Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hur avgör man vad domäner är värda

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-07, 13:33 #1
Rinkles avatar
Rinkle Rinkle är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2003
Medlem
Rinkles avatar

Hej alla WN-läsare!

För ett tag sedan reggade jag ett påhittat företagsnamn (ämnat för mig) under alla de mest kända tld's.
Namnet är då "wimic" och jag har ännu inte hunnit få upp någon verksamhet under namnet pga att jag precis gått ut skolan och inte haft tid helt enkelt.

Nu är det så att ett företag (vet inte om jag får säga namnet här på forumet) vill köpa namnet under .biz tld'n.

Som ni kanske förstår så har jag ingen som helst erfarenhet av hur man värderar ett domännamn,
,eller om hur hela processen bör gå till, så därför skulle jag gärna vilja höra "experternas" åsikter och råd.
(syftar själklart på allt folk här på WN)

Har läst de flesta tidigare inlägg om detta och kan säga att jag inte har många "hits" på namnet i nuläget mm.
Rinkle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-07, 15:56 #2
Lundstedt Lundstedt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Lundstedt Lundstedt är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Inte för att kalla mig själv expert, men det där är ingen vidare extravagant domän. Jag skulle dubbla inköpspriset och slänga på transferkostnaden för att iaf få ut lite.

Iofs kan det ju vara värt att kolla upp hur gärna de vill ha domänen innan man sätter pris.
Lundstedt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-07, 15:59 #3
Rinkles avatar
Medlem

Medlem
Rinkles avatar

oki, tack för ett snabbt svar nej det är inte världens bästa domännamn men det är ett domännamn jag själv tyckte lät bra
Rinkle är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-07, 16:02 #4
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Vad är det värt för dig att ha kvar det och vad är det värt för de som vill köpa det?

Har köparen någon form av rätt till namnet bör du inte kunna få ut speciellt mycket för det. Är det något du vill ha kvar, så sälj inte eller sätt ett pris du tycker är bra. Får du 100 000 kan det kanske vara värt besväret med att komma på ett nytt namn.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-08, 08:11 #5
Storens avatar
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
Storen Storen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Storens avatar

Reg.datum: Jun 2004
Man kan inte värdera "nonames" domäner rakt av. Kolla på diverse auktionssajter och försök jämföra.

I slutändan är det dock kunden som bestämmer värdet... Och du som bestämmer affärern..
Storen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-08, 10:30 #6
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Rinkle; spela teater, verka tveksam och krysta fram att du har planer för ditt domännamn (därav att du köpt alla tld's för densamma). Dra ut på tiden, vela lite till, undvik att svara i tel eller på mail tills köparen blir både desperat och trött på dig.

Det fungerade för mig iaf.
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-08, 11:13 #7
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
Om kunden är mycket intresserad och om det bara handlar om småsummor eller om du inte får det du själv tycker är rimligt så hyr ut domänen till kunden under en tidsperiod med en option om att kunden ska/kan köpa domänen.

Om kunden nappar så kan du låta kunden själv höja värdet på domänen och därav få ut ett högre fösäljningspris alt att du plockar in en "hyra" för domänen under tiden och sen kan du själv välja om du vill sälja den eller själv ta över domänen.

Låter krångligare än vad det är men fungerar bra om man lägger upp det på rätt sätt beroende på vad kunden säger. Låt aldrig kunden bestämma värdet på dina produkter utan det är bara du som bestämmer värdet på dina egna produkter..

/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017