Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Adsense avtal - Annan reklam samt Klick

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-09-19, 13:49 #1
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Charlie Charlie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2004
Jag har nyligen blivit godkänd för att använda Google Adsense och sitter och läser igenom avtalet. Att man inte får ha annan reklam på sidan som kan associeras till Googles kan jag förstå men

Citat:
If You have elected to receive content or Site-based Ads, You further agree not to display on any Serviced Page any non-Google content-targeted advertisement(s).
Är det jag som missförstår deras termer eller betyder det att man inte får använda sig av exempelvis både Googles och Yahoos ads på samma sida? (Eftersom Yahoos val av ads, enligt min gissning, också bygger på innehållet)

Hittade en svensk översättning som verkar säga detsamma
Citat:
Om du har valt att ta emot innehållsbaserade eller webbplatsbaserade annonser accepterar du dessutom att du inte får visa några innehållsbaserade annonser som inte kommer från Google på några tjänstesidor.
(https://www.google.com/adsense/localized-terms)

Eftersom jag vill undvika
1) Egna klick
2) Multipla klick per dag ifrån samma IP
Funderar jag på att leta efter, eller skapa ett script som på något smidigt sätt kan ordna detta.

I det första fallet med egna klick skulle ett plugin till Firefox vara praktiskt eftersom jag inte kodmässigt får ta bort möjligheten att klicka på en annons, ens för mig själv.

I det andra fallet blir det trixigare. Det lättaste vore att bara visa annonsen första gången sidan visas för ett IP. Problemet är att jag med den metoden sannolikt missar en del klick eftersom många besökare surfar runt på flera sidor innan de klickar. Det bästa vore att notera om besökaren har klickat på annonsen och i sådana fall sluta visa annonser (problemet är att detta kan tolkas som att man visar "en ny sida" vid annonsklick vilket innebär att man på sätt och vis belönar besökaren genom att ta bort reklamen om denna klickar). Naturligtvis bör man inte skriftligt ta upp att reklamen försvinner om man klickar, men det kan ändå bryta mot licensvillkoren.

Det absolut bästa vore om Google helt enkelt slutade registrera klick efter ett X antal ifrån samma ip. Men eftersom de inte verkar ha infört det hittills lär det inte inget att räkna med inom den närmsta framtiden heller.

Eftersom mycket av mitt material kan användas vid utbildning och således skolor känner jag också på mig att många besökare kommer att komma ifrån samma ip Hur räknar Google en unik besökare egentligen?

Edit: Jag vet att ungefär samma dilemma togs upp för några veckor sedan i en tråd. "Lösningen" var då att via ett externa javascript läsa av när en besökare klickar och då gömma annonserna. Jag är dock inte övertygad om att den metoden följer avtalet.
Charlie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-19, 14:21 #2
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Du oroar dig för mycket.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-09-19, 21:30 #3
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Nobody Nobody är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2005
Tänk på att folk som reggar sig för AdSense i snitt tjänar, säg, typ $5. Precis som med Tradedoubler, hinner de allra, allra flesta aldrig ens få ut sin första utbetalning innan de tröttnar. Det ingår i affärsidén hos de båda, likväl som hon andra affiliateprogram.

Jag vet inte hur pass mycket trafik du har, men du verkar oroa dig så mycket så att det låter som att du har 1 000 000 besökare om dagen.
Nobody är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017