Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Inkomster från Google Adsense sjunkit med 70%

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-19, 22:20 #1
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Jag får de största delen av mina klick på adsense från 2 sidor. Den ena sidan har sina annonser placerade på ett så osmart sätt att besökaren tar fel. Den andra sidan har inget högt värde på besökarna (inte speciellt köpvilliga).

Nu är det så att Google sänker provosionen om man gererar dåligt med försäljning. Logiskt tycker jag. Nu undrar jag dock hur de baserar detta?

Är det domänerna som får ta stryk genom att de får en stämpel eller är det mitt Adsense konto som får en stämpel och automatiskt påverkar alla mina sidor oavsett om de ger bra med försäljning eller ej.

Om det är domänen så kommer detta lösa sig men om det är kontot så undrar jag om det är okej för Google att köra med ett konto per sida?

Någon som är insatt i detta och vet hur det ligger till? Jag har sjunkit enormt mycket i inkomster sedan i somras och då har ändå en sida ökat med 100% besökare medans den andra legat stabilt.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-19, 22:32 #2
ChrisK ChrisK är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2005
ChrisK ChrisK är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2005
Hej,

Nej du får inte ha mer än ett konto och provisionen har inget med försäljningen att göra. Om klick från din sida genererar försäljning hos en annonsör eller inte vet inte Google(om dom inte använder omvandlingsspårning men isåfall bryr dom sig inte för det är för annonsörens skull det används) Det beror ju helt på hur mycket annonsörerna betalar för sökorden. Har nyckelorden på dina sidor inte ändrats har garanterat priserna för dom gjort det
ChrisK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-19, 22:45 #3
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Citat:
Originally posted by FredrikMH@Oct 19 2005, 22:20
Nu är det så att Google sänker provosionen om man gererar dåligt med försäljning. Logiskt tycker jag. Nu undrar jag dock hur de baserar detta?
Du är den andra personen på några månader som anklagar Google för saker dom inte har med att göra. AdSense är motsattsen till AdWords. Det folk betalar på AdWords får du ut på AdSense. På AdWords betalar man per klick, på AdSense får man betalt per klick. Google varken vet eller bryr sig om sales eller andra nyckeltal.

Tjänar du mer så är det för att annonsörerna betalar mer, tjänar du mindre så är det för att annonsörerna betalar mindre. Google har inget med detta att göra. Dom agerar bara mellanhand och tar sin provision på affären.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-20, 12:07 #4
FredrikMHs avatar
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Citat:
Originally posted by robertsson@Oct 19 2005, 22:45
Du är den andra personen på några månader som anklagar Google för saker dom inte har med att göra. AdSense är motsattsen till AdWords.
Jag har tyvärr svårt att se någon annan förklaring. Dessutom har det nämnts i ett flertal trådar tidgare, men det är inte sant då? Kan företag sänka provosionen specifikt för en sida då? Eller finns inte denna möjlighet alls?
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-20, 16:25 #5
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Ursprungligen postat av FredrikMH
Citat:
Ursprungligen postat av robertsson
Du är den andra personen på några månader som anklagar Google för saker dom inte har med att göra. AdSense är motsattsen till AdWords.
Jag har tyvärr svårt att se någon annan förklaring. Dessutom har det nämnts i ett flertal trådar tidgare, men det är inte sant då? Kan företag sänka provosionen specifikt för en sida då? Eller finns inte denna möjlighet alls?
Man kan knappast själv bestämma olika pris för olika webbplatser, den möjligheten har jag inte sett. Men däremot kan man ju spärra en webbplats helt. Det är väl möjligt att fler företag har blivit aktiva med det? Om de bäst betalande spärrar din webbplats så får du ju sämre betalande företag kvar (Det var dock bara en spekulation utifrån ditt problem.)
Tillfälligt kan ju AdSense gå ner mycket, för att sedan snart komma upp i samma nivå igen. Har det här varat någon längre tid?

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-20, 16:55 #6
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Citat:
Google har en teknologi för att sänka priset hos specifika Adsense-sidor, teknologin kallas smart pricing. Det står bland annat om den i Google's FAQ (länk).
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-20, 20:32 #7
Bengts avatar
Supermoderator

Supermoderator
Bengts avatar

Citat:
Originally posted by Qo-naq@Oct 20 2005, 16:55
Google har en teknologi för att sänka priset hos specifika Adsense-sidor, teknologin kallas smart pricing. Det står bland annat om den i Google's FAQ (länk).
Jo, se där. Det bör nog tolkas som att om de fördelar ut en annons till en sida trots att det är mindre troligt att den sidan kommer att producera något resultat, då KAN de sänka priset under annonsörens bud.
Citat:
If we find that an ad on a content site is less likely to produce results, we may reduce the cost of your ad below the minimum bid assigned to it.
Förstahandsvalet är ju dock att en annons inte läggs på en sådan sida alls, vad jag har förstått. Frågan är varför man gör så här? Ja, som alternativ till ideella annonser kan man förstå. I FredrikMH:s konkreta fall vet jag dock inte om det är detta de har gjort. Då skulle de först ha sett hans sidor som normala för annonsen ifråga, sedan gjort en utvärdering av resultatet av den annonsen på just den sidan, funnit att den inte ger någonting, ändå låtit annonsen ligga kvar men sänkt priset under annonsörens bud. Ja, ingenting är omöjligt, men är det så sanningen ser ut?

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-20, 20:56 #8

Citat:
Citat:
Nej, det går inte sätta enskilda bud. Däremot har jag gjort så att jag hade en kampanj när jag betalade 3kr/klick (sökord + adsense). Eftersom jag tycker att kvaliten på trafiken från adsense är klart sämre skapade jag två adgroups med samma keywords. Dom ena har jag bud på 3 kr och är riktad på sökord och den andra har budet 1.50 och är riktad mot adsense. På det sättet har jag halverat min kostnad för adsense annonser.
Oläst 2005-10-20, 21:20 #9
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar

Reg.datum: Aug 2004
Jag har samma problem om man jämför då jag hade 200 click om dagen med nu när jag har 500 - 600 click om dagen så tjänar jag inte 1 $ mer än vad jag tjäna då jag hade 200 click om dagen.
Smart pricing har ju funnits ett tag och det har ju säkerligen med det att göra.
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-20, 21:23 #10

Citat:
Originally posted by FredrikMH@Oct 20 2005, 12:07
Dessutom har det nämnts i ett flertal trådar tidgare, men det är inte sant då?
Det som har nämnts i tidigare trådar var någon som trodde att det var Google som betalade honom för att han hade annonser på sidan och man får samma intrycket att du tror samma sak med din inlägg.

Motparten för dina annonser är annonsören och inte Google. Google är bara en mellanhand. Det är annonsören som betalar det som du får ut. Får du mindre betalt är det alltså annonsörerna som betalar mindre. Antagligen är man inte nöjd med trafiken och sänker buden, eller så har nån annonsör försvunnit, eller så får man annonser från andra annonsörer helt enkelt.

Annonsörerna är inte dumma och sysslar inte med välgörenhet. Får dom inte valuta för sina pengar så slutar dom annonsera. Jag var på en sökmotoroannonseringsmässa (långt ord) idag och det nämndes flera gånger av flera personer - kvaliten på trafiken från adsense är klart sämre än direkt från Google vilket gör att många annonsörer drar ner på AdSense annonsering.

Samtidigt förväntar sig branschen en kraftig tillväxt av antalet adsense användare vilket gör att fler kommer slås om pengarna och då kan man räkna ut själv vad det innebär för förtjänsten från AdSense.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017