FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Ursäktar om frågan är dum men jag är helt ny på detta.
Om jag ger en tjänst till en kille i USA, England eller något annat land finns det några regler för detta eller skickar jag bara faktura och betalar/kvittar sedan 25% moms i vanlig ordning (efter växling av USD till SEK)? Och sedan skatt och egenavgifter som vanligt? Har enskild firma med F-skattesedel. Tack på förhand. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Vid export lägger man inte på moms. Den skall mottagaren betala i sitt eget land. Så går det till när jag importerar varor från andra länder.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Skulle vilja utveckla denna fråga lite mer eftersom min frågeställning är snarlik.
Jag ska skicka en faktura till ett företag i USA, fakturan blir då utan moms eftersom dom inte är ett EU-land. eller hur? Vad jag förmodar så skriver jag fakturan i Svenska kronor eftersom valutaändring kan ske från den dag då fakturan skrevs och till den dag då den ska vara betald. Det Amerkanska företaget får då räkna om de Svenska kronorna till us dollar, betalar in x $ till mig, sker det då en valutajustering från $ till sv kr.? Är detta en kostnad banken tar ut på mig? Berätta gärna hur ni andra som har utländska kunder om hur ni har gjort och vad man bör tänka på innan man skriver en faktura. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Jonas, tackar för ytterliggare frågor. De gäller nog även mig även om det ännu inte är så hiskliga summor det handlar om ... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är ganska säker på att man inte kan ta ut någon moms på tjänster som t.ex. hemsidor till ett land utanför EU.
Men rätta mig gärna om jag har fel. /Jonas |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Tänk dock på att redovisa denna export på punkt 21 i skattedeklarationen. |