FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hur mycket kan man värdera en sajt till? Förstår att det beror på kvalitativa besökare etc. men minns att man kan göra någon form av bedömning beroende på antal registrerade användare.
Så min fråga är... vad är en registrerad användare värd? mellan tummen och pekfingret... I en registrerad användare finns info om ålder, kön, email, telenr. Alla koncentrerade till samma geografiska område. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Det är tillexempel möjligt att begära adressen till alla mammor på 45 år som minst har tre barn på högst 9 år i postnummerområdet XXXXX. Värdet av persondata tycker iallafall jag först blir intressant när det kommer till personliga intressen och inom vilka områden personen i fråga spenderar pengar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
Postens AdressRegister d.v.s. Men, de är ju dyra finns rätt många svenska communities med rätt hög medlemssiffror. Som man säkert kan köpa utav om man är intresserad till rimliga priser. Fler faktorer som spelar in i detta, precis som ludvig nämner så spelar ålder m.m. in! ![]() |
||
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Den ursprungliga frågan som jag förstod den var hur man värderar en hel sajt. Och vad gäller den frågan tror jag inte det går att ge något rimligt, generellt svar. Det beror på så många faktorer. Oavsett hur många registrerade användare som finns så kanske sajten inte är värd mer än ett par tusenlappar. Å andra sidan kan den vara värd hundratusentals kronor trots att ingen registrerat sig...
Citat:
Och vilka uppgifter har PAR? Har de till exempel uppgifter om yrke/sysselsättning? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kan man inte tänka sig att man värderar en websajt som alla andra företag - genom en analys av mikro- och makroekonomiska faktorer och en sammanställning av ekonomi och potential.
Detta skulle ju i sin tur innebära att Rutger Jönåkers Fantastiska Websida som har 100000 besökare men ingen affärsidé och inga inkomstkanaler inte är värd något alls. Och det tycker jag stämmer mycket bra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Guest
|
Citat:
Problemet där, eller inte problemet är att de säljer allt rätt dyrt. Men till skillnad från en sajt så vet du att den infon är korrekt. Den uppdateras för varje dag som går. |
||
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Sen har väl PAR all eftersökt information som finns att få? Köper man dylika uppgifter från en websajt är det ju under villkoret att de man söker förutom alla andra kriterier också är en sådan typ av person som är medlem på just den sajten.
Dylika uppgifter om besökare och medlemmar används nog bättre i direkt marknadsföring på själva sajten istället för att säljas vidare. Så är du intresserad av elektronisk direktreklam, börja med att leta upp en sajt som riktar sig till dina kunder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Förutom att jag har svårt att tänka mig en sajt utan affärsidé som har 100000 besökare, så menade jag värdet vid en försäljning. Innan dess är den inget värd, som jag ser det har inget något värde förren man försöker sälja den, oavsett affärsidéns kvalité.
För det är väl ekonomiskt värde vi diskuterar, eller har jag missat nåt? ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|