Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webbhotell vs egen server?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-11-08, 22:14 #1
gastronomen gastronomen är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2004
Medlem

Hur många kör med egen server istället för att ha ett webbhotell?

Jag har Loopia idag och frågade precis om ungefär när dom tror att dom kommer erbjuda ASP.NET 2.0 (som släpptes igår).

Svaret blev att "vi väntar in MS första säkerhetsuppdatering, vilket brukar ta ca. ett halvår, sen börjar vi testa".

Detta känns för mig oacceptabelt och med tanke på att dom inte heller kan erbjuda MSSQL börjar jag nu starkt fundera på att skaffa en egen server istället och en fast IP-adress (eller funkar det med dynamisk DNS, nån som har koll erfarenheter).

En enkel server borde man väl kunna få för en 5K eller? Borde betala sig på ett par år jämfört med webbhotellpriserna.

Vad tror ni? Tips?

/Gastronomen

Gastronomen Sverige
Din blogg för svensk gastronomi
http://www.gastronomen.se
gastronomen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-08, 22:21 #2
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Jag kan förstå Loopia där, Allt Microsoft gör är igentligen skit och har exteremt mycket hål att våga köra något som precis släppts är att gräva sin grav. Dom kommer ändå få tas med skiten och hålla på uppgradera varje månad.

Om man då ser till att du har egen server så glömmder du en sak, licens kostnad för Windows server som kostar mer än servern. Du kan få en budget tower för 3-4 tusen, ska du ha rack räkna från 5-20 tusen beroende på kvalitet.

Visst kan du köra den hemma, då kan du ju lika väl köpa sin sämsta pc för en tusen lapp. Men om du har krav på att det ska fungera bör du inte köra den hemma.

Men om du ändå vill ha server så köp och ställ på colocation, även dedicated server är en möjlighet. Dock ska du ha dedicated server etc så kommer du inte ifrån licens kostnaderna. Har du den hemma så är det väl så sätt skit samma om du har licens eller inte för risken att ponten kommer hem till dig är rätt liten.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-08, 23:27 #3
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibels avatar

Citat:
Originally posted by gastronomen@Nov 8 2005, 23:14
Hur många kör med egen server istället för att ha ett webbhotell?

Jag har Loopia idag och frågade precis om ungefär när dom tror att dom kommer erbjuda ASP.NET 2.0 (som släpptes igår).

Svaret blev att "vi väntar in MS första säkerhetsuppdatering, vilket brukar ta ca. ett halvår, sen börjar vi testa".

Detta känns för mig oacceptabelt och med tanke på att dom inte heller kan erbjuda MSSQL börjar jag nu starkt fundera på att skaffa en egen server istället och en fast IP-adress (eller funkar det med dynamisk DNS, nån som har koll erfarenheter).

En enkel server borde man väl kunna få för en 5K eller? Borde betala sig på ett par år jämfört med webbhotellpriserna.

Vad tror ni? Tips?

/Gastronomen

Gastronomen Sverige
Din blogg för svensk gastronomi
http://www.gastronomen.se
Mjo, räkna med typ 1500-1800 i månaden enbart i licenskostnader (om man läser ifrån Spectrums SPLA priser) för windows server 2003 och mssql.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-09, 00:15 #4
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Jag kan förstå Loopia där, Allt Microsoft gör är igentligen skit och har exteremt mycket hål att våga köra något som precis släppts är att gräva sin grav. Dom kommer ändå få tas med skiten och hålla på uppgradera varje månad.
Allt microsoft gör är skit?
Det stämmer verkligen inte. Mycket av det microsoft gör är kanonbra. Det håller nog de flesta med mig om på WN. Hur många använder windows här kontra linux?

Sen att det är mycket hål i windows får du se det såhär på saken.
Jag vet inte exakt, men jag kan lova dig att över 90% av världen använder windows,
om du då ska hitta säkerhetshål för att förstöra och sno saker, vad skulle du satsa på att försöka bryta dig in i? Windows som är marknadsledande eller Mac som är ett fåtal procent eller linux som är betydligt mindre?

Det säger sig själv, hade Windows varit lika liten och någon annan marknadsledande så hade det varit ombytta roller. Sen har windows förbättras radikalt sen de släppte Windows95...

Bill Gates är för övrigt en av världens bästa miljardärer.
Fortsätt att donera B.G.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-09, 00:40 #5

Har du sett någon produkt MS har gjort som inte har haft hål i sig eller en massa buggfixar?

Sedan så håller inte ditt exempel, även om linux blir större än MS så tror inte jag det kommer bli lika många hål i linux som win.

Se bara på apache som har en mycket stor andel, apache i sig har inte haft alls många hål i själva sig och sedan gämför med IIS.

Visst har det hänt mer efter Windows 95, men en sak som är säker buggarna och säkerhets hålen har ökat vill inte veta hur många % ens. Även linux har utväcklas senaste åren dock känns det som det bara blir säkrare.

Och tror ingen skulle våga sätta en ny produkt/serie från MS i seriös drift utan vänta och se att det fungerar.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-09, 01:12 #6
Decibels avatar

Decibels avatar

Håll er till ämnet och reglerna...
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-09, 08:05 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Nu känns det som webbhotellen snöat in sig på de avtal de själva behöver. Om jag uppfattat saken rätt får du köpa en vanlig windows-server-licens för att köra dina egna webbplatser och liknande. Det är först om du börjar sälja tjänster som det blir fråga om SPLA (Service Provider License Agreement). Däremot är det nog vettigt att kontrollera detta med Microsoft först.

Jag skulle tro att du kan hitta seriös co-location från 300 kr för 1U; då ingår kanske inte så mycket trafik dock.

Jag har nyligen köpt in i prinicp enklaste supermicroservern för vissa tjänster som kräver mycket lite kapacitet. Det hamnade på cirka 7 000 kr + moms; men det är verkligen budget. Jag skulle gissa att du hamnar på 10-15 000 kr för en vettig server för ditt ändamål. Om du inte vill lägga ut alla pengar direkt går det bra att leasa servrar från exempelvis Dell eller HP - fördelen är att de har serviceavtal på sina servrar.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-09, 09:17 #8
Medlem

Medlem

OK, MS vs Världen tänker jag inte kommentera.

Min webb.app är ännu så länge väldigt lättviktigt och mitt MSSQL behov är litet men finns så jag hade tänkt ha en Express-version (dvs gratis), sen kör jag ASP.NET och att ladda ner .NET 2.0 Framework är också gratis, liksom Visual Webb Developer Express.

Har man en fast eller månadsvis licenskostnad på ett Win-server-OS? Och vad får jag i så fall extra som skulle motivera kostnaden? Ett alternativ då är ju som sagt en enkel PC, men t.ex. en Apache-webserver på, återigen gratis och med en låg kostnad för burken.

Och sen frågan om fast IP vs dynamisk DNS???

/Gastronomen
gastronomen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-09, 09:26 #9
Supermoderator

Supermoderator

Fundera inte ens på att köra något hemma i garderoben. Köp en riktig server och hyr in dig i en bra serverhall.

Blanda inte! Kör inte Apache om du vill använda dig av klassisk ASP eller .NET. Förmodligen kan du köra en small business server licens. Vill minnas att en vanlig windows server licens ligger på runt 20 000 kr i inköp.

Annars finns det webbhotell som erbjuder MS SQL och .NET 2. (Nej, det är inte reklam, vi har inte uppdatera .NET ännu - men det kommer). Begär offert om du behöver lite mer trafik
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-11-09, 09:29 #10
robbanfs avatar
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2003
robbanf robbanf är inte uppkopplad
Medlem
robbanfs avatar

Reg.datum: Nov 2003
Microsoft är inte direkt ensamma om att göra program och operativsystem med buggar och säkerhetshål i sig. Kolla denna lista över uppdateringar till Red Hat Enterprise Linux: https://rhn.redhat.com/errata/rhel4es-errata.html

155 fixade säkerhetsproblem sen februari.
robbanf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017