FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Vet någon hur man behåller samma url i adressfältet oavset vilken sida man är på UTAN att använda sig av frames? Låt oss säg att vi besöker www.hemsida.com och sedan klickar vi på tex länkar så blir adressen www.hemsida.com/lankar.htm men jag vill som sagt behålla samma url i adressfältet (www.hemsida.com) oavset vilken sida man. Detta kan man självklart göra med frames men vill inte använda mig av det så finns det någon javascript eller ngt? Tack i förhand |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag är lite nyfiken på: varför?
Hur har du tänkt att navigeringen ska gå till? Med formulär med enbart post-länkar och en serverside url-rewrite? Så svaret blir nog helt enkelt: nej, det går inte (utan att göra livet onödigt krångligt). Men hittar du en lösning, posta den gärna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
/Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Antingen med nån form av rewrite på serversidan, eller med nån form av url cloaking.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
"Vadever" du ska med det till...
Finns väldigt enkla sätt, t.ex. att skicka med _POST-parametrar vid klick på URL. Är ju inte någon snygg lösningen kanske eftersom man då helt förlitar sig på javascript. En kombination med SESSION-variabler skulle dessutom antagligen vara stabilare. Gjorde och la upp ett enkelt exempel så du kan se principen. Självklart kan man snygga upp koden lite med någon javascript-funktion så det inte ser så spaghetti-aktigt ut, men du förstår kanske principen. Kod:
<?php $page = $_POST["page"]; ?> <html> <body> [ <a href="JavaScript:document.first.submit()" onmouseover="window.status='Go to first page';return true" onmouseout="window.status='';return true">First page</a> ] [ <a href="JavaScript:document.second.submit()" onmouseover="window.status='Go to second page';return true" onmouseout="window.status='';return true">Second page</a> ] [ <a href="JavaScript:document.third.submit()" onmouseover="window.status='Go to third page';return true" onmouseout="window.status='';return true">Third page</a> ] <form action="index.php" method="post" name="first"> <input type="hidden" name="page" value="1"> </form> <form action="index.php" method="post" name="second"> <input type="hidden" name="page" value="2"> </form> <form action="index.php" method="post" name="third"> <input type="hidden" name="page" value="3"> </form> <?php if ($page==1) include("1.php"); elseif ($page==2) include("2.php"); elseif ($page==3) include("3.php"); ?> </body> </html>
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tusen tack för hjälpen marcuss.
Om ni vill veta varför så ville jag bara se och om det gick att göra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Funkar ovanstående script även om man har en masa undersidor? Eller måste man lägga in varje sida i scriptet?
//EDIT// Hittade detta: <html> <head> <title>min sida</title> <frameset colspan="100%"> <frame src="http://www.minsida.se/minundersida/page01.html"> </frameset> </head> <body> </body> </html> i en anna tråd, men hur fungerar detta mot sökrobotar? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
![]() |