FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan!
Jag undrar vad man ska göra med trilskande kunder som inte betalar sina fakturor och kunder som försöker smita iväg.. Det är så att jag har levererat ett e-handelssystem baserat på osCommerce åt en klient och nu betalar inte klienten fakturan trots upprepade påminnelser. Jag har möjlighet att stänga deras webbplats, kan jag göra det? Åt samma klient har jag även uppdaterat en annan webbplats med bl.a. ny funktionalitet, denna webbplats kan jag även stänga. Sen har jag ett knivigt problem med en annan klient som håller på att dra sig ur ett webbprojekt trots att de formellt har bundit sig till köpet. Klienten ska gå över från sin nuvarande webbleverantör till mig, deras nuvarande leverantör sitter på en databas som jag ska importera till den nya webbplatsen, dock vill inte den nuvarande leverantören släppa databasen, utan försöker låsa fast klienten hos dem (efter utsagor från klienten själv), dessutom har de upprepade gånger lovat att skicka specifikationskrav för den nya webbplatsen åt mig flera gånger, vilket de inte har gjort. Det slutgiltiga priset ska sedan räknas efter de krav de ställer på webbplatsen. Jag har redan hunnit jobba en hel del på webbprojektet, (inget material levererat ännu dock) och en utomstående person ska ta hand om en databasimporten och har allting förberett för detta. Jag underrättade klienten i god tid per e-post att de binder sig till köpeavtal med oss om de vill gå vidare, vilket de gjorde och skrev till svar: "Det är givetvis så att vi förstår att vi binder oss till att genomföra en affär med er - detta förutsätter givetvis att grundläggande kravet att befintlig kund & produktdatabas går att importera." Vad har de för skyldigheter mot mitt företag och jag för skyldighet mot dem? Vad kan jag göra nu, de vill inte svara på e-post längre ens? Någon som har bra tips på vad man kan göra med problematiska fall som dessa? Dessutom blir det knappast lättare av att min webbyrå är registrerad i Finland, skulle jag tro. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hej Jari (?)
Klart du kan stänga ner den första kundens konton såvida du har all åtkomst och ingen ytterligare part är inblandad. Vad gäller den kunden som sitter fast hos en annan leverantör blir det knivigare. Har du läst avtalet som kunden tecknade hos föregående? Bindningstid?... I vilket fall som helst så tycker jag inte att du skall "straffa" denna kund då han uppenbarligen ingår avtal alldeles för lätt... Släpp det och kräv endast en symbolisk summa av honom. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag håller med Storen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att "straffa kunder" ses nog inte som så särskilt seriöst och kan nog till och med vara olagligt.
Gå den korrekta vägen via kronofogden (om det nu går via Finland). Annars är jag rädd att du får se det som en dyrköpt läxa av att inte leverera till nya kunder innan betalning är inmatad. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack så mycket för svaren!
![]() Den första klienten har egentligen inga andra parter inblandade i sin webbplats, förutom kortbetalningssystem från Pay&Read. Men vad jag kan förstå så spelar inte det någon roll i det här avseendet. Jag ska be klienten att delge avtalet med mig så får jag se vad som står angående bindningstid m.m. mot nuvarande leverantör. Det är som sagt knepigare med just den klienten som vill backa ur. Jag har redan lovat 450 € åt den utomstående programmeraren (en bekant till mig) som ska importera databasen. Åt klienten skulle jag fakturera 850 € för själva db-importen, vilket de var nöjda med. Nu blir naturligtvis min polare besviken då även han har fått jobba helt gratis och inte får någonting för detta. + att jag själv som sagt har jobbat en hel del med projektet, motsvarande ~1.000 € med en normal timlön iaf. Med vänliga hälsningar, Peter ;-) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
__________________
www.ip2nation.com (ip till land) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Att stänga siten och slänga upp nån index-sida som säger att de är snåla jävlar brukar inte vara populärt eller seriöst. Det kan slå tillbaka mot dig.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
"Tillfälligt stängd" brukar fungera. Eller "Sidan är inte tillgänglig för tillfället".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för tipsen
![]() Har e-postat klienten som inte vill betala och meddelande att jag stänger webbplatsen med omedelbar verkan om betalningen inte har kommit in på kontot inom en vecka ![]() Jag börjar med att stoppa dem från att komma in i administrations-delen, då lär jag väl få någon form av respons av dem ganska snabbt, hoppas jag. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|