Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Värdering av sajt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-11-14, 01:47 #1
arkhult arkhult är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2003
arkhult arkhult är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2003
Hur mycket kan man värdera en sajt till? Förstår att det beror på kvalitativa besökare etc. men minns att man kan göra någon form av bedömning beroende på antal registrerade användare.

Så min fråga är... vad är en registrerad användare värd? mellan tummen och pekfingret...

I en registrerad användare finns info om ålder, kön, email, telenr. Alla koncentrerade till samma geografiska område.
arkhult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-14, 05:08 #2
Ludvig Ludvig är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
Ludvig Ludvig är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
Citat:
Originally posted by arkhult@Nov 13 2003, 23:47
I en registrerad användare finns info om ålder, kön, email, telenr. Alla koncentrerade till samma geografiska område.
Uppgifter som ålder, kön och telefonummer kan man för en minimal kostnad få ut av PAR medfl. med koncentration till ett visst geografiskt område.

Det är tillexempel möjligt att begära adressen till alla mammor på 45 år som minst har tre barn på högst 9 år i postnummerområdet XXXXX.

Värdet av persondata tycker iallafall jag först blir intressant när det kommer till personliga intressen och inom vilka områden personen i fråga spenderar pengar.
Ludvig är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-14, 05:47 #3
Pekay
Guest

Pekay
Guest

Citat:
Ursprungligen postat av Ludvig
Citat:
Ursprungligen postat av arkhult

Uppgifter som ålder, kön och telefonummer kan man för en minimal kostnad få ut av PAR medfl. med koncentration till ett visst geografiskt område.

Det är tillexempel möjligt att begära adressen till alla mammor på 45 år som minst har tre barn på högst 9 år i postnummerområdet XXXXX.

Värdet av persondata tycker iallafall jag först blir intressant när det kommer till personliga intressen och inom vilka områden personen i fråga spenderar pengar.
PAR har ju all info som man kan köpa.
Postens AdressRegister d.v.s.

Men, de är ju dyra finns rätt många svenska communities med rätt hög medlemssiffror.
Som man säkert kan köpa utav om man är intresserad till rimliga priser.

Fler faktorer som spelar in i detta, precis som ludvig nämner så spelar ålder m.m. in!
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-14, 10:10 #4
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2003
efa efa är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Oct 2003
Den ursprungliga frågan som jag förstod den var hur man värderar en hel sajt. Och vad gäller den frågan tror jag inte det går att ge något rimligt, generellt svar. Det beror på så många faktorer. Oavsett hur många registrerade användare som finns så kanske sajten inte är värd mer än ett par tusenlappar. Å andra sidan kan den vara värd hundratusentals kronor trots att ingen registrerat sig...

Citat:
Ni som köpt PAR-uppgifter, hur mycket får man betala på ett ungefär om man exempelvis vill ha adresser till en åldersgrupp (säg 30-35 inom ett postnummerområde?

Och vilka uppgifter har PAR? Har de till exempel uppgifter om yrke/sysselsättning?
efa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-14, 13:17 #5
Davids avatar
David David är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Flitig postare
Davids avatar

Kan man inte tänka sig att man värderar en websajt som alla andra företag - genom en analys av mikro- och makroekonomiska faktorer och en sammanställning av ekonomi och potential.

Detta skulle ju i sin tur innebära att Rutger Jönåkers Fantastiska Websida som har 100000 besökare men ingen affärsidé och inga inkomstkanaler inte är värd något alls. Och det tycker jag stämmer mycket bra.
David är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-14, 13:52 #6
Pekay
Guest

Pekay
Guest

Citat:
Originally posted by efa@Nov 14 2003, 08:10
Den ursprungliga frågan som jag förstod den var hur man värderar en hel sajt. Och vad gäller den frågan tror jag inte det går att ge något rimligt, generellt svar. Det beror på så många faktorer. Oavsett hur många registrerade användare som finns så kanske sajten inte är värd mer än ett par tusenlappar. Å andra sidan kan den vara värd hundratusentals kronor trots att ingen registrerat sig...

Citat:
Ni som köpt PAR-uppgifter, hur mycket får man betala på ett ungefär om man exempelvis vill ha adresser till en åldersgrupp (säg 30-35 inom ett postnummerområde?

Och vilka uppgifter har PAR? Har de till exempel uppgifter om yrke/sysselsättning?
PAR har all info man kan tänkas köpa.

Problemet där, eller inte problemet är att de säljer allt rätt dyrt.
Men till skillnad från en sajt så vet du att den infon är korrekt.
Den uppdateras för varje dag som går.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-14, 14:05 #7
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

Sen har väl PAR all eftersökt information som finns att få? Köper man dylika uppgifter från en websajt är det ju under villkoret att de man söker förutom alla andra kriterier också är en sådan typ av person som är medlem på just den sajten.

Dylika uppgifter om besökare och medlemmar används nog bättre i direkt marknadsföring på själva sajten istället för att säljas vidare. Så är du intresserad av elektronisk direktreklam, börja med att leta upp en sajt som riktar sig till dina kunder.
Oläst 2003-11-14, 17:51 #8
Christian Christian är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2003
Medlem

Citat:
Originally posted by Doje@Nov 14 2003, 11:17
Kan man inte tänka sig att man värderar en websajt som alla andra företag - genom en analys av mikro- och makroekonomiska faktorer och en sammanställning av ekonomi och potential.

Detta skulle ju i sin tur innebära att Rutger Jönåkers Fantastiska Websida som har 100000 besökare men ingen affärsidé och inga inkomstkanaler inte är värd något alls. Och det tycker jag stämmer mycket bra.
Tillåt mig att tycka en smula annorlunda. En sida med 100000 besökare är värd en del. Denna trafik är värdefull, och kan omsättas till något värdefullt.
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-11-15, 00:40 #9
Davids avatar
Flitig postare

Flitig postare
Davids avatar

Citat:
Originally posted by Christian@Nov 14 2003, 15:51
Tillåt mig att tycka en smula annorlunda. En sida med 100000 besökare är värd en del. Denna trafik är värdefull, och kan omsättas till något värdefullt.
Jorå, men så länge man inte omsätter/kan omsätta till något värdefullt är den heller inget värd.
Oläst 2003-11-15, 02:45 #10
Medlem

Medlem

Förutom att jag har svårt att tänka mig en sajt utan affärsidé som har 100000 besökare, så menade jag värdet vid en försäljning. Innan dess är den inget värd, som jag ser det har inget något värde förren man försöker sälja den, oavsett affärsidéns kvalité.

För det är väl ekonomiskt värde vi diskuterar, eller har jag missat nåt?
Christian är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017