FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Banned
|
Såg att Hamsterpaj erbjuder en att skapa falska personnummer... Hur lagligt är detta?
Borde ju vara ett brott mot PUL eftersom man utger sig för att vara någon annan. Sen att man erbjuder tjänsten och uppmanar folk till att begå ett brott. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är väl inte värre än att OKQ8 säljer sprayburkar till klottrare?
Eller ett bättre exempel, fm-sändare som avlyssnar telefoner. Fullt lagligt att sälja, fullt lagligt att använda(för privat bruk på egna telefonlinjer) men mycket väl möjligt att använda till något olagligt. Två lysnade exempel på att man inte uppmanar nån att begå brott, men att man säljer kunskapen för att göra det. "Även en liten tändsticka kan döda" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Hur bryter det mot PUL att uppge ett falskt personnummer?
Det enda tänkbara brott jag kan se är urkundsförfalskning, men det är nog väldigt tveksamt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Vi genererar inga nummer.
Ett javascript på klientsidan genererar nummret. Lär knappast bryta mot PUL eftersom vi inte har någon information om vilka nummer som skapas, jag tror inte att ens häften av de nummer som skapas "existerar", utan de följer bara algoritmen. Än så länge har vi inte haft några större problem med scriptet, förutom när Lunar hotade att stänga ner mitt konto för att jag länkade till det :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Å andra sidan krävs ju bara 10 försök för att få till ett fungerande falskt personnummer för att regga ett konto på lunar
![]()
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Så här ser formeln ut
År: 1975 Månad: 06 Dag: 18 Födelsenr: 123 Kontrollsiffra: Okänd Personnummer: 750618-123X Dubbla varannan siffra (utom X) med start på siffra nr 2. Skulle resultatet bli två-siffrigt läggs siffrorna ihop (7*2 = 14.. 1+4=5) Vi får då ==> 7 1 (1+0) 0 3 (1+2) 1 7 (1+6) 1 4 3 Lägger vi samman dom får vi 7+1+0+3+1+7+1+4+3 = 27 Avrunda nu 27 uppåt till närmaste 10tal (oavsett ok svaret enligt matematiska regler ska avrundas neråt!) så får vi 30 Kontrollsiffran X är nu skillnaden mellan dessa två sluttal 27 och 30, dvs 3 Komplett personnummer: 750618-1233 Så gör man.. sen varför man skulle vilja förfalska sitt personnummer det vet jag ju inte.. Enda anledningen jag kan se är att man planerar att hitta på fuffens som medlem. Nu kan iaf alla som vill (och kan) bygga ett script i valfritt språk som kontrollerar ett personnummer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Rätt lustigt är att den som postade ursprungsinlägget själv har en site i sin signatur där det förekommer mängder med eskort-annonser, något som helt klart är mer moraliskt tveksamt än att räkna ut personnummer som "stämmer".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Det är en dejting sida... Samma sak som om jag skulle sätta in en annons i aftonbladet, dn , whatever.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
121212-121X Multiplicera varje siffra med den som står under. 7x1=7 5x2=10 osv När det blir tvåsiffrigt svar, skall de handlar som två ensiffriga svarstal. Det vill säga: 7+1+0+0+1+2+1+1+6+1+4+3 Plussa ihop det. Det blir 27. Hur mycket är differensen till närmsta övre jämna tal? 3. Där är kontrollsiffran. Om svaret slutar på 0 så är kontrollsiffran 0. Denna formeln är lätt att använda utan miniräknare etc, och kan lätt skrivas ned på papper. Det vill säga skriv de 9 första siffrorna i ett personnummer. Skriv 121212-121 under. Multiplicera varje personnummersiffra med den siffra som står under. Addera ihop alla svaren som om de vore ental även om de består av två siffror. Diffen mellan totalsumman och närmaste övre jämna tal är kontrollsiffran. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En laglig användning av "fejkade" personnummer är i sammanhang där man använder sig av register med personnummer och där man under utvecklingen behöver fylla registret med påhittade personer. Då behövs personnummer, men i detta fall behövs personnummer som inte redan existerar.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|