FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej alla, är i startgroparna för att starta min egna firma nu. Skulle behöva hjälp med någa frågor av er erfarna!
(Hör sökt och kollat igenom alla trådar ang. detta och inte tyckt jag fått svar på det) 1. Kan man på en faktura skriva sitt företagsnamn utan att man har registerat detta namn hos bolagsverket? (Vet att namnet skulle gå igenom) 1A. Om inte, vad ska det stå för något att fakturan är ifrån? 1B. Följdfråga, kan man registera sig hos bolagsverket efter det att man har registerat sig för FA-skatt och moms? Även fast man har börjat dragit igång firman och är igång. 2. På anmälningslappen till skatteverket står följande: "Beskrivning av egen maskinell utrustning, inventarier m.m." Antar att jag ska ta med min dator där eftersom att jag kommer ha den som nyckelverktyg i min egna firma. Sen ska man fylla i anskaffningskostnad, vad menas här? Ska jag uppskatta vad min dator är värd? Eller ska jag skriva vad den är inköpt för? Hur som hels, värderar den till värd 12 500 - 15 00, det mesta i datorn är nytt plus skärm osv ja ni fattar. Vad händer med detta nu då? Varför vill dom veta detta. Får jag ut något positift av detta? 3. En "kompis" var hos skatteverket och fyllde i ansökan idag. Då sa dom att han inte fick fylla i 0 SEK på "Uppgifter för beräkning av preliminär skatt". Enligt vad jag har läst här i forumet ska det vara okay att fylla i 0kr där, säg första året? Man betalar ju inte mer eller mindre skatt för det i slutändan. Men det kan ju vara jobbigt att betala massa skatt man inte har fått pengar för i början, ni förstår säkert vad jag menar! 4. Man pratar om att "Dra av". Man får dra av 16kr per mil när man använder sin egna bil i företaget. "Dra av?" Är antar att det är på skatten man får dra av? Vill bara dubbelkolla! Säg jag ska betala 100X skatt. Jag har räknat ut att jag ska dra av 20X. Betalar jag då 80X skatt då? - - - - - - - - Kommer hur som helst gå till skatteverket så dom får hjälpa mig fylla i blanketten så allt blir rätt från början. Är ändå sugen på att nu fåreda på svaren på dessa frågor! - - - - - - - - Hoppas nån har kunskapen, eller det vet jag att ni har. Hoppas nån har lust att hjälpa en frågvis nybörjare bara ![]() Med vänlig hälsning Martin! |
||
![]() |
![]() |
|
|