Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Någon snyltar på företagsnamn...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-06-21, 22:33 #1
Janolss avatar
Janols Janols är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Apr 2005
Nykomling
Janolss avatar

Hejsan.

För ungefär ett och ett halvt år sedan registrerade min mor domännamnet www.Filmekonomi.se, domänen fungerar som företagspresentation av hennes företag. Filmekonomi AB är (menar ej att skryta) Sveriges erkänt bästa redovisningsbyrå med specialinriktning på filmproduktioner och filmarbeten i övrigt. För några månader sedan ringde en kvinna till min mors jobb och bad om att få lite hjälp då hon skulle göra ett jobb för företaget "Film i Väst", då även mamma arbetar med Film i Väst så hjälpte hon kvinnan. Efter ett tag visade det sig att Film i Väst aldrig hade hört talas om den här kvinnan, istället så hade kvinnan försökt kopiera min morsas arbetsmetoder för att kunna starta eget.

Tiden gick och hon tänkte inte mer på detta, i dagarna fick vi dock ett brev från ett företag jag inte riktigt minns vad det heter. Hur som helst så stod det att de hade upptäckt ett möjligt varumärkesintrång. Någon hade beställt adressen www.Filmekonomi.com, den här någon visade sig vara samma kvinna som hade lurat mamma tidigare.

Nu undrar jag, finns det någon risk med att låta henne registrera www.Filmekonomi.com ?. Jag menar, det är väl olagligt att registrera ett företag som heter precis samma eller typ Film-Ekonomi AB i och med att mammas företag har existerat i över tio år.

Snabba svar skulle vara bra, vi måste svara imorgon. Jag vet inte riktigt hur vi ska gå till väga då det blir jobbigt (och dyrt) att registrera all awww.Filmekonomi.xxx adresser...

Tack på förhand // Janols
Janols är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-21, 22:39 #2
pitbulls avatar
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
pitbull pitbull är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pitbulls avatar

Reg.datum: May 2004
Nejdå det är inte olagligt, du kan registrera domännamn som är helt identiska med ett registrerat varumärke. Läs mer här t.ex. http://www.prv.se/varumarke/varumarken_internet.html

Det är hur domänen används eller syftet med registreringen som räknas. Ond tro, saboterande verksamhet mm.

Bara att du sätter dig ner och Googlar, det finns en hel del att läsa om detta.

Jag skulle i alla fall tveklöst registrera filmekonomi.com/net/org/se/nu Det kostar ingen förmögenhet hos Loopia.se t.ex.

Mvh /S
pitbull är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-21, 23:00 #3
Janolss avatar
Nykomling

Nykomling
Janolss avatar

Okej, men om hon kopplar sidan till ett "filmredovisningsföretag" så bör det väl vara tveksamt, eller så är det inte det för att Filmekonomi är ett ganska allmänt namn...

Hur som helst så lär hon väl inte få starta upp "Film Ekonomi AB" eller "Film-ekonomi AB"?.
Oläst 2005-06-21, 23:13 #4
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Originally posted by Janols@Jun 21 2005, 22:33
Tiden gick och hon tänkte inte mer på detta, i dagarna fick vi dock ett brev från ett företag jag inte riktigt minns vad det heter. Hur som helst så stod det att de hade upptäckt ett möjligt varumärkesintrång. Någon hade beställt adressen www.Filmekonomi.com, den här någon visade sig vara samma kvinna som hade lurat mamma tidigare.
Tror det finns någon tråd om detta här på WN. Det är alltså ett företag som försöker bluffa till sig registrering av domäner för högt pris. Vill du ha com domänen så går du in på Loopia, GoDaddy, eNom, CheapNames och reggar domänen själv för 40-100,-. Det är väl inga pengar att snacka om. Det tar 3 minuter att få domänen då den är ledig. Har man en .se domänen skall man givetviss ta en .com domäen också, annars lär man ångra det i framtiden.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-21, 23:13 #5
Lundmarks avatar
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jan 2004
Lundmark Lundmark är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Lundmarks avatar

Reg.datum: Jan 2004
Jag tycker detta låter som en bluff. Ville det här företaget sälja .com adressen dyrt till er? I så fall är det ett företag som jobbar på det här sättet för att kränga dyra domäner.

Registrera .com och .nu på samma adress så gör det inget om någon registrerar dom andra adresserna.

Edit: Jag var inte först med min teori...
Lundmark är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-21, 23:25 #6
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar

Reg.datum: Nov 2003
Oavsett om det är en bluff eller inte bör ni åtminstone registrera .com-domänen. Några hundra extra för att även registrera .nu, .net och .org skulle förmodligen heller inte skada.

Hursomhelst, registrera inte genom det företag ni blivit kontaktad av utan använd t.ex. Loopia eller GoDaddy (Godaddy har "omedelbar" registrering om man betalar med kontokort - vilket förmodligen kan vara värt någon extra krona i dyrare pris nu för att få saken ur världen).
Oläst 2005-06-21, 23:48 #7
Janolss avatar
Nykomling

Nykomling
Janolss avatar

Okej, det jag blev rädd för (eller morsan) var att det var samma person som hade "lurat" henne innan, vi trodde att hon skulle starta ett företag med samma eller snarlikt namn som utförde samma tjänster.
Oläst 2005-06-22, 00:11 #8
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det finns sedan ett tag tillbaka taxibilar i Stockholm som kör för "Taxi i Stockholm", att jämföra med "Taxi Stockholm". Exakt vilka bolagsnamn det rör sig om har jag inte tagit reda på, men det tyder ju på att det i vissa fall godkänns namn som inte borde godkännas av Bolagsverket.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-06-22, 01:46 #9
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Originally posted by jonny@Jun 22 2005, 00:11
Det finns sedan ett tag tillbaka taxibilar i Stockholm som kör för Taxi i Stockholm, att jämföra med Taxi Stockholm. Exakt vilka bolagsnamn det rör sig om har jag inte tagit reda på, men det tyder ju på att det i vissa fall godkänns namn som inte borde godkännas av Bolagsverket.
Samma i göteborg,
Taxi Göteborg
vs
Göteborgs Taxi
Oläst 2005-06-22, 12:00 #10
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Finns en kort Taxitråd här
Det kan finnas en skillnad mellan vad ett företag heter formellt och under vilket namn det marknadsför sig.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:51.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017