Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webdesign på en platt skärm?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-01-10, 01:58 #1
openeye openeye är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2004
openeye openeye är inte uppkopplad
Nykomling

Hejsan.

Funderar på att köpa en TFT skärm, men är lite orolig över färgåtergivningen på en tft-skärm.

Är det en nackdel att jobba grafiskt på en TFT skärm eller finns det några som verkligen visar rätt färger
jämfört med en CRT skärm? Har en bärbar dator och på den ser färgerna rätt olika ut jämfört med den
vanliga skärmen. särskilt grått/blått har lätt att blanda sig, och svårt att se skillnad på blåa och lila toner.

nån som vet nått om detta?
openeye är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-10, 08:09 #2
Eazts avatar
Eazt Eazt är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Eazt Eazt är inte uppkopplad
Flitig postare
Eazts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Om du lägger ut mer pengar -> bättre bild och bättre färger (såklart).

Du kan ju leta runt på tex. smartson.se för tester och läsa recensioner på nätet så får du säkert en ganska bra uppfattning om hur bra de olika skärmarna är.

Annars kan man ju alltid åka till någon butik (Computercity, Siba etc) och kolla på deras skärmar i butiken...

Själv har jag två tft-skärmar, en lite äldre 15" från Compaq som funkar bra, och en ny 23" widescreen från HP som funkar superbra... Min personliga uppfattning är de flesta tft-skärmar har lika bra färger som en crt-skärm...

Eazt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-10, 10:26 #3
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2003
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Reg.datum: Apr 2003
Färgvisningen av grå brukar oftast få justeras något. Finns bra program för att kalibrera färgerna, något som jag anser nödvändigt på TFT-skärmar.
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-10, 13:43 #4
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Sep 2004
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar

Reg.datum: Sep 2004
Köp inte en TN-panel så löser det sig. De har nämligen bara 6-bits per subpixel, dvs 18 bits färg, och måste interpolera fram resterande 16.2 miljoner färger. Dessutom är deras insynsvinkel väldigt låg. En VA eller IPS-panel däremot har äkta 3x8=24 bitars färg. Dessa är oftast dyrare. Fördelen med TN-paneler är deras låga responstid, och deras låga pris, och därför kan det vara svårt att hitta en bra proffsskärm. Jag skulle kunna rekommendera t ex Samsung Syncmaster 213T, Viewsonic VP201b, eller liknande. Funderar själv på att köpa nämligen (men har inte hittat någon affär som har demoexemplar, bara läst recensioner...).
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-10, 18:55 #5
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Jag sitter med en Eizo L557 som jag är grymt nöjd med. Har inte kalibrerat den mer än att jag använder samma profiler för skärmen i alla program som jag nyttjar.

Har testat att arbeta med foton som sedan skickats på framkallning, det visar att det jag ser på skärmen är också det som ramlar ut på papper.

Min rekommendation är: Eizo, kända för att vara duktigt bra skärmar.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-11, 01:25 #6
freddextc freddextc är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
freddextc freddextc är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Oct 2004
Sitter med en SyncMaster 243T och är toppennöjd, färgerna kan enkelt justeras direkt på skärmen utan externa program. Jag har tidigare haft TFT i lite lagomprisklass från HP, Compaq, Dell, SGI (mmm...), Samsung.
/fredde
freddextc är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-11, 01:42 #7
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Reg.datum: Dec 2003
LaCie 321 är en ny TFT-skärm för grafiker med vikten på färgåtergivningen. Finns artikel om den i Datormagazin nummer 1 på sid 22.

21,3"
1600*1200
16.250:- inkl. moms
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 13:28 #8
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Supermoderator

Citat:
Originally posted by Qo-naq@Jan 10 2005, 11:26
Färgvisningen av grå brukar oftast få justeras något. Finns bra program för att kalibrera färgerna, något som jag anser nödvändigt på TFT-skärmar.
Detta med kalibrering av skärmar kan ju diskuteras. Eftersom ögat (eller ska man kanske säga människan) uppfattar färgerna relativt sin omgivning så är det omgivande ljuset minst lika viktigt som kalibrering av skärmen. Vad kalibrerar du skärmen mot för omgivning?
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 13:40 #9
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar

Reg.datum: Nov 2003
Min (högst personlig) åsikt är just att TFT skärmar har /mycket/ sämre färgåtergivning än en CRT. Givetvis beror det på (som tidigare sagt) vilken modell man köper och vad den har för komponenter.
Men om du kollar till proffsen, de som har webbdesign/bildredigering som heltidsjobb - så sitter de nästan uteslutande med stooora crt skärmar. Kanske blir ändring på det i framtiden, men så ser det ut idag.

För en hobbyanvändare som de flesta av oss här är, så kanske en TFT duger gott och väl. Men resultatet tåls alltid att jämföras med en crt, många sitter med två skärmar, då kan du garanterat se skillnaden.
En tumregel som brukar gälla är att "ser det bra ut på en CRT, ser det bra ut på en TFT" men inte alltid tvärtom.

Som en parallell kan du titta på TFT/LCD-projektorer som nästan var (inte alltid bara rika) människor numera har i sitt hem(hemma bio-system osv). Jämför den med bions projektor(som är av CRT typ) så kan du garanterat komma fram till att det är bättre bild på SF bios gamla apparater från 1980 än vad det är från en LCD/TFT projektor. Nåväl, lite offtopic kanske
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-01-12, 13:46 #10
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by programmer@Jan 12 2005, 14:40
Men om du kollar till proffsen, de som har webbdesign/bildredigering som heltidsjobb - så sitter de nästan uteslutande med stooora crt skärmar. Kanske blir ändring på det i framtiden, men så ser det ut idag.
På jobbet har vi börjat byta ut CRT-skärmarna hos CAD-folket för att det är bättre kontrast på platta skärmar. "Framtiden är nu"?
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017