FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag ska registera en domän, men jag vet inte om jag välja den i bestämd eller obestämd form.
Det hela ser ut som följer. Det är ett namn och det slutar på klippet eller klippet. Observera att det inte är dessa ord jag ska ha med i namnet utan det är bara för att illustrera ett exempel. ...klippet.se ...klipp.se I stället för punkterna kan ni sätta in ett ord där. Prova med flera ord, för det kan skilja lite när ordet sägs. Vad tycker ni. Bör namnet vara i bestämd form eller i obestämd form? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Domäner är billiga och enkla att skaffa (beroende på toppdomän), så ta båda.
Blir sidan stor och folk pratar om den så kommer tveklöst folk att skriva fel variant annars.. :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det känns som om bestämd form skulle vara bättre, men kom ni andra med synpunkter.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Yep, ta båda och gärna ännu fler varianter om det är något större och bestående projekt som du planerar. "Hyenorna" kommer att plocka alla varianter för att stjäla trafik om ditt projekt blir en framgång.
Lycka till med ditt projekt! Mvh /Stefan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Bestämd tycker jag, och det är väll det vanligaste...
Lite dåliga exempel: Torget.se Passagen.se Nu tog fantasin slut... ![]() Även om man köper flera så väljer man ju ett för att göra logga på o.s.v. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Finns fördelar med båda. En fördel med obestämd form är att det blir kortare vilket alltid är positivt.
Men man får nog avgöra från fall till fall hur det låter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
VIP
|
man brukar väl även diskutera i termer av plural och singular
![]() amerikaner är väldigt glad för pluralformer, medan t. ex norrmän är glada för singular ![]() sen beror det ju lite på ord, målgrupp, produkt/tjänst osv. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Det lutar åt att jag reggar båda. Sedan får jag fundera på vilket jag ska använda. Det blir billigare än att någon hinner före mig. Jag har vidare tänkt att den obestämda formen syftar mer på sidans innehåll medan den bestämda formen mer markerar utgivaren av sidans innehåll. I detta fall är utgivaren relativt ointressant. Ja, det blir väl några hårstrån som ryker innan jag har bestämt mig. Å andra sidan kan jag ju regga domänerna och sedan be er om råd. I alla fall ska ni ha tack för era synpunkter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Nykomling
|
Vad är det dom gör reklam för nu på tunnelbanan (Sthlm), det låter inte speciellt bra: Viktklubb.se
Tydligen är Viktklubben.se upptagen och används av någon annan. I det fallet tycker jag nog bestämd form är överlägset. Kanske ville de banta även namnet :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Domämen viktklubben.se registerades 2002-10-23. Verksamheten är viktminskning. Domämen viktklubb.se registerades 2004-12-15. Ägare: Aftonbladet. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|