FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag funderar på olika namn till en ny webbplats jag ska starta och har hittills kommit på 2 st som jag tycker är bra. Båda var lediga så jag har registrerat dem under .se.
När jag kollade upp namnen närmare märkte jag dock att det ena är identiskt med en enskild firma. Firman är dock vilande. Det andra namnet är inte registrerat i Näringslivsregistret men däremot finns det ett café i Stockholm som heter "Café XXX", där XXX alltså är namnet jag är intresserad av. Har jag rätt att använda någon/båda av dessa två namn trots vad jag skrivit ovan? Har ägaren till cafét eller den vilande enskilda firman någon möjlighet att återta .se-domänerna med hjäp av ATF? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ring Patent&Registreringsverket (PRV) för att kolla om namnet är ett registrerat ordvarumärke.
Är det redan regsitrerat behöver det inte vara ett hinder, ta bara reda på vilken klassificeringen ordet har (inom vilket bransch som företaget/ordet är verksam i). Enskild firma kan bara få varumärkesskydd av företagsnamnet, i det län som firman är registrerad i. Som sagt, kolla med PRV. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Varumärkesregistret är sökbart på Internet på http://www.prv.se/vmi/ och ingen av namnen finns med där. Antar att det är det registret du syftade på Tomego.
När det gäller den enskilda firman är det intressant som du skriver att skyddet endast gäller för länet där firman är registrerad. Det betyder ju att enskilda firmor aldrig borde kunna vinna en ATF-tvist enbart med stöd av företagsnamnet utan det skulle behövas något ytterligare, tex att det har blivit inarbetat i hela landet. I mitt fall där den enskilda firman är vilande borde alltså saken vara klar - de kan inte ta namnet ifrån mig!? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|