkna ut själv vad det innebär för förtjänsten från AdSense. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|