FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Finns det något enkelt knep om man vill tvinga klienten att ladda ner t.ex. ett pdfdokuemt istället för att det öppnas i webbläsaren?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du kan mixtra lite med headern:
Content-Disposition: attachment; filename=foo.pdf Det hjälper dock inte om användaren själv redan har valt att alla pdf-filer skall öppnas i webläsaren. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag var tungen att göra detsamma då jag hade nerladdningsknappar för mp3 filer i en swf och ville vara 100% på att inte sidan byttes ut mot tex. en quicktime player varje gång någon klickade på en nedladdning.
Även om det inte anses lämpligt eller brukligt så hittade jag bara en lösning som fungerade oavsett vad användare hade för installningar i webbläsaren. Det var följande header: Content-type: application/x-unknown Content-Disposition: attachment; filename="filNamn" Då ger alla webbläsare jag har provat med ett val om du vill öppna i en associerad app eller ladda ner, varje gång man klickar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Kör detta:
Filename = "download/" & session("filenamn") Response.ContentType = "application/pdf" Response.AddHeader "content-disposition", "attachment; filename=" & filename Fungerar klockrent, men byt ut sökväg och "pdf" till ovanstående förslag. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|