FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
1. Hur mycket fakta om "ägaren" av en sida är har man rätt att få reda på? (t ex namn och org/persnummer)
2. Man kan ju se en del på nic.se men jag gissar att man måste ha nån som tar ansvar för vad som det står på sidan? lite som i en tidning. 3. Och är det olika beroende på vart man reggar sidan, eller i vilket land som sidan finns? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
VIP
|
1. Det är nog olika regler beroende på vilket tld det gäller. Nic-se:s villkor: Se punkt 14.
2. Webbsidor behöver inte ha någon ansvarig utgivare. Finns det ingen ansvarig utgivare kan det vara BBS-lagen som gäller (jag är ingen jurist så det mesta jag säger bör nog dubbelkollas...). 3. Pass. (Det är väl lagarna i det land som servrarna är placerade i som gäller. Däremot kan jag tänka mig att man kan bli ditklämd på annat sätt.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tja, även om informationen inte står på nic-se.se utskriven så kan man säkert ringa dit och höra vad det är. Oftast skrivs info inte ut när det gäller privatpersoner med hänvisning till PUL.
Jämför med Vägverkets internettjänster där du inte får reda på ägaruppgifter via webben på privatpersoner, men du kan ringa/faxa/SMS:a etc och får reda på det. Men det krävs inte mycket för att ta reda på allt om en person. Det räcker med att man vet antingen namn eller personnummer. Personnummer underlättar. Vet man inte personnummer så ringer man antingen till Skatteverket eller traskar ner dit och sätter sig vid allmänhetens dator. Där kan man göra sökning på namnet (med postnummerbegränsning om man så önskar), och voila så vet man personnumret. Samtidigt kan man ju kolla upp lite mer info om personen, husköp, deklarationer etc. Det finns hur mycket som helst att ta reda på folk, och man behöver inte veta personnumret från början... ;) Om vi utgår från att du har reggat en domän, okej. Då kanske inte nic-se.se visar det. Men det finns andra sätt att ta reda på mer, du kanske har ett postgiroangivet på hemsidan? Det kollar man upp ägaren på. Eller ett telefonnummer? Hemliga nummer är inte så hemliga, om man går rätt tillväga. Till exempel brukar man uppge telefonnummer på en hel bunt offentliga handlingar, som t.ex passansökningar... ;) Så om jag vet ditt personnummer, och du har hemligt nummer så är risken stor att jag ändå via offentliga handlingar får reda på det... :) Som vanligt tipsar jag om FGJ's lathund... Roande eller oroande läsning - beroende på om man är den som vill luska reda på saker - eller den som inte vill synas... ;) :D www.fgj.se |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|