FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vart kan man läsa om kollektivavtal?
Jag vet inte vilka som ger ut informationen. Har tillbringat cirka 1timme nu på google utan resultat. Hoppas ni vet vart man kan hitta något! (ni brukar ha koll på det mesta) Mvh Martin! Senast redigerad av ghis den 2010-04-26 klockan 09:12 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Kollektivavtalet för golfbanor ligger hos Skogs- och Lantarbetsgivareförbundet. Lönen varierar från 60 - 70 kr i timmen beroende på ålder och arbete. Detta gäller bara om det finns kollektivavtal annars finns inga lagstadgade minimilöner i Sverige.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Hmm isåfall har jag väldigt bra lön ändå då. Tack för det snabba svaret ska kolla upp ifall de har någon hemsida!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Som nämnt så kan skilja en hel del på var i landet du jobbar, vad du har för uppgifter, ålder, arbetstider, förmåner, ansvar etc..
Allt att ta hänsyn till.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Detta gäller då kollektivavtal på kollektivsidan dvs LO-kollektivet, det är skillnad om man är tjänsteman där man har betydligt friare vid lönesättningen. Där skriver avtalen oftast bara en lägsta lön och en lägsta höjning och sedan är det lokala förhandingar som gäller. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja det är klart nu när vi pratar avtalsenliga minimilöner.. Du har helt rätt DFT!
Att den faktiska lönen sedan skiljer en del beror på det jag nämnde innan. Bor du i en storstad har du också mer/större utgifter än om du bor på landet.. Därav en anledning att lönestandarden är högre. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Om lönerna skiljer sig från den avtalsenliga så gäller det alla anställda på företaget. Om kollektivavtalet säger 70 kr i timmen och jag vill betala mina anställda 75:- så är det ingen som protesterar mot det, men jag vill ge EN 75 kronor och låta resten jobba för avtalsenlig lön på 70 kr så kan jag inte det. Oavsett om den jag vill ge löneökningen är en nyckelperson för verksahmeten, har större ansvar än de andra, har utbildning som de andra saknar eller något annat som gör att jag vill ge högre lön.
Jag vet att facken ibland vänder och vrider på sina formuleringar så att det ska låta som att det går men så är det inte. En kund till oss tecknade kollektivavtal efter att fackombudet hade sagt att jag hade fel när man inte kunde ha differenstierade löner inom företaget. Veckan efter avtalet var påskrivet så var bolaget tvungen att höja lönerna för alla upp till den lön som den högt betalda hade. Men de differentsierade lönerna då blev naturligtvis frågan: Jo men visst, de som är yngre än 20 år har lägre löner än de äldre, har man jobbat längre än 5 år ska man ha lite extra (men det gäller alla som varit där fem år). Det var den differensierade lönen, och i sak hade de väl rätt alla har inte samma lön men det var väl inte riktigt det som företaget menade med att kunna ha högre löner till vissa. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Kan man inte komma runt det genom att sätta olika löner för olika arbetsuppgifter. Exempelvis bör du kunna ha en arbetsledare som har ett arbetsledartillägg på X kr/h.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
För det mesta brukar det inte vara något problem att ge en person högre lön, under förutsättning att man kan motivera för facket varför just han/hon ska ha bättre betalt än andra. Däremot kan det nog bli protester om man skulle ge en viss individ högre lön än de andra bara för att man tycker bättre om personen
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|