FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej allesammans, jag letar efter en asp lösning där jag kan skydda mina filer.
Du ska som medlem kunna ladda ner en fil via en länk på sidan, men om du avslutar medlemsskapet eller om du försöker att lägga en direkt länk utan att vara inloggad så ska du stoppas. Att skydda en sida är inga problem, men hur gör man det på filnivå. Jag har en windows 2003 server som jag har fysisk kontakt med och ett medlemsregister i en MySQL databas. Givetvis ska allt fungera automatiskt för jag tänker inte sitta och lägga upp användare för hand ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Du skickar användaren till en asp-fil. Kollar om användaren är inloggad och om den är det så skickar du headers och läser in filen? Kan inte koden själv men du har i alla fall något att gå på
![]() IF online = true THEN Skicka Headers Läs och skicka filen ELSE Ge besökaren ett fel mess END IF Problemet är väl att du måste veta headern på filen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ett annat sätt är ju att lägga filer utanför webbroten och sen ha ASP-fil som hämtar dem efter att ha kollat inloggningsstatus. Fast det är ju det jag är osäker ifall det funkar med ASP och IIS. Med Apache och PHP fungerar det. /Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har en lösning att skydda sina filer med PHP.
Efter att validerat att användaren är inloggad, skriver du ut följande uttryck. (Jag kan inte alls ASP och vet därför inte om du kan översätta följande): Kod:
$total="/home/sökväg/till/files/".$filename; # definierar sökvägen Header ( "Content-Type: application/octet-stream"); # berättar att det är en fil Header ( "Content-Length: ".filesize($total)); # berättar hur stor filen är Header( "Content-Disposition: attachment; filename=$filename"); # berättar namnet på filen, som ska skickas readfile($total); # filen skickas till användaren Du kan lägga mappen 'files' utanför dokumentrooten. Då finns där inte en chans att användaren kan ladda hem dina filer, utan att gå genom scriptet. Annars lägger du (om du kör apache) följande .htaccess-fil i mappen 'files': Kod:
ErrorDocument 403 http://www.dindomän.com/ajabaja.asp order mutual-failure order deny,allow deny from all |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Såg att du var i "bildbranschen". Du kanske då istället är intresserad av att skicka ut header information, som berättar att det är en bild och inte en nerladdningsbar fil. Principen är densamma, det är bara lite annorlunda header information.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
eller gör ett script som automatiskt byter namn på alla mappar + i databasen 50 gånger om dagen
![]() Hehe, fast det skyddar dem ju inte rent fysiskt antar jag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
En lösning med referer duger inte?
DVS at bara bilder där referer är den egna sajten visas? Kollar ju inte om personen är inloggad, men han måste komma via rätt "sida" iaf. Borde väl gå at lösa via .htaccess |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Finns även att läsa i en tråd: http://www.webmasternetwork.se/index.php?a...42&hl=link&s=wn Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack alla för svaren jag fått, har inte hunnit sätta mig in i det ännu. Men .htaccess är väl uteslutet eftersom jag kör IIS. Däremot så har jag fått tips på annat håll om att man kan använda sig av web.config eller fixa en HttpHandlers. Inte för att jag vet nått om det, men jag ska försöka få lite tid över och kolla bästa alternativet.
Sedan så är det inte bilder jag ska skydda utan det är mpeg och wmv filer som måste skyddas eller krypteras på något vis. Jag återkommer med information när jag hittat en lösning, och jag tar tacksamt emot mer tips och ider. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har löst problemet med ett suveränt program som heter AuthentiX.
Mer information får ni på deras web http://www.flicks.com/prod.htm#authnx |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|