FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Sitter och pillar på allmänna villkor för en tjänst, där jag radar upp villkoren för kund, t.ex. juridisk/fysik person, och att minderåriga krävs tillstånd av målsman.
Men... Om en minderårig har företag (enskild firma), krävs också tillstånd här, eller betraktas dom som vilket företag som helst ? Räta ut mina frågetecken är ni snälla ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
En enskild firma är en fysisk person dvs. samma person som innehavaren.Det borde alltså vara samma regler som gäller oavsett om personen har registrerat företag eller inte.
Hade man däremot haft ett aktiebolag eller handelsbolag så är det företaget i form av juridisk person som tecknar avtalet och därför bör innehavaren/ägarens ålder inte ha betydelse. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
En knepig fråga du ställer. En enskild firma är ingen juridisk person. Men när man gör avtal med en enskild firma så betraktar man firman som vilket företag som helst.
När det nu blir en minderårig person som har en enskild firma, så blir det knepigt. Normalt vid försäljning till en minderårig så gäller Förädrabalken. Den säger att man inte får sälja dyra varor till en minderårig utan föräldrarnas godkännande. Typ kommer den in en 13-åring och vill köpa en Playstation, så får man inte sälja den om inte föräldrarna godkänt det. Kommer det in en 16-åring som vill köpa en Playstation, så måste man undersöka om personen kan disponera det beloppet, t.ex. genom att ha sommarjobbat eller något liknande. Vad som gäller är alltså om det finns någon möjlighet att personen kan disponera en viss summa i förhållande till personens ålder. Det är inte helt enkelt kanske ni förstår. Men en enskild firma som drivs av en minderårig kan i princip omsätta miljontals kronor. Har personens förädrar en gång godkänt att deras son eller dotter får driva en enskild firma så har de mer eller mindre lämnat ett sådant godkännande som krävs enligt föräldrabalken vid försäljning till minderårig. Jag skulle således betrakta en enskild firma som drivs av en minderårig som vilken enskild firma som helst. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|