FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Läste detta när jag surfade runt på nätet. (Och allt på internet är väl sant?)
"Du har rätt till skatteavdrag för arbetsrum i bostaden, förutsatt att du jobbat hemma minst 800 timmar under beskattningsåret. Då får du göra avdrag med 2 000 kr per år, om du eller din make/maka äger bostaden. I annat fall får du göra avdrag med 4 000 kr. Om du är egen företagare och har inrättat en särskild lokal med egen ingång i bostaden där du har ditt arbetsrum, t ex i en del av källaren eller ett inrett garage, får du göra avdrag för en skälig del av de löpande driftskostnaderna. Mer information kan du få hos Skatteverket." För mig tyckte jag det första fallet med hyra av bostad och ett avdrag på 4000 verkade rimligt. (Ingen egen ingång etc.) Vår revisor tyckte dock bara att ett avdrag på 1000 verkade rimligt. Är det någon som har bättre koll ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Var på informationsmöte på skatteverket och de körde OH med detta exempel. På frågan svarade de att om du uppfyller reglerna (har arbetat minst 800 timmar hemma) får du göra avdrag med just 4000 kr om du hyr bostaden respektive 2000 kr om du eller din maka äger den. Dessa avdrag var alltså schablonavdrag så inga kvitton eller bevis på särskilda arbetsrum krävs sa de på skatteverket i alla fall.
/Anders Holgersson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tackar för svar.
|