FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Länge har font-size varit lika med 10 och typsnitt verdana som standard i webbdesign. Numera har bl.a Lunarstorm gått över att använda ett större eller betydligt större storlek. Vad tycker ni är bäst? Jag anser oftast att storlek 10 är snyggast men att storlek 11 blir lite mer läsbart på högre upplösningar.
Hur fungerar det med resten av sidan, kan man blanda olika storlekar utan att det ser knasigt ut? //Joel (i valet och kvalet mellan 10 och 11) ^^ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Om man layoutmässigt avgränsar sig ser jag inga hinder i att blanda två storlekar, bara det tydligt syns att såväl syfte som innehåll skiljer sig åt så man förstår varför det är olika.
Men jag har själv funderat en del på detta dilemma och testade att sätta storlekarna så besökarna kunde använda browserns inställningar för större/mindre text men resultatet blev sådär. Något som dock funkar bra på vissa av mina sidor är att låta besökaren välja storlek på text via en rullgardinsmeny eller motsvarande vilket laddar in en annan storlek (eg ett annat stylesheet) som även sparas i en kaka så det blir samma nästa gång besökaren återkommet. Fungerar speciellt bra på de sidor där målgruppen varierar från säg 15 år till 80 år då jag tidigare fick synpunkter på att texten var för liten och andra tyckte den var för stor... /Anders Holgersson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
En sak som jag är intressant är att standarden för webben är att använda sanserifer i brödtext, då detta oftast är ett stort nej i t.ex. tidningar, men framförallt böcker.
Jag tror att Arial 12px med ca. 60 tecken per rad erbjuder bäst läsbarhet. Men min personliga favorit är nog Verdana 9px. Något som många även glömmer är att läsbarheten inte är optimal med svart text på vit bakgrund. Utan som t.ex. här, med svart text på en mjukare, ljusare bakgrundsfärg, t.ex. beige. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är mer än teckenstorlek som avgör hur läsbar en text är. Följande brukar jag ha i åtanke:
- Kontrast mellan bakgrund och text - Förhållande mellan radlängd och radavstånd - Läsbart teckensnitt - Teckenstorlek som kan ändras EDIT: En pytteliten teckenstorlek kan vara mycket läsbar även på en meters avstånd, om man har tillräckligt radavstånd och korta rader, så att ögonen inte "tappar bort sig". |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
FMLS (Förbundel Funktionshindrade Med Läs- och Skrivsvårigheter), använder en hel drös med användaranpassning för att göra texter mer lättlästa.
Kanske kan ge lite inspiration i val av textstorlek etc. Adressen är www.fmls.nu/start.asp?Action=Customize&sida=0 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Radavstånd däremot sätts med rowsize i CSS. Jag skrev liknande här: http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...radavstånd&s=wn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Så vilket är ett bra radavstånd? Jag har alltid använt "standard" :unsure:
|
|||