Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Import i praktiken

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-03-02, 12:56 #1
Klorinsky Klorinsky är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Medlem

Antag att jag skall importera från Kina till Sverige. Det rör sig om en pall med gods. Hur fungerar detta rent praktiskt? Företaget i Kina använder sig av något rederi som fraktar pallen med båt till Göteborg. Sedan bör ett speditionsföretag ta hand om godset när det kommer dit. Nu har jag följande frågor:

1. Bör jag fråga vid beställning vilket rederi de använder sig av?
2. Skall man via rederiet ta red på vilket speditionsföretag de använder sig av eller hör de av sig av automatik?

Om man inte vet vem som fraktar och tar hand om detta så känns det som att det kan försvinna på vägen rätt lätt. Vilken information skall jag ha och vilka förberedelser skall jag göra? Nu vill jag inte ha en massa gissningar utan jag vill ha svar från nog som vet hur det fungerar
Klorinsky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 13:10 #2
Tobias Tobias är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Tobias Tobias är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Börja med att ställa dig frågan hur mycket du har tänkt att sköta själv.
Tex. Vill jag ta hand om förtullningen själv eller kan jag låta speditionsföretaget/en göra allt?

Du bör få en B/L från rederiet då du betalat så du har koll på godset.

Vill inte säga för mycket då jag inte har 100% koll på allt.
Tobias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 13:45 #3
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Feb 2004
Flitig postare

Har du kollat om du får importera produkterna? Det kan finnas hinder för det, och det kan krävas papper för handelsavtal mellan EU och Kina...

Det bästa är att kontakta Tullen, det verkar som om du bor i Göteborg. Gör som vi, ring (eller traska ner) till deras kontor på Spannmålsgatan vid Nordstan. De kan hjälpa dig där.
Om du skall göra tulldeklarationen själv, måste du leta upp tullkoder etc i Taric om du inte lägger huvudet på sned och tar fram dina allra finaste Bambiögon.. Då kanske de hjälper dig lite på traven.

Om du inte har fixat tullkredit och avtal med tullen, så gäller det att du måste erlägga tull och moms kontant för att få ut godset. Har du däremot fixat avtal/tullkredit med tullen så kan du få det på faktura.

Tullen kommer kanske kräva intyg på produkterna etc, och det kan Handelskammaren (har jag för mig) hjälpa dig med om det behövs.

Vi fick en hel ----- bunt frågor av tullen när vi skulle ta in lite blandade saker från USA. Är denna kepsen tillverkad i USA eller utanför USA? "Tja, ingen aning" var vårt ärliga svar. Om produkten är tillverkad i t.ex Kina, och sen säljs till USA så är det inte säkert att den får säljas vidare till EU. Det har med (fri)handelsavtal att göra. EU har avtal med USA. USA har avtal med Kina. Kina har avtal med EU. Men det står kanske i avtalet för just kepsar att kepsar tillverkade i Kina får inte säljas vidare från USA till EU. Det finns en massa bestämmelser.

Men gör så att du tar kontakt med Tullen, det gjorde vi och fick bra hjälp av dem.

Men oftast är det lättare att anlita en speditionsfirma, då får man det på faktura normalt. Dock tar de en slant för att göra pappersarbetet åt dig.

På tullens hemsida finns mer information, inklusive en del PDF-broschyrer etc. Även numret till deras Tull-Svar som du kan ringa och ställa all världens dumma frågor till..
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 15:03 #4
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by hedberg@Mar 2 2005, 14:45
Har du kollat om du får importera produkterna? Det kan finnas hinder för det, och det kan krävas papper för handelsavtal mellan EU och Kina...

Det bästa är att kontakta Tullen, det verkar som om du bor i Göteborg. Gör som vi, ring (eller traska ner) till deras kontor på Spannmålsgatan vid Nordstan. De kan hjälpa dig där.
Om du skall göra tulldeklarationen själv, måste du leta upp tullkoder etc i Taric om du inte lägger huvudet på sned och tar fram dina allra finaste Bambiögon.. Då kanske de hjälper dig lite på traven.

Om du inte har fixat tullkredit och avtal med tullen, så gäller det att du måste erlägga tull och moms kontant för att få ut godset. Har du däremot fixat avtal/tullkredit med tullen så kan du få det på faktura.

Tullen kommer kanske kräva intyg på produkterna etc, och det kan Handelskammaren (har jag för mig) hjälpa dig med om det behövs.

Vi fick en hel ----- bunt frågor av tullen när vi skulle ta in lite blandade saker från USA. Är denna kepsen tillverkad i USA eller utanför USA? "Tja, ingen aning" var vårt ärliga svar. Om produkten är tillverkad i t.ex Kina, och sen säljs till USA så är det inte säkert att den får säljas vidare till EU. Det har med (fri)handelsavtal att göra. EU har avtal med USA. USA har avtal med Kina. Kina har avtal med EU. Men det står kanske i avtalet för just kepsar att kepsar tillverkade i Kina får inte säljas vidare från USA till EU. Det finns en massa bestämmelser.

Men gör så att du tar kontakt med Tullen, det gjorde vi och fick bra hjälp av dem.

Men oftast är det lättare att anlita en speditionsfirma, då får man det på faktura normalt. Dock tar de en slant för att göra pappersarbetet åt dig.

På tullens hemsida finns mer information, inklusive en del PDF-broschyrer etc. Även numret till deras Tull-Svar som du kan ringa och ställa all världens dumma frågor till..
okej. Jag vet vilken tullkod det skall gå under samt det finns hyffsad info om hur man skall göra med själva tullen. Men det är biten med hur det går till rent praktiskt. Vad händer när jag beställer? Kineserna kör det det till hamnen och använder sig av det rederiet som passar dem bäst antar jag (?). Men när godset väl är i Göteborg, vad händer då? Vem tar hand om det? Om vi säger att en speditionsfirma ta hand om det som rederiet använder sig av hur kan de då ha kollen om jag betalar in tullen och momsen innan jag hämtar det? Är det så att jag själv måste samordna med rederi, spedition etc?
Klorinsky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-03-02, 16:02 #5
Flitig postare

Flitig postare

Du kan väl välja fraktsätt själv, om du vill skicka det via luften med UPS går det säkert bra också. Det är väl du som får betala det i slutändan ändå...?

Förenklat sett:

Hör med säljaren om de har något företag de samarbetar med, i annat fall ta kontakt med ett svensk speditionsföretag. Säg att du har gods som skall från Kina till Sverige. Vad det handlar om, är att de ser till att det kommer hit. De tar hand om tulldeklarationen och lägger ut tull och moms åt dig. du får en faktura.

Vi har faktiskt aldrig använt sjövägen utan vi använder luftvägen för våra importer.. Men som sagt, ring 0771-23 23 23 till Tull-Svar, de kan svara på alla dina frågor. Eller så tittar du på www.tull.se under Företag och under Import. Där finns mer info....

Fördel med att använda speditionsföretag är att de har avtal med tullen och arbetar professionellt med sånt här varje dag. Detta skall de kunna utantill. Problemet om man gör det själv är att man kanske gör ett litet löjligt fel och man måste göra om alla papper igen. För att få ut godset måste du traska dit med en stor packe pengar för att betala kontant tull och moms. (Om du inte ansöker om kredit och TID. (Blankett Tv404.1 först, sen Tv 404.13 när du har fått ditt kundnr av tullen). Då kan du lämna in en förenklad tulldeklaration när du hämtar ut paketet själv. Sen har du tio dagar på dig att elektroniskt lämna en "riktig" tulldeklaration, och sen får du en faktura på hela kalaset...
hedberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017