FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Hej, jag har två korta frågor.
1. Vilka tecken som är bäst som skiljetecken i urlen vid optimering? (+ eller _ eller - eller ~ eller |) 2. Finns det några riktlinjer på hur lång urlen bör vara? Alltså kan en URl vara hur lång som helst? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Helst bör ju urlen sluta i den fil eller mapp som är döpt så att den symboliserar innehållet på sidan. Det går ju att åstadkomma med tex mod-rewrite.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
kalle-anka.html kalle_anka.html kalle.anka.html kalle+anka.html kalle~anka.html kalle|anka.html Och kan en url vara hur lång som helst, exempelvis: kalleanka.se/kalle_kalle_kalle_kalle_kalle_kalle_kalle_kalle_ka lle_kalle_kalle_kalle_kalle_kalle_kalle_kalle_kall e_kalle_kalle_kalle.html EDIT av Bengt: Tog bort fyra "kalle_" för att så långt ord sabbar layouten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
På ett annat forum var det en som gjorde ett test mellan olika skiljetecken, och det visade sig att bindesträck (-) var det bästa.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack, alltid något att gå på. Hur är det med gemener och VERSALER?
Vad är bäst? Gör det överhuvudtaget någon skillnad? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har inte en aning, men jag tror inte att det har det, och OM det har det, så använder inte folk versaler när de gör en sökning. (jag gör inte det iaf)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Validating
|
Citat:
Citat:
Citat:
Antar att det är i URL'en som frågan riktar sig till. Har ingen betydelse om hemsidan är på en Windows server. Unix däremot är "case sencitive" (om det inte finns nån patch/konfigurering som ordnat det idag. Använd alltid det som är naturligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tack för mycket bra svar.
En till fråga som dök upp är vad jag ska ersätta bokstäverna å, ä, ö i urlarna med, aa, ae, oe eller a, a, o? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|