Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Skulle du casha in om du fick 4 ggr årsinkomsten?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-10-20, 11:51 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Nov 2005
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Standard Skulle du casha in om du fick 4 ggr årsinkomsten?

Jag hade en intressant diskussion med min pappa i helgen om värderingen av mitt företag osv. Jag sa att jag värderade mina webbproduktioner till motsvarande 4 ggr årsinkomsten. Han frågade då om jag skulle vara beredd att sälja alla sidor - allt! - för den summan. Jag är tveksam, men enligt hans mening är det bättre att casha in, och göra om, och sätta samma pengar i säkra papper. I hans mening har jag ju kunskapen för att göra om samma sak och att det i såna fall skulle vara bättre att casha in.

Man brukar ju prata om att sälja webbsidor för 1-2 ggr årsinkomsten. Men skulle du casha in om någon erbjöd dig 4 ggr årsinkomsten för allt du har? Här och nu. För enkelhetens skulle får vi tänka att det skulle bli samma beskattning...Kanske mest en fråga för oss som jobbar med passiv inkomst, affiliate, Adsense mm och utan tunga kostnadsposter.

En intressant följdfråga är vad du skulle göra för de pengarna i såna fall.

Själv skulle jag nog casha in, har så många nya idéer jag skulle kunna jobba med.
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-20, 11:53 #2
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2007
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Jag skulle nog göra de ja, för då har du fått loss X antal kronor att starta andra proj med.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-20, 11:56 #3
Björklunds avatar
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Björklund Björklund är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Björklunds avatar

Reg.datum: Jul 2006
Årsinkomsten? Vad är det? Din privata inkomst? Företagets vinst på ett år?
Björklund är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-20, 11:59 #4
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
trådlöst trådlöst är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jun 2008
Det beror faktiskt på.
Man kan ju inte tänka hela tiden att X kommer vara din årsinkommst / vinst på en av dina sidor hela tiden, utan tänk om den hära inkomsten sjunker.

Så jag tror man får chansa lite =)
trådlöst är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-20, 12:07 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Jag skulle nog snarare sälja projekt när jag kan få tillräckligt betalt för projekt jag börjat tröttna på.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-20, 12:09 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Årsinkomsten kan ju dessutom öka rejält beroende på hur välutvecklade dina projekt är och vilken potential de har. Det går nog inte att ge ett generellt svar utan det beror på flera faktorer.
Oläst 2010-10-20, 12:41 #7
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jun 2004
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar

Reg.datum: Jun 2004
jag skulle lätt sälja allt jag har lr någonsin haft för 4 ggr årsvinst . oavsett om det handlar om sidor som drar in 1000kr mån eller 50 000kr mån.
Har man en gång lyckats få nåt att dra in pengar pånätet klarar man det lätt igen, kanske till och med bra ibland att starta om ifrån scratch då man under årena lärt sig vad man absolut inte ska göra iaf. och vad kan kan förbättra om man skulle köra liknande project igen.

Dock tycker jag det är en aning skumt att folk pratar om att de ibland vill ha 3-4 ggr årsvinsten för sina sidor. Jag har aldrig sett nåt säljas för ens 3 ggr årsvinst.

Sen undrar jag lite varför är det minst 2-3 ggr årsvinst på svenska sidor?
När de rent generellt på internationella sidor oftast är 8-16 mån Högst . inom porr är det vanligt att man säljer sidor som drar in 1000$ stabilt mån för endast 5-6000$
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-20, 13:02 #8
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
design.se design.se är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Ursprungligen postat av knullis Visa inlägg
jag skulle lätt sälja allt jag har lr någonsin haft för 4 ggr årsvinst . oavsett om det handlar om sidor som drar in 1000kr mån eller 50 000kr mån.
Har man en gång lyckats få nåt att dra in pengar pånätet klarar man det lätt igen, kanske till och med bra ibland att starta om ifrån scratch då man under årena lärt sig vad man absolut inte ska göra iaf. och vad kan kan förbättra om man skulle köra liknande project igen.

Dock tycker jag det är en aning skumt att folk pratar om att de ibland vill ha 3-4 ggr årsvinsten för sina sidor. Jag har aldrig sett nåt säljas för ens 3 ggr årsvinst.

Sen undrar jag lite varför är det minst 2-3 ggr årsvinst på svenska sidor?
När de rent generellt på internationella sidor oftast är 8-16 mån Högst . inom porr är det vanligt att man säljer sidor som drar in 1000$ stabilt mån för endast 5-6000$
Allt måste väl ändå bero på hur mycket i utgifter företaget har och hur mycket jobb som läggs ned. Man säljer ju inte något som drar in $1000 i månaden för $5000 om det inte är något jobb att tjäna de pengarna.
design.se är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-20, 14:22 #9
Muqito Muqito är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Muqito Muqito är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2009
Jo det hade jag nog lätt gjort faktiskt. För då hade jag kunnat starta upp nya projekt som jag vill pyssla med och fullfölja dessa.

Gah, har så mycket idéer och har inte tid att fixa alla. Får hoppas på att man får lite tid framöver.
Muqito är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-10-20, 14:34 #10
clirres avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
clirres avatar

Alltså, tankeleken gäller just om man skulle få 4 ggr årsinkomsten för sidor som ger passiv inkomst. Oavsett nuvarande status. Menar väl egentligen "årsvinsten" men för affiliatesidor (om man inte räknar med egen lön) så är det ofta ganska mycket detsamma.

Det handlar heller inte om att sälja av projekt. Utan just känslan av att sälja av allt. Verkligen allt. Det är ganska annorlunda, rent mentalt, tror jag och jag tror man skulle kräva mer än de "vanliga 1-2 ggr pengarna" då...

Om jag förstått aktietermer rätt så mtosvarar det ett p/e-tal på 4 (eller?). Är det en värdering man skulle göra av ett "passiv inkomst-företag"?
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017