FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag hade en intressant diskussion med min pappa i helgen om värderingen av mitt företag osv. Jag sa att jag värderade mina webbproduktioner till motsvarande 4 ggr årsinkomsten. Han frågade då om jag skulle vara beredd att sälja alla sidor - allt! - för den summan. Jag är tveksam, men enligt hans mening är det bättre att casha in, och göra om, och sätta samma pengar i säkra papper. I hans mening har jag ju kunskapen för att göra om samma sak och att det i såna fall skulle vara bättre att casha in.
Man brukar ju prata om att sälja webbsidor för 1-2 ggr årsinkomsten. Men skulle du casha in om någon erbjöd dig 4 ggr årsinkomsten för allt du har? Här och nu. För enkelhetens skulle får vi tänka att det skulle bli samma beskattning...Kanske mest en fråga för oss som jobbar med passiv inkomst, affiliate, Adsense mm och utan tunga kostnadsposter. En intressant följdfråga är vad du skulle göra för de pengarna i såna fall. Själv skulle jag nog casha in, har så många nya idéer jag skulle kunna jobba med. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag skulle nog göra de ja, för då har du fått loss X antal kronor att starta andra proj med.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Årsinkomsten? Vad är det? Din privata inkomst? Företagets vinst på ett år?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det beror faktiskt på.
Man kan ju inte tänka hela tiden att X kommer vara din årsinkommst / vinst på en av dina sidor hela tiden, utan tänk om den hära inkomsten sjunker. Så jag tror man får chansa lite =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag skulle nog snarare sälja projekt när jag kan få tillräckligt betalt för projekt jag börjat tröttna på.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Årsinkomsten kan ju dessutom öka rejält beroende på hur välutvecklade dina projekt är och vilken potential de har. Det går nog inte att ge ett generellt svar utan det beror på flera faktorer.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
jag skulle lätt sälja allt jag har lr någonsin haft för 4 ggr årsvinst . oavsett om det handlar om sidor som drar in 1000kr mån eller 50 000kr mån.
Har man en gång lyckats få nåt att dra in pengar pånätet klarar man det lätt igen, kanske till och med bra ibland att starta om ifrån scratch då man under årena lärt sig vad man absolut inte ska göra iaf. och vad kan kan förbättra om man skulle köra liknande project igen. Dock tycker jag det är en aning skumt att folk pratar om att de ibland vill ha 3-4 ggr årsvinsten för sina sidor. Jag har aldrig sett nåt säljas för ens 3 ggr årsvinst. Sen undrar jag lite varför är det minst 2-3 ggr årsvinst på svenska sidor? När de rent generellt på internationella sidor oftast är 8-16 mån Högst . inom porr är det vanligt att man säljer sidor som drar in 1000$ stabilt mån för endast 5-6000$ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Jo det hade jag nog lätt gjort faktiskt. För då hade jag kunnat starta upp nya projekt som jag vill pyssla med och fullfölja dessa.
Gah, har så mycket idéer och har inte tid att fixa alla. Får hoppas på att man får lite tid framöver. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Alltså, tankeleken gäller just om man skulle få 4 ggr årsinkomsten för sidor som ger passiv inkomst. Oavsett nuvarande status. Menar väl egentligen "årsvinsten" men för affiliatesidor (om man inte räknar med egen lön) så är det ofta ganska mycket detsamma.
Det handlar heller inte om att sälja av projekt. Utan just känslan av att sälja av allt. Verkligen allt. Det är ganska annorlunda, rent mentalt, tror jag och jag tror man skulle kräva mer än de "vanliga 1-2 ggr pengarna" då... Om jag förstått aktietermer rätt så mtosvarar det ett p/e-tal på 4 (eller?). Är det en värdering man skulle göra av ett "passiv inkomst-företag"? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|