FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tillsammans med Rikskriminalpolisen startar Teliasonera och Telenor i dag ett filter som kommer att spärra runt 1 000 barnp*rrsajter.
I dag trycker Telia och Telenor, i samarbete med Rikskriminalpolisen, på knappen för ett barnp*rrfilter. Länk till artikeln ---- Jag tror att är väldigt få som vill stödja utnyttjande av barn, men att ISPs och myndigheter godtyckligt ska börja att censurera nätet "bara" för att sidornas innehåll är olagliga att publicera här i sverige... Fyfan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Censurering är inte bra MEN om innehållet är olagligt kan jag se ett berättigande att omöjliggöra tillgång. Baksidan blir väl att det kryper under jorden och sätter upp diverse ftp-sajter el. likn. för att komma runt det hela.
I detta fallet så tycker jag det är noll problem, barnp*rr är olagligt, handel med människor är olagligt, vuxna människor ska inte gå igång på barn så just detta ser jag som fullt legitimt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Ääännntligen, det här skulle vara prio nummer ett hos alla operatörer.
Citat:
med ovanstående content.? Tomas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tycker det här är dåligt. Inte lika dåligt som barnp*rr/pedofili, men likväl dåligt.
Vad kommer att censureras med det här filtret nästa gång? Tidelag? S&M? Porrbutiker? Politiska åsikter? Det här problemet borde lösas med att pedofilerna vår vård/sätts i fängelse istället för att göra nån slags tafatt nödlösning. Nu är Sverige i gott sällskap med kina om att censurera sina användares uppkoppling. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Administratör
|
Känns som frihetsberövande.
Inte för att det drabbar mig, men ändå. Tanken är ju god.
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Det enda det här åstadkommer på sikt är att en infrastruktur för att blockera webbsidor/ipn på en låg nivå tillkommer - som kan missbrukas. Patetiskt av de rikspuckon som har kommit på det här. De borde gå en grundläggande kurs om nätverkskommunikation. De pedofiler som nu inte är tekniskt kompetenta att runtgå de här hindrena kommer ju enbart att byta ISP. Och dessutom har ju den här typen av människor gång på gång visat sig vara väldigt "kreativa" i sina försök att få kontakt med barn. Det är troligen inget som helst problem att surfa på barnp*rrsidor fortfarande via tex en proxy. Något som de flesta förslagna pedofiler och annat äckelpäckel redan gör. Testa bara att sätta upp en proxy lite temporärt och submitta till ett par "Open-proxy"-sidor och kolla sedan vad det är för typ av sidor som det surfas på, det är inte direkt en överhängande mängd "normal" surfning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
|
Citat:
Man kan ju inte ignorera sådanna problem, då fortsätter dem ju fotografera m.m. utan att vi bryr oss eller vet om. Jag tror inte något filter kommer fungera speciellt länge, måste redan nu finnas sajter som inte filtret kommer pilla bort. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag får förmoda att alla pedofiler, byter ISP från Telia till något annat bolag, om de har Telia.
Denna typ av censur kommer förmodligen aldrig att fungera. Det gör det kanske lite krångligare för pedofilerna, samtidigt som de tvingar dessa att lära sig mer teknik och bli bättre på att dölja sin verksamhet. Det hela får mig en känsla av att detta är något slags pilotprojekt till någon större de vill censurera. Det är en ganska vanlig metod av myndigheter att införa något opopulärt genom att använda sig av ett "legitimt" skäl. Sakta men säkert kryper de in under skinnet på varje medborgare. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|