FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Nykomling
|
Har sökt men hittade till min stora förvåningen ingenting om detta.
![]() Så, hade tänkt att skaffa en F-skattsedel så jag ska kunna bygga lite hemsidor åt lite företag och föreningar. Vad jag förstått så måste man tydligen göra en ansökan där man ska bifoga information om sin framtida verksamhet. Hur noggrant är det med denna beskrivning? Jag vet inte vilka webbtjänster jag ska syssla med i framtiden, så går det att skriva att man helt enkelt ska syssla med olika webbtjänster? Och så den slutliga frågan, hur skaffar jag en F-skattsedel? Kollade igenom skatteverkets hemsida men den gjorde mig bara yr pga alla för mig okända begrepp och siffror. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Du ansöker om detta via en blankett du kan ladda ner från skatteverkets hemsida.
Ifall du söker i "Företagsamhet, juridik och ekonomi" så kommer du hitta massa trådar som tar upp detta! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag rekommenderar dig att titta igenom www.foretagsregistrering.se
Där fyller du i alla blanketter online och får hjälp med allt. Sen kan du antingen använda ditt BankID för att bekräfta, eller så får du skriva ut blanketterna och skicka in till dem. När jag använde tjänsten, så postade jag in uppgifterna till mitt lokala skattekontor - vilket var helt fel tydligen (!). Istället för Lund, så skulle papperna till Helsingborg, vilket fördröjde registeringen någon vecka. Det är alltså rekommenderat att först ringa till ditt lokala kontor och fråga dem var du ska skicka blanketterna. Angående vad du ska kategorisera din verksamhet som, så rekommenderar jag även här att du ringer till ditt lokala skattekontor. De har massvis med färdiga kategorier att välja. Om det är DU som väljer kategori, istället för att handläggaren senare ska gissa lite utifrån hur du beskriver den, så skyndar du på handläggningstiden. En kategori, som kanske skulle kunna passa dig, är kanske: "Annan konsultverksamhet avseende system- och programvara (kundanpassad, ej utgivning av programvara)" Lycka till! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det finns en hel del intressanta och innehållsrika broschyrer att beställa gratis på Skatteverkets hemsida som beskriver hur du fyller i alla blanketter. Fick mycket hjälp av dessa nyligen när jag själv grejade med detta.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Administratör
|
Flyttad till Företagsamhet, juridik och ekonomi
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
När du väljer vad företaget arbetar med så kan du inte ange en svepande verksamhet. De har en massa koder de vill stoppa in ditt företag i, så måste välja något om passar deras koder.
T.ex. kan du inte ange Konsult inom data. Men du kan skriva på alla verksamheter som företaget håller på med. Ska du bygga hemsidor, så är det okej att skriva konsult inom webbdesign. Sedan kan du lägga till webbprogrammering, webbutveckling osv. En kompis till mig startade en gång en firma som kunsult inom data. När registreringsbeviset kom var han hux flux landskapsarkitekt. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|