FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Vi sitter här och diskuterar hur stor prestanda skinnad det är att köra direkt mot en access databas fil istället för en sql server? Nån som har erfarenheter? Är det stor skillnad? // Anders |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag ser igentligen ingen anledning till att köra mot en access-fil. Det finns flera gratis-varianter av sql-servrar som är snabbare och säkrare än access.
Beroende på konfiguration och även mängd / typ av data i databasen kan säkert resultaten variera, men jag har väldigt svårt att tro att access spöar nån annan form av databas i ren prestanda. Access styrka ligger väl snarare i dess gränssnitt. Det går väl inte ens att använda access's databaser med fler än en simultan användare ens? (En site dvs). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
|
Hmm.. det är möjligt att vi gjorde fel, men när vi jobbade med databaser som drevs via access hade vi ett ständigt sjå med att den skapade "låsningsfiler" som gjorde att access vägrade öppna den.
Det kanske berodde på något annat dock? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Klicka på Access databas så får du upp specifikationerna: Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
På en gammal site (privat) så körde jag access för några år sedan. Hade timers på sidorna så jag såg hur lång tid det tog att parsa dom. Efter migrering till SqlServer gick den ifrån 8sekunder ner till 1sekund (antik hårdvara dessutom). Det var den tyngsta sidan dock, men kan ju ge en fingervisning.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det är precis som grazzy säger att styrkan i Access ligger i dess gränssnitt. Man får upp en databas och kopplar samman den väldigt enkelt med ett program väldigt fort - även om man är ganska nybörjare.
Access BÖR enligt egen erfarenhet inte användas i större/medelstora projekt, utan endast upp till 10 användare. Tex. intert i ett program inom företaget eller dylikt. För de flesta "normal" duktiga med färdiga databas-classer bör det dock gå ungefär lika snabbt att skapa databaser i SQL/MySQL som i Access. Sen kommer hela biten med VB/Makron i Access som gör det flexibelt i samband med tex. Excel, men det är ju en annan historia. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Databasdesign består av 2 delar. Första och viktigaste delen är analys av problemet och databaskonstruktion mha normaliseringsmodellen. Det kan innefatta ritande av ER-diagram och dylikt. Med andra ord att beskriva hur data ska lagras. Det här steget är ju densamma oavsett vilken databasmotor man har. Andra steget är impementeringen. Där snackar man SQL och ska översätta sin databeskrivning till tabeller. Det är ju lätt som en plätt. Vad jag vill komma fram till är att om någon använder access för att det är "smidigt" med grafisk gränssnitt för att designa databaser tycker jag att den personen inger väldigt vag förtroende som databasdesigner. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|