FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Bed risk för att vara offtopic i forumet så undrar jag om det är okej att företag kräver att kontakten med dem ska ske via brev / fax. Det vanliga fallet är när man vill göra en uppsägning, då duger email och telefon inte alls längre utan snigelbrev eller fax måste tas vid.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Om du har godkänt ett avtal med de villkoren så måste du följa dem. Det är bara ett sätt före företaget att behålla dig som kund genom din lathet. Det innebär att du tycker att det är krångligt att säga upp abonnemanget och därmed låter det löpa på.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
En vidare fundering kring detta dök upp i mitt huvud i alla fall.
När jag "tecknar" ett avtal med ett företag om en tjänst brukar det allt som oftast räcka med att jag godkänner deras avtal via en hemsida eller mailar in ett samtycke. Men precis om tråden säger så brukar de vilja ha en "mer formel" avslutning. Tidigare levde jag under tanken att det var för att de skall ha ett undertecknat dokument vid affärshändelser så att säga men det brister ju vid flertalet tillfället eftersom det numera ofta är ok att träda in i tjänsten utan att skriva på något men för att avsluta måste det vara påskirift. Det är nog som guran skriver att många gånger är det lite omständigt att avsluta en tjänst så man låter den löpa av bekvämlighetsskäl. /Anders Holgersson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Det med att det ska vara trassligt att säga upp tjänsten för att behålla kunden kan säkert vara en anledning för något företag men för dom flesta handlar det i stället om att man inte ska hamna i en situation där kunden säger att "jag ringde ju för en månad se och sa upp detta". Leverantören vill ha "svart på vit" att kunden verkligen har sagt upp detta.
Det finns även företag som tar emot uppsägningar per telefon och skickar sen ut bekräftelse per post som man ska bekräfta. Detta för att ingen ska kunna säga upp en tjänst åt någon annan för att "jävlas". Några satellit företag begärde tidigare att man skickade in sitt kort som rek när man sa upptjänsterna. Detta därför att det våra många som ringde och sa "jag skickade in detta för flera veckor sen". Givetvis gick det bra att skicka in per vanlig post men du var då själv ansvarig för kortet. Däremot finns det många som går till överdrift och begär att detta ska skickas in som rek annars är det inte giltigt. Några företag har man dock möjlighet att säga upp sitt abonnemang med hjälp av Internet. Tex prenumeration av diverse olika tidningar. Jag tycker personligen att det går klart snabbare att skriva ett fax än att sitta i telefonkö. Och har man fax direkt från datorn så går det ännu snabbare. Precis som att skicka ett mail. ![]() /Janne |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Okej, följdfråga då:
Finns det någon gratistjänst för att skicka ett fax en enda gång? PM:a ifall det betraktas som reklam det ni har tänkt skriva, om ni tänker skriva något. :P |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|