FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Jag funderar nu på att köpa en digitalkamera och det är ju lite svårt att hitta rätt, kanske finns det nån som har koll som kan ge ett tips?
Mina önskemål: 1. Ska gå att flippa runt displayen så att man kan se hur det ser ut när man tar kort på sig själv. Detta är mycket bra när man ska ta bild till Lunarstorm tror jag. Iofs kan man ju be en vän annars men då blir det svårare att fånga de rätta tillfällena. 2. Minst 3 megapixel, gärna 4. 3. Bra bildkvalitet. 4. Pris under 2000 kr med minne och batterier. 2500 är väl okej också. Kanske svårt att hitta en sån kamera, men vem har sagt att det ska vara lätt? Om det inte kommer fram nåt bättre förslag funderar jag på en Canon powershot A400. Canon powershot A95 vore nog drömmen men den är aningen dyr, 3000 på pixmania med minne o sånt. Jag tror inte jag kommer fota så mycket egentligen så det känns dumt att lägga ut för mycket. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan varmt rekommendera Canons Ixus-serie - men då finns inte möjligheten att flippa runt displayen (men den funktionen är väl ganska rare, antar jag...).
Från minsta modellen Ixus 30 för runt 2200 :- till Ixus 50 för drygt 3000 :-, alla dock väl värda sitt pris. Snygga också ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag håller med Yepp.
Ixus 40 kan jag varmt rekommendera. Liten och kompakt men riktigt bra bilder och även helt okej videofilmer. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Joo, de där Ixus är ju läckra i och för sig.. Fast då kan man få en a95 för nästan samma pris. Vore trevligt med något billigare kanske.. Ska man ha lite minne och laddningsbara batterier kommer de där upp i ca 3000 kr. Nåja, jag hoppas väl hitta något perfekt som inte kostar mycket.. Det är kanske för mycket begärt.. Jäkla jobbigt att jag alltid ska ha så svårt att bestämma sig när jag ska köpa nåt.. Egentligen borde man väl tänka på arbetstid som går förlorad när man velar och köpa nåt lite dyrare som har det man vill ha. Fast det är klart går man upp en prisklass blir det säkert samma beslutsvånda ändå. Håhå jaja. Jag borde ta en tärning och låta slumpen avgöra eller nåt ;-)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
EDIT: Läste fel...
EDIT2: Är det nån idé att köpa Ixus 50 istället för Ixus 40? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Jag tillbringande en hell natt för ca en månad sedan för att läsa recensioner på diverse sidor för att hitta en mobiltelefon till rimligt pris som tar kanonbilder. Resultatet var att jag valde mellan två digitalkameror.
Canon Ixus 40/50 (Spelar inte så stor roll. De tar båda bra kort) Pentax Optio S5n Det blev kameran från pentax och jag är jätte nöjd. Oavsett om du skulle välja en Ixus 40/50 eller Optio S5n så kommer du att vara nöjd. Ixus 40 går väl att få tag på för strax över 2000kr. Men du får vad du betalar för helt klart. En bekant köpte en kamera från Acer för ca 1500kr. Är dubbelt så stor som min komplexa kamera och erbjuder nästan samma funktioner men ändå så tar min mycket bättre bilder. Jag valde att inte göra samma misstag två gånger och köpa efter pris och megapixel-faktorn. Du är smart nog att fråga här men ja tycker ändå att en Ixus 40 är det minimala man ska satsa på. Edit: Lär mig sällan leta stavfel/särskrivningar innan jag postar ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Köpte en Canon Ixus 50 idag, och den är trevlig. Tyvärr räckte inte pengarna till större minneskort... (3495 kostar kameran på expert, och jag föredrog att köpa den över disk eftersom jag behöver den på lördag och inte vill behöva vänta på utebliven leverans). Tänkte köpa minst 1 GB minneskort, men det får vänta tills jag får pengar.
Testbilder: (nu pajar nog layouten...) |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|