FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi har ett par ettriga försäljare som har försökt sälja ett reklampaket till oss. vi sade ja, men ångrade oss redan dagen efter och hörde av oss och sade till...De hävdar då att det inte går att avbeställa.....det måste väl ändå gå...det är ju tom mindre än 24 timmar efter en beställning? Det kan väl inte vara så att man inte kan ångra en beställning bara för att man är företag....eller?
MVH Fredrik |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är tyvärr ganska säker på att det är vanliga köplagen som gäller när det är b2b. Någon annan kanske vet 100% dock.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Tror inte du kan häva köpet utan att du får betala för säljarens utlägg med mera. Ångerrätt och liknande finns inte.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900931.HTM |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Vi har nyligen infört som policy att allt som kostar mer än en engångsavgift om 1 000 kr ska offereras skriftligen innan vi eventuellt accepterar. Dessutom får accept ske tidigast efterföljande dag.
Detta gäller alltså när säljare ringer oss, om vi däremot själva har upptäckt ett behove och tar kontakt med företag gäller inte denna policy. Detta har hitills inneburit att vi tackat nej till ett företag som sände oss en beställningsbekräftelse istället för en offert, vilket är bland det mest oseriösa man kan göra. Dock är det sommar och få säljare som är aktiva, så den har inte prövats så mycket. Om beställningen inte skett skriftligen är det svårt för säljaren att bevisa att ni beställt något. Ni har väl inte godkänt någon bekräftelse? Kanske har ni som policy att beställningar ni gör ska vara skriftliga - skicka era leverantörsvillkor till dem och inkludera ett par dagars ångerrätt i detta.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Det finns ingen ångerrätt mellan företag, det är riktigt att det är köplagen som gäller. Genom att sedan ta kontakt och försöka avbeställa/ångra så har nu ju också bekräftat att er urprungliga beställning var korrekt.
Många av dessa försäljningsföretag spelar in samtalen för att kunna bevisa vad som sagts och inte sagts vid beställningen, tro inte att de inte varit med om att någon vill avbeställa tidigare så att de inte "helgarderar" sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Personligen låter det inte seriöst att inte få avbeställa, förutsatt att de inte kan visa att er beställning orsakat kostnader för deras del när ni i princip omgående avbeställer.
Ni kan alltid låta det hela gå upp i rätten, frågan är om de är villiga att gå så långt. Vi har en liten liknande tvist som vi får se var den slutar. Vi kommer aldrig någonsin att ha med det företaget att göra igen. Hade de varit tillmötesgående och låtit oss avbeställa hade vi möjligen varit seriöst intresserade av deras tjänster framöver; men nu har de bränt sina broar hos oss.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, det finns en hel del kortlivade företag som tillämpar denna typ av negativ marknadsföring, tyvärr. Eftersom man som företagare är mer utsatt än som privatperson/konsument så bör alla överenskommelser vara skriftliga och då gärna med s.k. klausuler. Generella avtal som staten beslutat om (ex.köplagen) är endast tillämpliga i dom fall inget annat avtalats. Har man därermot egna avtal som båda parter är överens om så är det det som gäller vid eventuella tvister. Förutsatt att signaturer finns och att man inte bryter mot lagen då förståss
![]() Att bifoga sitt egna inköpsvillkor är en jättebra idé, likaså att sätta en gräns på inköpsvärdet. Vid större företag kan man dessutom tillämpa attesträtten. Fungerar bra som filter åtminstone... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det finns en chans för er att komma undan genom att hävda att säljaren inte har kontrollerat att den om den säljaren pratade hade fullmakt att göra beställningen eller inte.
Det ankommer alltid på säljaren att kontrollera att köparen har rätt att göra köpet. Har så inte skett så finns det inget giltigt avtal. Med andra ord. Ring upp säljaren som VD för ert företag och förklara att en säljare från dem har tagit kontakt med en medarbetare hos er, som tackade ja till ett köp, men att denna person inte hade rätt att göra det köpet. Detta har fungerat bra för mig. Även något att tänka på er er som är några stycken i ett företag, att skriva ner på papper vad var och en får göra för affärer i företagets namn. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Japp, detta är "attest "-rätten som jag nämnde.. ;-). Man skriver alltså ner vad var och en får besluta om och gäller det inköp kan man sätta olika ekonomiska värden. Alla fakturor skall då signeras och godkännas av den person som har attesträtt och ingen annan. Likaså styr man dom ekonomiska besluten/utgifterna på detta sätt..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vi råkade ut för en liknande sak för ett tag sedan.
Det vi gjorde var att vi påpekade att den annons siten hade porr och andra vuxen saker, samt att vi som ett företag inte ville förknippas med en site som stöjer porr industrin. Detta köpte dom, och vi rev upp vårt kontrakt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|