FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Eftersom denna fråga kan vara intressant för flera väljer jag härmed att ställa den här på forumet. Missdomain.se är väl den mest kända av de alla vad gäller marknadsplats på att sälja domännamn samt hemsidor på nätet vad gäller i Sverige.
Efter att ha läst igenom villkoren som bl.a är "reservationspris som säljaren satt på domännamnet, startar auktionen. Auktionen är igång i 7 dagar och den budgivare som inom 7 dagar lagt det högsta budet på domännamnet vinner auktionen." Men jag får den uppfattningen att de pågår längre än 7 dagar var jag helt fel? Såg att en del bud är från maj och än del ännu tidigare antar jag.
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vet faktiskt inte, men sedo och afternic är väl betydligt större och mer kända vad gäller sådant.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
De flesta bud som lägs om du tittar noga kommer inte upp till reservationspriset. Just nu finns det bara en domän som kommit så långt, alltså den med priset markerat i grönt. Först då någon budgivare ger reservationspriset, så startar perioden av de sju dagarna. Så har jag förstått det.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Är vi otydliga i vår beskrivning som ber jag om ursäkt. Den beskrivning som Terabyte gör är helt korrekt.
Vi har valt att låta alla domännamn ligga till försäljning på sajten i 365 dagr. Har ingen köpt domännamnet inom denna period avvaktiveras domännamnet och säljaren får då ett meddelande om att se över sin auktion, och vill han kan han lägga ut den till försäljning på nytt. Säljaren bestämmer själv vilket utropspris han/hon vill sätta på domännamn. Utropspriset är det lägsta pris man kan lägga på auktionen. En auktion startar först då reservationspriset uppnåtts. Reservationspriset bestämmer säljaren själv, och så länge auktionen inte startats så kan säljaren själv, när som helst, sänka eller höja reservationspriset. När auktionen väl startats så är det igång i exakt 7 dagar från och med det klockslag som det bus som passerade reservationspriset lades. Den budgivare som inom 7 dagar lagt det högsta budet på domännamnet vinner auktionen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Ja då har det förtydligast lite men med andra ord så är inte reservationspriset det samma som utropspriset eller?
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
VIP
|
Citat:
Personligen har jag dock aldrig förstått meningen med ett reservationspris (på t ex Missdomain och Tradera). Reservationspriset borde ju rimligtvis vara detsamma som utropspriset. Varför ska man behöva gissa sig till "det verkliga utropspriset"? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om utgångspriset är lågt är det antagligen fler lämnar bud. Ju fler som är med i budgivningen destå högre trissas slutpriset upp. (?)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Mindre bud kommer in på domännamnet men inga är tillräckligt intressanta för att du ska ens överväga att sänka ditt reservationspris och sälja domännamnet. Men tiderna förändras och du är inte lika intresserad av att ha kvar domännamnet. Du kanske helt tappat intresse för att utveckla namnet eller kanske insett att du haft helt fel när du bedömde marknadens efterfrågan på detta domännamn, och väljer därför att sänka domännamnet. Eftersom det tidigare lagts bud på domännamnet så ser du på ett ungefär vad marknaden är villig att betala för domänen och på så sätt är det lättare för dig att bedömma värdet när du sänker reservationspriset för ditt domännamn. När du sänkt reservationspriset så skickar systemet med automatik ut ett meddelande till alla budgivare om att du sänk ditt reservationspris, och förhoppningsvis så har någon eller några av de gamla budgivarna fortfarande kvar sitt intresse för domännamnet. Hur man använder sig av reservationspriset varierar mycket från säljare till säljare. Jag kan passa på att säga att de allra flesta som sätter ett reservationspris sätter ett ganska lågt reservationspris. I många fall vill man bara ha tillbaka de pengar man lagt ut på domännamnet, och det kan vara allt från 100-350 euro, beroende på hur länge man ägt domänen. Andra har som policy att alltid sätta domännamnet till en viss summa och aldrig sälja domännamn under denna summa. Och vissa sätter skyhöga reservationspriser för att de anser att just deras domännamn är den bästa domänen inom just den nischen. Vi gick igenom samtliga domänauktioner på nätet när vi planerade den nya versionen av MissDomain.com och vägde fördelar mot nackdelar. Det vi kom fram till är att Afternic tappade allt för många budgivare genom att ändra sin sajt och visa reservationspriset. Tyvärr så har allt för många för höga förväntningar på att deras domännamn är värt en förmögenhet. Vi såg också problemet hos Sedo (Martin, säg gärna till om jag har fel på denna punkt, det var ett tag sedan vi gjorde jämförelsen) att det var svårt för en säljare att ångra sig, att när säljaren förstått att ingen kommer köpa hans/hennes domännamn för 100.000 kr, så går det inte att komma i kontakt med de gamla budgivarna på en smidigt sätt, och berätta att man nu kan tänka sig sälja domännamnet billigare. Vi har en lång utvecklingslista som vi betar av allt eftersom så kom gärna med kreativa idéer som gör att vi kan hjälpa er att sälja eller köpa (fler) domännamn via sajten på ett smidigare sätt. Vissa saker kanske redan finns med på listan, vissa inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
VIP
|
Citat:
|
||