FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Vet att det finns flera trådar om fakturatjänster, men jag tänkte ändå starta en ny där jag vill ha era erfarenheter av just ACME och deras Paycontrol. De frågor jag undrar om och vill veta lite om er erfarenhet av är
1) Återköp, hur fungerar det om kunden vill returnera varan? Eller om vi inte kan leverera varan för att den t.ex. är slut hos vår levernatör 2) Tar de verkligen hela risken? Vad händer om inkasso misslyckas? 3) Finns det ingen övre kreditgräns? 4) Vad är egentligen skillnaden mellan att "belåna en faktura" resp. att "köpa en faktura"? Med risk för att det blir lite tjatigt med alla dessa trådar om betaltjänster hoppas jag ändå kunna få lite information av er som faktiskt använder deras tjänster. Tittade även lite i denna tråden, måste man bedöma kreditvärdigheten själv, eller sker detta per automatik? Jag vill ju bara ha ett ja eller nej från dem, och sen så skickar jag iväg grejerna och behöver aldrig mer tänka på den betalningen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Acme och Kreditor har ungefär samma upplägg på sina tjänster. Gränssnittet och priserna är det enda som skiljer tror jag.
Svaren till de flesta av dina frågor finns på Kreditors FAQ: http://www.kreditor.se/Tjanster/Fakt...arfaktura.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kreditor köper dina fakturor och det gör inte acme så med acme slipper du inte risken med att dina fakturor kanske inte blir betalda.
På kreditor som köper dina fakturor så får du in pengarna även om din kund inte betalar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
![]() Vill alltså har era egna erfarenheter av hur det funkar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
När vi är inne och jämför olika fakturatjänster; är det någon som använder sig utav / har erfarenheter av "Payit Faktura Service"?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Förstör inte min tråd nu =) Jag vill inte ha nån jämförelse, jag vill ha erfarenheter.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
1. Då mejlar/ringer du din kontakt på Acme som stryker fakturan.
2. Om du betalar en högre procentavgift så erbjuder de sig att ta risken. Jag använder ACME och tycker det fungerar helt OK. Det som jag har märkt är en nackdel med att folk måste uppge sin folkbokföringsadress när de beställer är att kunden rätt så ofta uppger fel adress. Tex kanske han uppger "Hisingsbacka" när det enligt folkbokföringsregistret är "Hisings Backa". Då går köpet inte igenom och kunden blir fustrerad och tror att det är fel på systemet etc och i värsta fall struntar i att beställa. Detta hände rätt ofta hos oss i julhandeln då vi hade ca 50 fakturaordrar per dag. Finns det användare av Kreditor som har erfarenheter kring hur deras system fungerar i dessa fall? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Fördelen med Kreditor är att man inte behöver ringa/maila sin kontakt när man inte kan leverera något eller får en retur. Kreditor har ett system där du kan sköta all administration direkt på webben.
Fördelen med Acme är att de är billigare, så det är bara att prioritera. Själv har jag en hel del returer och ändringar i beställningar så jag tycker det är skönt att slippa maila och ringa varje gång. Varför Acme inte ordnar ett liknande system som Kreditor har är för mig oförståeligt, det blir lättare både för dem och för kunden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Man måste uppge folkbokföringsadress även med kreditor men jag har aldrig sett detta som ett problem, systemet är inte jättekänsligt. Dessutom får väl kunden ett felmeddelande att det är postorten som är fel eller blir kunden nekad rent allmänt?
Edit: Jag testade att göra en beställning från "Hisingsbacka" och det fungerade utmärkt. Edit2: I kreditors system kan man även se alla nekade köp, så när jag ser att någon har försökt många gånger utan att lyckas brukar jag skicka ett mail till kunden och förklara felet. I 90% av fallen har kunden gått in igen inom några dagar och lyckats genomföra köpet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ok, det låter ju faktiskt ändå ganska smidigt, det är inte särskilt ofta jag behöver anullera en beställning.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|