FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har efter mycket jobb fått ordning på min bråkande Mysql server som givetvis berodde på dålig kod och annat egenomtänkt (Köpte ett script som jag jobbat vidare på själv).
Den enda sak som mysql inte verkar släppa igenom är följande fråga: Kod:
select usertable.name, usertable.category from usertable, imagetable WHERE usertable.category = 'Tjejer' AND usertable.age >= '17' AND usertable.age <= '24' GROUP BY usertable.name ORDER BY usertable.name LIMIT 25 Om mysql får den så står den helt still tills jag dödar frågan eller startar om mysqld´n. Jag har två frågor. 1.) Vad är det för fel på frågan? 2.) Hur får jag mysql att döda frågor som tar mer än X antal sekunder? Trodde att det var: set-variable = wait_timeout=10 i my.cnf, men det var det visst inte, kan utan problem få denna fråga att ta flera tusen sekunder utan att den avbryts. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Thomas
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
|
Citat:
(Var dock tvungen att göra det ännu en gång för att vara helt säker) Finns det något sätt att se så att mysql servern verkligen läser rätt configfil? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
/Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Fabian, du har väl inte glömt att indexera alla fälten du gör sökningar i? Sen så "kan" det nog vara dumt att göra '' runt heltal.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Testa kör REPAIR och sedan OPTIMIZE.
Vilken verision av MySQL kör du? 4.1-serien är fortfarande mycket buggig. Jag har åkt på 3 buggar än så länge. 2 är fixade i 4.1.8 och igår hittade jag den tredje. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||||
|
|||||
|
Citat:
Namn på den som äger bilden URL till bilden Kategori bilden ligger i Din senaste 10 poängen bilden fått Dom senaste 5 IP addresser som röstat på bilden Bildens poäng etc. etc. Citat:
Har provat att ta bort citationstecknerna runt heltalen, men fortfarande samma problem. Citat:
Citat:
Några andra idéer? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Prova istället att använda följande: Kod:
select usertable.name, usertable.category from usertable WHERE usertable.category = 'Tjejer' AND usertable.age >= '17' AND usertable.age <= '24' GROUP BY usertable.name ORDER BY usertable.name LIMIT 25 Kod:
select usertable.name, usertable.category from usertable, imagetable WHERE usertable.category = 'Tjejer' AND usertable.age >= '17' AND usertable.age <= '24' AND usertable.id = imagetable.userid GROUP BY usertable.name ORDER BY usertable.name LIMIT 25 Testa och återkom, men det där borde fixat.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||