Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Enkel databas på webben med MYSQL

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-18, 16:28 #1
Projektett Projektett är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2005
Nykomling

Hej,
Jag behöver kontakt med någon som kan Mysql och sannolikt PHP och som har förmåga att hjälpa mig att ta fram ett system för inmatning av tidsåtgång och utlägg för projekt. I korta drag skall systemet se ut som följer.
Ifrån vilken dator som hellst som är anslutet till internet skall administratören kunna logga in och lägga upp:
användare med lösenord som får komma åt att registrera "projektrader"
, artiklar med Artkod, namn och fast eller fritt pris
, 3-bokstavs kod för medarbetare och fullständigt namn
, projektkod och projektnamn i klartext.
Användarna skall kunna logga in, registrera datum, projektkod, medarbetarkod, artikelkod, antal och fritext radvis i ett formulär bestående av en massa textfält.
När man är nöjd så sparar man ner raderna i en databas. Man ska inte behöva spara rad för rad. Så att det går snabbt. Hela formuläret med ett antal kolumner och rader.
Naturligtvis tillkommer en del fält för att systemet skall fungera bra såsom tidsstämpling. stämpling av alla rader med användarnamn o s v.
När registreringen är klar skall man söka upp posterna för en dag och godkänna dem genom att skiva in sitt kortnamn på varje enskild rad. Denne listning skall koppla ihop projektnamnet med koden så att man ser i klartext vad som är registrerat och dessutom skall raderna summeras.Så ligger posterna kvar på internet tills det är dags för administratören att tanka hem dem till ett lokalt system. Raderna skall stämplas med att de är nertankade så att de kan exkluderas vid nästa nedtankning
Själfallet tillkommer en del fält för olika beräkningar m m men de förändrar inte funktionen. Även en del felhantering när registreringarna skall sparas.
Det som jag tror på för det här systemet är att det blir okomplicerat och snabbt så att användarna inte behöver navigera hit eller dit för att kunna registrera. Dessutom blir detta ett öppet system som kan implementeras med valfritt lokalt system som har förmågan att importera projektraderna.
Hör av er om någon känner sig kallad och kan bedöma vad det hela kanb kosta att ta fram.
Projektett är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-18, 20:46 #2
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Mycket flitig postare

Du har en väldigt bestämd uppfattning om hur radovisningen skall gå till och jag kan tycka att det verkar dumt att välja ett så komplicerat system (där man skall komma ihåg artikel koder mm) när det är enklare att använda sig av en lösning där användaren utan att kunna dessa koder själv kan lista ut vad han skall rapportera på.

Nu råkar det bvara så att jag ligger bakom ett system som har ett extremt enkelt gränssnitt (så att även datorovana personer enkelt får in rätt tid på rätt plats) samtidiogt som det i botten finns ett extremt flexibelt regelverk som gör det möjligt att rapportera i princip vad som helst (utlägg, mil, tid, frimärken, mål, etc) bara genom att ändra några regler i databasen.

Så systemet stödjer alt det du vill så vitt jag kan bedömma, även om det inte fungerar exakt som du vill. Dock inte mysql/PHP utan MSSQL/ASP så det beror ju lite på syftet med systemet också (dvs skall det integreras i ett annat system eller bara användas).
Hur som helst, mer info finns på www.traci.se
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-19, 10:23 #3
Nykomling

Nykomling

Wow. Riktigt snyggt. Du har ju ett kanonsystem som täcker in det mesta.
Det finns några små anledningar till min högst oproffessionella spec.
Företaget jag har i åtanke för detta har ca 6-7 lagledare som skulle registrera "projektrader" för ett antal personer var varje dag. Det är anledningen till att jag tänkte mig en så simpel registrering som möjligt. Nästintill banal. Då tänker jag framförallt på att det skall gå fort att registrera. Antelet artiklar är ett statiskt tjugotal så att det blir inga problem att komma ihåg vilka artikelkoder som används. Person och projektkoder blir 4-bokstavskombinationer så att det är lätt att komma ihåg. Vidare så är det så att registrering kommer att kunna göras ifrån valfria datorer med medioker uppkoppling och prestanda. Många gånger med modemuppkoppling. Om de först måste köpa nya datorer så kommer det att bli svårare att sälja på dem systemet. Exporten föresten bör vara txt med tabb eller excel.

Asp eller PHP är inte alls avgörande. Det enda jag skulle önska är att det kör med mysql eftersom det ingår i paketet på B-one där många av mina kunder har sites för 12 kr månaden.
Ditt gränssnitt är verkligen jättesnyggt.
Själv bygger jag filemakersystem. Filemaker fungerar aldelles utmärkt på webben men det kräver dock att köras på en dedicerad server med eget operativ mm så det blir i längden dyrare för kunden. Därför söker jag ett system med focus på att skriva in och ladda ner "projektrader"

Har du så att man kan kika på Ert system förutom som bilder. Någon testuppsättning?
Hälsningar
Per Bäckman
Projektett är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-20, 20:30 #4
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Projektett@Mar 19 2005, 11:23
Wow. Riktigt snyggt. Du har ju ett kanonsystem som täcker in det mesta.
[...]
Antelet artiklar är ett statiskt tjugotal så att det blir inga problem att komma ihåg vilka artikelkoder som används. Person och projektkoder blir 4-bokstavskombinationer så att det är lätt att komma ihåg. Vidare så är det så att registrering kommer att kunna göras ifrån valfria datorer med medioker uppkoppling och prestanda. Många gånger med modemuppkoppling. Om de först måste köpa nya datorer så kommer det att bli svårare att sälja på dem systemet. Exporten föresten bör vara txt med tabb eller excel.
[...]
Har du så att man kan kika på Ert system förutom som bilder. Någon testuppsättning?
[...]
tackar, ja vi försöker ha ett attraktivt GUI.

Jag ifrågasätter dock användandet av finurliga koder då klartext har en obefintlig inlärningströskel vilket är överlägset även de enklaste koderna. Är gränssnittet enkelt nog finns det ingen anledning att minnas koder eftersom du ändå rapporterar in "klartexten" lika fort.

Ang. export exporterar vi rapporter till excelformat.

ja det finns en demo tillgänglig, dock vill vi ju veta vilka som har tillgång och inte. Den kan du kika på själv och vi brukar oftast köra en demo över telefon för att kunna visa på ett par finurliga funktioner som gör livet ännu enklare, men som man kanske missar av ren datorovana (dvs inte tillräckligt nyfiken för att klicka på allt möjligt).

Ang. pris så har vi en prismodell som bygger på månadskostnad per användare och vi kan hosta allt så du behöver inte "lida" för att det är SQL server.

GUIet är också nästan helöt befriat från javascript och annat hemskt klient-skit samt optimerad för så få laddningar per sida som möjligt så det ska inte vara något problem att köra på en gammal dator över modem.

För att du skall komma åt demo etc är det lämpligast att du maila mig så sätter jag dig i kontakt med vår säljare så får vi se vad det leder till.
Maila mig på [email protected]
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017