FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej för att spara kraft på min server vill jag göra en daemon som ligger o gör vissa förändringar i min databas. Dock så stötte jag på patrull ganska snabbt.
Websidan jobbar mot mysql så jag testade C api't Nu så kommer problemet att mina C kunskaper är starkbegränsade jag söker en motsvarighet till php's funktion explode är det någon som vet en lösning på detta. Går det inte i c så kanske c++ eller java. Jag vill bara ha bort den osnygga lösningen att låta en crontab köra typ lynx http://www.foo.bar/bla.php?sgs=2 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu svarar jag inte direkt på din fråga men..
Har du möjlighet att köra php som ett shellskript? Då kan du köra ditt nuvarande php skript direkt som ett cron jobb istället för din nuvarande lösning. Tex: php -f bla.php |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Hej, i C är det ett litet helvete, du kan använda strtok.
Jag har snart en tenta i c++ (igen ;)) så jag slängde ihop lite kod åt dig som troligen skulle må bra av att nån som faktiskt har en aning om vad de sysslar med tittar på den, men det verkar iaf funka :-) Kod:
#include <string> #include <vector> #include <iostream> using namespace std; vector<string> explode(const string& split, const string& str) { vector<string> tmpvec; int pos,opos; pos = 0; opos = -split.size(); do { pos = str.find(split, opos+split.size()); tmpvec.push_back(str.substr(opos+split.size(),(pos-split.size())-opos)); opos = pos; } while (pos<str.size()); return tmpvec; } int main () { string minstrang = "Hej och hå - detta är ett test"; string split = " "; vector<string> minvec; minvec = explode(split, minstrang); for (vector<string>::iterator is(minvec.begin()); is<minvec.end(); is++) { std::cout << *is << std::endl; } } Koden är rätt självförklarande. Om du inte förstår den tycker jag du skall köpa en bok. De är dina vänner. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
jag föreslår att du gör ett PHP script som du startar från shellet med jämna mellanrum.
Det är inget bra tips att du ger dig på at hacka lite C om du inte är väl förtrogen med det språket. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Personligen kör jag Perl eller möjligen Bash för allt sånt där. Som gud tänkte sig.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|