Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Nykter = Mindre social och trevlig?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-13, 13:36 #1
Andreas Bards avatar
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Andreas Bard Andreas Bard är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Andreas Bards avatar

Reg.datum: May 2004
Hej!

Har lite funderingar kring att dricka eller inte dricka sprit ...!

Jag själv är hel nykter, och har endast haft en enda riktig fylla i mitt liv. Jag tog ett beslut i mina tidiga tonår att aldrig börja dricka, då bland annat för att jag har allt för mycket alkoholister i min nära släkt och att jag har sett att det kan gå riktigt illa även för unga människor.

Bland unga är det ju väldigt vanligt att supa rejält och det är ju inte många som inte gör det, och jag som nykter har fått höra tjat varje gång jag varit på fest med folk som super att det är konstigt att jag inte super och man har inte lika kul då, man blir inte lika social och trevlig osv osv
Men grejen är den, jag älskar uteliv och allt som har med det att göra utom spriten, att andra dricker gör inget.

Jag är liksom party kungen ändå . . . =)

Är det bara jag som har denna inställningen eller finns det fler?

Blir man mindre social och mindre trevlig när man inte dricker?

Är man inte väldigt "svag" som människa om man måste dricka för att vara social eller är det bara jagsom är så djävla stark ?

(OBS! Jag har absolut INGET emot folk som dricker, men däremot på dom som alltid måste gnälla på dom som inte gör det.)

Ha det bäst alla!

Andreas Bard
Andreas Bard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-13, 14:57 #2
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
mypay mypay är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
Well..

Jag är 26 år nu och har fattat samma beslut
Mest för att jag insåg att jag aldrig dricker och att jag klarar mig minst lika bra utan det

Det är nog som så att man är inte svag om man måste dricka för att klara av att festa.. däremot är man stark om man står emot ett grupptryck..
Däremot är man osäker om man måste dricka..

Och självklart blir man inte mindre social för att man inte dricker!
mypay är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-13, 15:13 #3
Nicke85 Nicke85 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2005
Nicke85 Nicke85 är inte uppkopplad
Medlem

Om man blir mindre social och trevlig när man är nykter..?
Om man är en blyg person så stämmer det nog, eftersom när man dricker, så vågar man mer. man vågar snacka mer med folk man annars aldrig ens skulle våga hälsa på.

Men jag tror det där är mer... beror nog mer på person till person.

Jag tror det där med att vara nykter på fest är något bra. Ska jag nog ta o testa nästa gång, kan man kontrollera alla sina handlingar i minsta lilla detalj, medans alla andra bara vinglar runt. Roligt kan man ju ha utan alkohol också... se så kul det är att kolla på fullisar när dom gör bort sig.
Nicke85 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-13, 15:16 #4
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Reg.datum: Oct 2004
Jag vet att de flesta jag känner blir mer öppna när de får i sig lite alkohol och då menar jag inte att de är stupfulla. Är nog samma sak för mig skulle jag tro.

Jag är 20 så jag kanske inte riktigt har mognat än
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-13, 15:44 #5
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Originally posted by jimmie@Jan 13 2005, 16:16
Jag vet att de flesta jag känner blir mer öppna när de får i sig lite alkohol och då menar jag inte att de är stupfulla. Är nog samma sak för mig skulle jag tro.
Nackdelen är väl att många inte har insett att intaget inte behöver vara binärt - antingen super man eller så inte. Någon måtta får det väl vara? Många öppnar sig bara de får hålla i en flaska eller ett glas...
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-13, 15:49 #6
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
att vara nykter på några fester / uteställen motiverar en bara till att fortsätta vara det då man ser hur dräggigt folk (inklusive en själv också?) beter sig då de är fulla.
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-13, 15:52 #7
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Jag tycker tvärtom. Jag kan inte vara nykter med påverkade människor för då inser jag hur patetiskt de uppför sig och då går jag hem istället

Botemedlet heter alkohol.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-13, 16:07 #8
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar

Reg.datum: May 2003
Citat:
Originally posted by ztream@Jan 13 2005, 15:52
Jag tycker tvärtom. Jag kan inte vara nykter med påverkade människor för då inser jag hur patetiskt de uppför sig och då går jag hem istället

Botemedlet heter alkohol.
Japp, jag har oxå problem med att vara nykter bland onyktra. Blir bara irriterad.

Citat:
då bland annat för att jag har allt för mycket alkoholister i min nära släkt
Imponerande beslut, karaktär kallar jag det!

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-13, 16:18 #9
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Dec 2004
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar

Reg.datum: Dec 2004
jag tycker att man är stark om man klarar av att ta sig en sup nu för tiden med tanke på all press på att alkohol och cigg e farligt. okej att partaya nykter men det är inte samma sak som när man bedövar sina sinnen. får man in en perfekt fylla så förstår man hur skönt det är, tyvärr så misslyckas man ofta att få in en sådan

Har man bara haft snefyllor och överdoserat alkoholintaget sedan man var ung så är det inte konstigt att många avstår från spriten men jag tycker endast synd om dom då att festa nykter är som att sitta på avbytarbänken när laget är ute och spelar -- man får bara komma in när någon blir jävligt svårt skadad att han inte kan resa sig upp på sin egen hand ;-)

Nä, det finns inget skönare än en bra kompis, 4 bärs var och en bingolott...
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-13, 18:48 #10
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Jag dricker mest alkohol till mat. Oftast vin och ytterst sällan öl. Mina besök i nöjesvärlden är mest s.k. mogen dans och där passar det inte med alkohol. Man dansar helt enklet dåligt och har sämre kontroll. Dessutom får jag ofta åka bil till danser. Detta är nöje utan alkohol och förbaskat roligt.

Att sätta mig ner med vänner eller främlingar för att dricka sig onykter gör jag näst intill aldrig. Jag kan förstå de som dricker för att de vågar lite mer då. För mig är det mer så att jag tycker det är en förlust att manipulera sig med droger för att uppnå något. Det är en skönare kick att ta sig förbi sin räddsla utan manipulering. Det spelar ingen roll vad det är för något. Och alla människor är rädda för massor med saker. De som säger annat är de räddaste, ty de vågar inte ens erkänna att de är rädda.

Socialt kan det vara svårt att inte dricka. Går jag på en fest och de frågar vad jag vill dricka och jag säger t.ex. vatten blir det tyst i hela rummet och sedan säger flera i kör: "Kör du bil ikväll". Att ge en helt ärligt svar är inte så lätt, ty det känns ofta som om de som dricker då känner sig besvärade av att de dricker för att bli "sociala". Det blir nästan en slags avvundsjuka på att jag kan ha roligt utan sprit.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:50.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017