Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Etik och moral?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-04-16, 01:58 #1
Pekay
Guest

Pekay
Guest

Tittat på de flesta länkarna på de användare som har registrerat sig här och har en länk till sin sajt.

1 utav dessa personer har en hemsida som skulle kunnas
åtalas direkt. Vad tycker ni är okej att ha på en hemsida?
Vart går gränsen för det man får ha och inte får?
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-16, 02:22 #2
pontus pontus är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2003
Flitig postare

Personligen försöker jag följa gällande Svenska lagar. Men jag anser trots allt att allt ska vara tilllåtet på nätet.
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-16, 02:52 #3
Viktors avatar
Viktor Viktor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Viktors avatar

Gör vad jag kan för att följa den svenska lagen. Dock så får man springa på gränsen om man ska tillåta yttrandefrihet osv.

Våra artiklar bryter inte mot lagen, det har vi kollat med vår jurist och med datainspektionen så där är vi säkra. Annars tycker jag etik och moral handlar mycket om lagen. Sysslar man även med sex-sidor så får man ha ännu mer koll på vad man sysslar med tycker jag.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-16, 03:27 #4
Pekay
Guest

Pekay
Guest

Citat:
Originally posted by Viktor@Apr 16 2003, 12:52 AM
Gör vad jag kan för att följa den svenska lagen. Dock så får man springa på gränsen om man ska tillåta yttrandefrihet osv.

Våra artiklar bryter inte mot lagen, det har vi kollat med vår jurist och med datainspektionen så där är vi säkra. Annars tycker jag etik och moral handlar mycket om lagen. Sysslar man även med sex-sidor så får man ha ännu mer koll på vad man sysslar med tycker jag.
Inte för att vara elak Viktor.
Men jag tror inte på att du kollar regelbundet med en jurist.
Med tanke på att dem tar bra betalt, samt att ni uppdaterar sajten
till och från vilket innebär att om du visat juristen 1 gång.
Så kanske det var okej, men sen då ni skriver en ny nyhet?

Och det är rätt komiskt att du säger det, för jag minns en diskussion
omkring dina tvtablåer.

Samt, ditt forum.
Har han läst igenom alla inlägg där?
Alla nya inlägg också?

Nej, jag tror inte på det.
Bättre får du komma med.
Oläst 2003-04-16, 03:30 #5
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Jens Jens är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Jan 2003
Eftersom www inte varit riktigt aktivt ens i 10 år så tror jag lagarna är lika förvirrade som en själv ibland. Till exempel är det lagligt att lägga upp länkar till sidor som sprider piratkopierade program. På så vis gynnar man ju piratkopiering och därmed olagligheter. En annan sak som nästan stör mig är program som KaZaa, Direct Connect m.fl och andra fildenlningsprogram. Helt lagliga. Officielt är det tänkt att man ska dela med sig av sina egna filer och att folk får ta ansvar för sitt eget, och så är det ju förståss, men alla vet ju att dom till 99% bara har ett syfte´, och det är att ladda ner upphovsrättskyddat material. Total kaos! Det jag försöker säga är att man inte bara följa den svenska lagen utan även köra med lite sunt förnuft och inte behöver gå över gränsen bara för att man tror att man har lagen på sin sida, rätt va de va så blev du stämd och åkte på tunga böter iallafall!

Minst en iallafall har ju åkt dit för att ha lagt upp piratkoder för betaltv på internet. Det var en stor debatt om detta men killen åkte dit tillslut. Jag minns inte vart jag läste det.

När det gäller bilder och ikoner och sånt på hemsidan är jag själv väldigt noga med att göra allt själv eller fråga om tillåtelse även fast det inte alltid blir så snyggt eller om det bara kanske handlar om en liten menyeffekt i javascript eller något.. Ifall det bara är någon mindre grej kan man göra om koden/bilden så pass mycket tills man inser att man gott kunde gjort det helt själv ända från början
Jens är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-16, 03:35 #6
Pekay
Guest

Pekay
Guest

Citat:
Originally posted by Silon@Apr 16 2003, 01:30 AM
Eftersom www inte varit riktigt aktivt ens i 10 år så tror jag lagarna är lika förvirrade som en själv ibland. Till exempel är det lagligt att lägga upp länkar till sidor som sprider piratkopierade program. På så vis gynnar man ju piratkopiering och därmed olagligheter. En annan sak som nästan stör mig är program som KaZaa, Direct Connect m.fl och andra fildenlningsprogram. Helt lagliga. Officielt är det tänkt att man ska dela med sig av sina egna filer och att folk får ta ansvar för sitt eget, och så är det ju förståss, men alla vet ju att dom till 99% bara har ett syfte´, och det är att ladda ner upphovsrättskyddat material. Total kaos! Det jag försöker säga är att man inte bara följa den svenska lagen utan även köra med lite sunt förnuft och inte behöver gå över gränsen bara för att man tror att man har lagen på sin sida, rätt va de va så blev du stämd och åkte på tunga böter iallafall!

Minst en iallafall har ju åkt dit för att ha lagt upp piratkoder för betaltv på internet. Det var en stor debatt om detta men killen åkte dit tillslut. Jag minns inte vart jag läste det.

När det gäller bilder och ikoner och sånt på hemsidan är jag själv väldigt noga med att göra allt själv eller fråga om tillåtelse även fast det inte alltid blir så snyggt eller om det bara kanske handlar om en liten menyeffekt i javascript eller något.. Ifall det bara är någon mindre grej kan man göra om koden/bilden så pass mycket tills man inser att man gott kunde gjort det helt själv ända från början
Bästa exemplet som finns är Aftonbladet som åkte dit för det forum de bedrev.
De hade ett forum där folk kunde skriva fritt, vilket resulterade med att någon
missbruka det och skrev en massa fientliga saker och Aftonbladet
åkte dit.

Det bör man ha i åtanke då man erbjuder en sådana tjänst.
Oläst 2003-04-16, 04:27 #7
Jacob Jacob är inte uppkopplad
VIP

VIP

Citat:
Originally posted by pontus@Apr 16 2003, 12:22 AM
Men jag anser trots allt att allt ska vara tilllåtet på nätet.
Att allt ska vara tillåtet på nätet? BP? Inga upphovsrättslagar? Nä, internet ska styras av lagar precis som vårt samhälle. Måttligt.

#################
Edit by Admin:

Tog bort ordet b******r då vi inte vill att sånt folk skall komma hit via sökmotorer.

################
Jacob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-16, 04:54 #8
Flitig postare

Flitig postare

Citat:
Originally posted by Jacob+Apr 16 2003, 02:27 AM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Jacob @ Apr 16 2003, 02:27 AM)<!--QuoteBegin--pontus@Apr 16 2003, 12:22 AM
Men jag anser trots allt att allt ska vara tilllåtet på nätet. *
Att allt ska vara tillåtet på nätet? BP? Inga upphovsrättslagar? Nä, internet ska styras av lagar precis som vårt samhälle. Måttligt.

#################
Edit by Admin:

Tog bort ordet b******r då vi inte vill att sånt folk skall komma hit via sökmotorer.

################

[/b][/quote]
Men vem bestämmer lagarna!? Internet är globalt! Ska vi gå ner i samma nivå som vissa diktaturer som censurerar 25% av alla hemsidor? Vart går gränsen? Skulle du vilja ha ett internet där du bara kan surfa på statliga hemsidor?

Även om vi(alla länder som har internet) skulle komma överens om globala internet lagar så skulle det vara praktiskt omöjligt att censurera internet!

Ang. barnporr(och en massa andra liknande saker) så är det inte internet som våldtagit barnen. Skiten kommer alltid finnas i internets mörkaste vrå, med eller utan regler. Jag tycker att mäniskorna bör straffas när de utför handlingen fysiskt. När man våldtar barnen, när man ska spränga bomben, när man ska råna banken med rånarna man hittat på nätet. Inte när man lägger upp porrbilderna, söker kontakter för att råna en bank eller letar bombrecept.

Psykon & bottenskrap(pedofiler, mm) har alltid funnits i sammhället. Även innan internet. De får sin info, sina kontakter, med eller utan internet. Sammhället bör göra något åt dem istället... Eller, vilka här tror att bin Laden lärde sig spränga hus via blow-up-houses.com?

(Är tröt, hoppas det går att finna någon logik i det jag skriver)
pontus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-16, 05:29 #9
VIP

VIP

Citat:
Originally posted by pontus+Apr 16 2003, 02:54 AM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (pontus @ Apr 16 2003, 02:54 AM)
Citat:
Originally posted by -Jacob@Apr 16 2003, 02:27 AM
<!--QuoteBegin--pontus
Citat:
@Apr 16 2003, 12:22 AM
Men jag anser trots allt att allt ska vara tilllåtet på nätet. *

#################
Edit by Admin:

################

Men vem bestämmer lagarna!? Internet är globalt! Ska vi gå ner i samma nivå som vissa diktaturer som censurerar 25% av alla hemsidor? Vart går gränsen? Skulle du vilja ha ett internet där du bara kan surfa på statliga hemsidor?

Även om vi(alla länder som har internet) skulle komma överens om globala internet lagar så skulle det vara praktiskt omöjligt att censurera internet!

Ang. barnporr(och en massa andra liknande saker) så är det inte internet som våldtagit barnen. Skiten kommer alltid finnas i internets mörkaste vrå, med eller utan regler. Jag tycker att mäniskorna bör straffas när de utför handlingen fysiskt. När man våldtar barnen, när man ska spränga bomben, när man ska råna banken med rånarna man hittat på nätet. Inte när man lägger upp porrbilderna, söker kontakter för att råna en bank eller letar bombrecept.

Psykon & bottenskrap(pedofiler, mm) har alltid funnits i sammhället. Även innan internet. De får sin info, sina kontakter, med eller utan internet. Sammhället bör göra något åt dem istället... Eller, vilka här tror att bin Laden lärde sig spränga hus via blow-up-houses.com?

(Är tröt, hoppas det går att finna någon logik i det jag skriver) [/b][/quote]
Logik? Nä, något spår av sådant ser jag inte. Men det beror nog på att vi har olika åsikter

Tycker att det vore helt sjukt om det var lagligt att inneha bilder på en 45:årig man som har sexuellt umgänge med en 7:åring. I huvudtaget bara nakenbilder på en 7:åring (eller 4:åring eller 14:åring).

Men det är ju min åsikt
Jacob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-04-16, 14:57 #10
Viktors avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Viktors avatar

Citat:
Originally posted by Pekay+Apr 16 2003, 01:27 AM--></span><table border='0' align='center' width='95%' cellpadding='3' cellspacing='1'><tr><td>QUOTE (Pekay @ Apr 16 2003, 01:27 AM) <!--QuoteBegin--Viktor@Apr 16 2003, 12:52 AM

Inte för att vara elak Viktor.
Men jag tror inte på att du kollar regelbundet med en jurist.
Med tanke på att dem tar bra betalt, samt att ni uppdaterar sajten
till och från vilket innebär att om du visat juristen 1 gång.
Så kanske det var okej, men sen då ni skriver en ny nyhet?

Och det är rätt komiskt att du säger det, för jag minns en diskussion
omkring dina tvtablåer.

Samt, ditt forum.
Har han läst igenom alla inlägg där?
Alla nya inlägg också?

Nej, jag tror inte på det.
Bättre får du komma med. [/b][/quote]
Jag kan börja med att säga att jag har bra kontakt med två jurister. En av dem är anställd på en advokatbyrå dessutom. Det ställer upp och kollar artiklar samt ger råd och vägledning helt gratis.
Sen skickar jag ju inte in två förfrågningar per dag utan bara artiklar där osäkerhet råder. Det mesta som postas på vår sida är nyhet, d.v.s. inte politiska artiklar.

På forumet har vi endast moderatorer som kollar inläggen. Man kan säga att det mesta är tillåtet där så länge man inte hotar eller kränker andra personer. Visst kan man snacka skit om offentliga personer men när det börjar röra sig om privatpersoner så brukar vi kliva in. Annars är forumet relativt fritt.

Våra tv-tablåer är ett skämt, det är en ytterst liten del av våra besökare som använder den och vi ansåg att vi inte ville lägga ner pengar på att hyra in en eller att för den delen ta bort vad vi hade för besökarna. Det om något är brist på moral men allt är också relativt känns det som.
Om vi ska ta ett annat exempel när vi ändå är inne på min sida så kan vi ta kändisbilderna. Jag kan lova att vi inte ha licens för 400 bilder på Britney Spears. Men så gör vi inte heller någon kommersiellvinning på de bilderna. Jag driver som sagt annat (läs sexsidor) där jag har licens för över tiotusen bilder och det skulle aldrig falla mig in att ta någon annans bilder utan lov när det gäller de sidorna.
Viktor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017