FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hejsan.
Funderar på att köpa en TFT skärm, men är lite orolig över färgåtergivningen på en tft-skärm. Är det en nackdel att jobba grafiskt på en TFT skärm eller finns det några som verkligen visar rätt färger jämfört med en CRT skärm? Har en bärbar dator och på den ser färgerna rätt olika ut jämfört med den vanliga skärmen. särskilt grått/blått har lätt att blanda sig, och svårt att se skillnad på blåa och lila toner. nån som vet nått om detta? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Om du lägger ut mer pengar -> bättre bild och bättre färger (såklart).
Du kan ju leta runt på tex. smartson.se för tester och läsa recensioner på nätet så får du säkert en ganska bra uppfattning om hur bra de olika skärmarna är. Annars kan man ju alltid åka till någon butik (Computercity, Siba etc) och kolla på deras skärmar i butiken... Själv har jag två tft-skärmar, en lite äldre 15" från Compaq som funkar bra, och en ny 23" widescreen från HP som funkar superbra... Min personliga uppfattning är de flesta tft-skärmar har lika bra färger som en crt-skärm... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Färgvisningen av grå brukar oftast få justeras något. Finns bra program för att kalibrera färgerna, något som jag anser nödvändigt på TFT-skärmar.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Köp inte en TN-panel så löser det sig. De har nämligen bara 6-bits per subpixel, dvs 18 bits färg, och måste interpolera fram resterande 16.2 miljoner färger. Dessutom är deras insynsvinkel väldigt låg. En VA eller IPS-panel däremot har äkta 3x8=24 bitars färg. Dessa är oftast dyrare. Fördelen med TN-paneler är deras låga responstid, och deras låga pris, och därför kan det vara svårt att hitta en bra proffsskärm. Jag skulle kunna rekommendera t ex Samsung Syncmaster 213T, Viewsonic VP201b, eller liknande. Funderar själv på att köpa nämligen (men har inte hittat någon affär som har demoexemplar, bara läst recensioner...).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag sitter med en Eizo L557 som jag är grymt nöjd med. Har inte kalibrerat den mer än att jag använder samma profiler för skärmen i alla program som jag nyttjar.
Har testat att arbeta med foton som sedan skickats på framkallning, det visar att det jag ser på skärmen är också det som ramlar ut på papper. Min rekommendation är: Eizo, kända för att vara duktigt bra skärmar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Sitter med en SyncMaster 243T och är toppennöjd, färgerna kan enkelt justeras direkt på skärmen utan externa program. Jag har tidigare haft TFT i lite lagomprisklass från HP, Compaq, Dell, SGI (mmm...), Samsung.
/fredde |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
LaCie 321 är en ny TFT-skärm för grafiker med vikten på färgåtergivningen. Finns artikel om den i Datormagazin nummer 1 på sid 22.
21,3" 1600*1200 16.250:- inkl. moms |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Min (högst personlig) åsikt är just att TFT skärmar har /mycket/ sämre färgåtergivning än en CRT. Givetvis beror det på (som tidigare sagt) vilken modell man köper och vad den har för komponenter.
Men om du kollar till proffsen, de som har webbdesign/bildredigering som heltidsjobb - så sitter de nästan uteslutande med stooora crt skärmar. Kanske blir ändring på det i framtiden, men så ser det ut idag. För en hobbyanvändare som de flesta av oss här är, så kanske en TFT duger gott och väl. Men resultatet tåls alltid att jämföras med en crt, många sitter med två skärmar, då kan du garanterat se skillnaden. En tumregel som brukar gälla är att "ser det bra ut på en CRT, ser det bra ut på en TFT" men inte alltid tvärtom. Som en parallell kan du titta på TFT/LCD-projektorer som nästan var (inte alltid bara rika) människor numera har i sitt hem(hemma bio-system osv). Jämför den med bions projektor(som är av CRT typ) så kan du garanterat komma fram till att det är bättre bild på SF bios gamla apparater från 1980 än vad det är från en LCD/TFT projektor. Nåväl, lite offtopic kanske ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
||