Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Polisen

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-22, 21:58 #1
Emiljons avatar
Emiljon Emiljon är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2004
Medlem
Emiljons avatar

Jag tycker att jag själv är en laglydig person som drar mitt strå till den svenska stadskassan.
Jag betalar skatt.
Jag skänker pengar till välgörenheter.
Jag jobbar ideellt med ungdomar, ca 15 timmar i veckan.
En redig svensk vad jag skulle vilja påstå.

Så ikväll så mötte jag polisen p åväg hem från träningen. Jag tyckte att de agerade konstigt då de vänd runt bilen och körde efter mig, men inget blinkande eller ngt att jag skulle köra in till sidan och efter tre km körandes var jag hemma, ställde mig på parkeringen och brevid mig ställde sig polisen...

Väl ute ur bilen fråga Gamle polismannen mig om det är min bil?
Nej, det är min mors säger jag(försäkringsflykt).
Vet du om att du kör olagligt?
Gjorde jag?
Ja, du körde med halvljus med dimljusen på samtidigt, och i sverige är detta olagligt(vad har det med saken att göra).

Oki, jag vet om att man inte får, men ärligt talat, är den ngn som har en bra motivering till varför man inte får?

Men det som skedde sen var det som gjord mig sur. Jag hade fått mina böter, utan protest eller ngt, hade varit på mitt bästa och mest förstående humör, de gör ju bara sitt jobb...Men när jag skall gå där ifrån så säger jag som brukligt: God Jul!

Då snäste de av mig med att de måste jobba hela julen.

Arg, är vad jag blev....arg som fasiken, så arg att jag rev p-boten(inte se de såg det, men dock)

Inga andra roliga saker som hänt?

Mvh Emiljon
Emiljon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-22, 22:02 #2
Roberts avatar
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Robert Robert är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Roberts avatar

Reg.datum: Jan 2004
Kan hända att ditt "God Jul" lät lite spydigt, och med tanke på vad polisens normala klientel vräker ur sig varje dag så fick du väl lite oförtjänt bemötande. Jag försvarar således båda parter.. =)
Robert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-22, 22:05 #3
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jake jake är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2003
jag råkade åka spårvagn i göteborg utan biljett. Jag var väl inte helt tillmötesgående, men fick mina böter och sa
vänligt "tack så mycket"
Kontrollanten var väldigt förvånad när han gick därifrån. :lol:
jake är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-22, 22:08 #4
jimmies avatar
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
jimmie jimmie är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
jimmies avatar

Fick du en p-bot??? Du skrev att du rev den, antar att du menar böteslappen...

Man får inte köra med dimljus och halvljus samtidigt för att man bländar dem man möter. Du bländade troligen polisbilen och det var därför dem vände och följde efter dig. Dimljus ska inte användas i vanliga fall utan namnet säger ju lite om när det ska användas.

Jag har själv fått parkeringsböter 2 gånger, ena gången visste jag inte att man inte fick stå där och den andra så hade tiden gått ut. Jag höll på och flyttade in i en lägenhet och vi trodde vi hade en giltig biljett men tji fick vi...

Dock är det ju tråkigt att poliserna inte kan berätta istället och sedan ge en "varning", du visste ju inte att du gjorde fel. Men vissa poliser är väldigt tjuriga men det finns väldigt många trevliga poliser som har glimten i ögat och kan skämta. Om jag får en böteslapp av en trevlig polis accepterar jag det nog enklare än om jag får det av en arrogant, otrevlig sådan...
jimmie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-22, 22:14 #5
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by jimmie@Dec 22 2004, 22:08
Man får inte köra med dimljus och halvljus samtidigt för att man bländar dem man möter.
Har ett gäng unga grabbar här i stan som åker runt med bara dimljus och parkeringsljus. Otroligt jobbigt att möta i en bil som inte har nån som helst toning i vindrutan.

Kanske snyggt som jag ser som enda anledning att man tänder dimljustet och släcker halvljuset, men väldigt jobbigt att möta som sagt.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-22, 22:36 #6
Joels avatar
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2003
Joel Joel är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Joels avatar

Reg.datum: Nov 2003
När man ser en polisbil borde man känna sig trygg, jag känner oftast tvärtom. Funderar över om jag gör något olagligt eller fel, om jag gjort något olagligt eller fel osv.
Inte sällan har polisbilden följt efter mig, för att efter ett tag konstatera att min bil är fullständigt laglig och den är inte anmäld stulen. (bara för att en ung kille har en sportbil givetvis?)

Polisen och samhället snackar om att man inte ska vara fördomsfulla, ändå är det nog de som är det mest känns det som. Att sedan vara trevlig, för att nästa gång man ser en polis, inte bli rädd eller osäker som jag blir, lyckas dom sällan med. I mitt unga liv har jag förvisso inte träffat på allt förmånga polismän/kvinnor. Men de gånger jag gjort det har dom varit allt annat än trevliga.

De måste ändra sin attityd, och inte spela med de som jävlas med dom. Det (torde) finnas fler som bemöter dom vänligt, och de borde bemötas vänligt tillbaks.

Fotnot: Jag har själv som mål att gå polishögskolan.

/Joel
Joel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-22, 23:46 #7
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Jag har bott i USA ett tag.

Svensk polis är rena lammen jämfört med amerikanerna.

Igår så snackade jag med en kompis som är i Texas för tillfället. Han är 19år och hade precis tagit körkort i huvudstaden, Austin. Efter att ha varit hos en kompis och lirat lite dataspel så tog han bilen hem men stannade till vid körskolan för att öva på parallellparkering en extra gång. Klockan var lite över midnatt, och någon hade sett detta ”uppseendeväckande” beteende.
Min vän blev plötsligt överraskad av en polis som snabbt gick fram emot honom med en pistol riktad mot hans huvud. Han satte händerna på huvudet och rörde sig inte. Slutligen lyckades han förklara läget och allt var ok.

Men alltså, är det friskt att rikta en pistol mot nyllet? Jag förstår ju att det beror på Amerikaners fruktansvärda rädsla, men det är så himla sorgligt!

Jag har varit med om mycket i USA och jag känner mig mycket trygg här i Sverige med våra poliser. Jag är ändå ledsen för det som hände dig Emiljon, låt dig inte deppas för mycket av det här.
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-22, 23:50 #8
Emiljons avatar
Medlem

Medlem
Emiljons avatar

menade böteslappen och inte P-boten

Bör tilläggas att jag inte körde med dem på medvetet.

Thomas, vet ej, men var faktiskt precis ute och kollade vilket jag upplevde att jag blev mest bländad av...Halvljuset eller dimljuset...och jag märkte ingen större skillnad...och vad mitt öga kunde mäta så var dimljusens vinkel lägre än halvljusen...Och min personliga åsikt att när jag möter ngn med dem på så blir jag ej bländad. Men detta kanske är från bil till bil, kör jag en saab 9000, antar att för de som monterat själva kan det vara lite hur som...

Programmer, kan faktiskt lite hålla md dig, får kalla kårar när jag ser en polisbil, släpper alltid på gasen, även om jag håller regelrätt hastighet...vet ej, läste ni om killen utanför halmstad som körde 114 på motorvägen och blev stoppad för fortkörning...Skrämmande.

Micke04, har oxå bott i USA, och efter vad jag såg där hade jag oxå ringt polisen om ngn mitt i natten körde som din bekant. Sen polisens agerande är lite underligt ja, men de följde säkerligen reglementet. Bodde även jag i TX, och det händer en del mysko saker som får en att reagerar lite kraftigare än i sverige.

Mvh Emiljon
Emiljon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-22, 23:51 #9
Marios avatar
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
Mario Mario är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Marios avatar

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Originally posted by Micke04@Dec 23 2004, 00:46
Jag har bott i USA ett tag.
Nowhere else then in the US of fucking A.
Mario är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-23, 01:11 #10
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Originally posted by Emiljon@Dec 22 2004, 23:50
Thomas, vet ej, men var faktiskt precis ute och kollade vilket jag upplevde att jag blev mest bländad av...Halvljuset eller dimljuset...
Som många vet bort jag i THN och här kör vi Saab, jag tror nyare Saab ex 9-3 & 9-5 har en tendes att blända mer än andra bilar.

Som man ser på bilden jag bifogat på en Saab 9-5 så är dimljusen väldigt stora, grabbarna jag skrev om kommer i karavaner och dom kör Saab 9-3 som är nåt liknande.

Thomas
Bifogade bilder
Filtyp: gif post-7-1103760660.gif (120.4 KB, 0 visningar)
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017