Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Reklamplaceringar av annonser

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-23, 08:55 #1
hoxons avatar
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
hoxon hoxon är inte uppkopplad
Medlem
hoxons avatar

Hej,

1.
Vi har under ca ett år drivit en sajt från att vara ett hobbyprojekt till ett klart mer seriöst projekt. Nu när vi växt till oss lite och skall gå ifrån att ha två hobbybanners till en fulländad reklam och medlemsfinansierad sajt undrar vi lite över vad som fungerar bäst.

Finns det något bolag eller någon person som är väldigt duktig på att bygga upp bra reklam på sajter. Sajten vi är väldigt stor mot en viss målgrupp.
Jag skall gärna skicka mer information genom PM eller mail.

2.
Olyckligtvis så är målgruppen vi vänder oss emot ganska datakunniga vilket gör att de använder adblock Hur kommer man runt detta på ett enkelt sätt.
hoxon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-23, 10:34 #2
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
HenrikAI HenrikAI är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Originally posted by hoxon@Sep 23 2005, 08:55
2.
Olyckligtvis så är målgruppen vi vänder oss emot ganska datakunniga vilket gör att de använder adblock Hur kommer man runt detta på ett enkelt sätt.
Med css, absolut positionering och z-index kan du placera en div-tag under dina annonser. Perfekt ställe att lägga in en text-länk (och kanske även en bild med "icke-reklamstandardmått" som du laddar från din egen server).
HenrikAI är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-23, 11:46 #3
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
HenrikAI, det där låter som ett utmärkt sätt att bli bannad från te.x. Adsense
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-24, 01:54 #4
WizKid WizKid är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by HenrikAI@Sep 23 2005, 09:34
Med css, absolut positionering och z-index kan du placera en div-tag under dina annonser. Perfekt ställe att lägga in en text-länk (och kanske även en bild med icke-reklamstandardmått som du laddar från din egen server).
Förstår inte vad meningen med att lägga dit en bild eftersom den blir enkel att blocka. Och lägger man dit en div med textannonser så använder man bara Adblock Plus eller Greasemonkey för att plocka bort diven. Vill man inte se annonser så går det alltid att plocka bort dem. Mitt tips är att visa annonser som är så lite jobbiga så folk inte lägger ner tiden att blocka dem. Själv blockar jag tex inte Google Adsense eftersom jag inte tycker de stör mig. Däremot ser jag en flashannons så blockar jag den direkt. Ju jobbigare annonser desto mer tid lägger folk ner för att slippa dem.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-24, 01:58 #5
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Citat:
Ursprungligen postat av WizKid
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikAI
Med css, absolut positionering och z-index kan du placera en div-tag under dina annonser. Perfekt ställe att lägga in en text-länk (och kanske även en bild med icke-reklamstandardmått som du laddar från din egen server).
Förstår inte vad meningen med att lägga dit en bild eftersom den blir enkel att blocka. Och lägger man dit en div med textannonser så använder man bara Adblock Plus eller Greasemonkey för att plocka bort diven. Vill man inte se annonser så går det alltid att plocka bort dem. Mitt tips är att visa annonser som är så lite jobbiga så folk inte lägger ner tiden att blocka dem. Själv blockar jag tex inte Google Adsense eftersom jag inte tycker de stör mig. Däremot ser jag en flashannons så blockar jag den direkt. Ju jobbigare annonser desto mer tid lägger folk ner för att slippa dem.
Jag har aldrig fattat hur folk kan rättfärdiga att blockera annonser. Annonseringen är ju betalningen för att få tillgång till sidan. Om alla blockerade all reklam skulle det inte finnas så mycket gratistjänster som det finns idag.
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-24, 02:25 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by jimmie@Sep 24 2005, 00:58
Jag har aldrig fattat hur folk kan rättfärdiga att blockera annonser. Annonseringen är ju betalningen för att få tillgång till sidan. Om alla blockerade all reklam skulle det inte finnas så mycket gratistjänster som det finns idag.
Tycker det är samma sak att blocka annonser som att byta tvkanal när reklamen börjar. Får jag fråga vilken browser du använder och om du stängt av popupblockern i den (alla browsers har väl det inbyggt numer)? För låter du den vara på så blockar du ju folks annonser. Själv blockar jag som sagt de annonser som jag tycker är irriterande. Och jag förstår att det gör att sidan inte tjänar några pengar på mig men det är ett val jag gjort. På samma sätt som folk använder browsers med popupblocker eller byter kanal när reklamen börjar.

När det gäller Adblock så finns det även en inställning där man kan välja att gömma annonsen istället för att blocka den. Vilket gör att det räknas som en annonsvisning även om man inte ser den. Det finns även möjlighet att vit-lista sidor som man vill se annonser på.
WizKid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-24, 09:46 #7
jimmies avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
jimmies avatar

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie
Tycker det är samma sak att blocka annonser som att byta tvkanal när reklamen börjar. Får jag fråga vilken browser du använder och om du stängt av popupblockern i den (alla browsers har väl det inbyggt numer)? För låter du den vara på så blockar du ju folks annonser. Själv blockar jag som sagt de annonser som jag tycker är irriterande. Och jag förstår att det gör att sidan inte tjänar några pengar på mig men det är ett val jag gjort. På samma sätt som folk använder browsers med popupblocker eller byter kanal när reklamen börjar.

När det gäller Adblock så finns det även en inställning där man kan välja att gömma annonsen istället för att blocka den. Vilket gör att det räknas som en annonsvisning även om man inte ser den. Det finns även möjlighet att vit-lista sidor som man vill se annonser på.
Pop-up blockers är en annan sak, det är ungefär som en telefonförsäljare. Det är bara säga nej tack och det är precis vad man kan göra genom att anmäla sig till Nix. text och banners är dock en annan sak tycker jag. Vissa kanske anser att det är hårklyveri men det är så jag tycker och det står jag för.

Jag vill också säga att inlägget på intet sätt var riktat direkt till dig som person utan snarare en allmän fråga då jag inte riktigt fattar varför folk blockar vanliga text/banner-annonser.

(Jag ber även om ursäkt till Hoxxon för att jag drar upp saker som egentligen inte tråden handlar om)
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-24, 10:04 #8
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Reg.datum: Nov 2003
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av jimmie
Jimmie har helt rätt, att se annonser på sidorna är betalningen för att få använda sidan, precis som annonserna i en tryckt "gratis"-tidning. Kom ihåg det faktum att ingenting är gratis här i världen, allt kostar. Den som har annonsblockerare och går in på en sida är där olovligt. Den som har kostat på sidan har inte gett tillåtelse att besöka den annat än om man betalar genom att se annonserna. Det behöver utvecklas sidblockerare mot annonsblockerare, den som inte vill se annonserna ska inte heller se sidan.
Detta med "pop-up" är en annan sak då den reklamen inte ligger på sidan ifråga utan oönskat öppnar ett nytt fönster i webbläsaren. Blockering av pop-up är helt OK, alla som begriper något har också slutat med pop-up.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-24, 10:16 #9
ArreliuS ArreliuS är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
ArreliuS ArreliuS är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2004
Finns inget mer irriterande en flashreklam som tar upp hela browserfänstret och gör at tman inte kan surfa normalt förrän man klickar på ett litet kryss som finns någonstans i reklamen. Alla denna grod-reklam som studsar runt överallt och allt ljud som spelas hela tiden. Är jag som använder skyldig att stå ut med detta för att jag besöker en sajt som för något år sen inte hade denna reklamen? Knappast troligt.
ArreliuS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-24, 10:19 #10
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
ArreliuS, låt marknadskrafterna styra och besök konkurrenten till sidan.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017