Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta Företag

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-12-05, 17:02 #1
monochromic monochromic är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
Nykomling

Hej. Jag ska starta en enskild firma så snart som möjligt och har några frågor angående Skatte och Avgiftsanmälan. (Använder mig av www.foretagsregistrering.se) Jag skulle vara väldigt tacksam om ni kunde hjälpa mig med några av dom funderingarna jag har.

1. Man ska ju ange datum när det första räkenskapsåret börjar och slutar. Jag skulle vilja kunna starta företaget 2004 så att jag hinner ta emot en betalning för ett jobb som jag gjort innan årets slut, ska jag isåfall ange att första räkneskapsåret börjar nånstans nu i december 2004 och slutar 31:a dec 2005 ? Och på så sätt förlänga räkneskapsåret så att det börjar lite mindre än en månad tidigare så jag kan ta emot betalningen i det första året?

2. Man ska ange vilken egen maskinell utrustning, inventarier m.m. man har och dessutom "anskaffningskostnad" för dessa. Vad är meningen med detta? Jag har lite inventerier att skriva in det, skadar det att göra det?

3. Vad innebär "Startdatum för momspliktig verksamhet" ? Jag startar alltså en helt ny verksamhet.

4. Man ska ange den beräknade momspliktiga försäljningen av varor och tjänster under året. Är detta för att beräkna hur mycket preliminär moms jag ska betala per månad (om jag väljer att betala per månad t.ex) Var händer om jag skriver 0 även fast jag kommer sälja tjänster under året, men räknar med att köpa upp momspliktiga varor för inkomsterna så att dom tar ut varandra?

5. Man ska ange företagets beräknade ingående och utgående moms. Om jag skriver 10.000 i båda rutorna tar dom ut varandra så att jag slipper betala preliminär moms?

6. Kan man ange ett mobilnummer som "företagets telefon" ? Det står ju t.ex att man ska skriva inklusive riktnr.

Jag är oändligt tacksam om ni kan hjälpa mig med detta, har lyckats läsa mig till alla annat men jag är så jävla lost på dessa grejor och vet inte vem jag ska fråga. Tack på förhand.
monochromic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-05, 18:56 #2
Predrags avatar
Predrag Predrag är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Predrag Predrag är inte uppkopplad
Medlem
Predrags avatar

Reg.datum: Jan 2004
Ta med dig blanketten till skattemyndigheten, så hjälper dom dig bäst.

//Predrag
Predrag är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-05, 21:13 #3
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Har WN som tidsfördriv

Lite hjälp:

1. Räkenskapsår
Ja, du anger att du börjar i december 2004 och att det skall vara till 31 december 2005.

2. Du behöver inte skriva in de inventarier du har utan tar upp hur kostnaden för de inventarier du beräknar att köpa. Tänk på att vissa inventarier kan dras av på ett år medan andra måste dras av på flera år.

3. Startdatum för moms
Ange samma datum som du startar företaget.

4. Beräknad momspliktig försäljning
Det är nog mer för att beräkna hur mycket preliminär skatt du skall betala varje månad.

5. Beräknad ingående och utgående moms
Ja, det tar ut varandra om de är lika stora den ingående och den utgående momsen. Men det innebär också att dina inköp är lika stora som dina intäkter. Det skulle t.ex. innebära att du t.ex. beräknar att fakturera 100.000 kr och att du även kommer att handla saker till företaget för samma belopp.

6. Mobilnr
Ja, du kan ange mobilnr.

Sist, så skall du veta att de uppgifter du lämnar i detta första läge inte är heliga utan du kan ändra på dem när du vill och hur många gånger du vill. Om det visar sig att du har beräknat för stora intäkter och därmed får betala skatt och moms som du inte mäktare med utan att låna till det, då skickar du in en ny preliminär deklaration och anger hur det ser ut i dagsläget. Skattemyndigheten räknar sedan om hur mycket du skall betala varje månad.

Jag förstår dig när du sitter med den där blanketten att det ser förbaskat krångligt ut, men det är det egentligen inte. Det som är viktigast är inte vad du tjänar för att det skall anses vara ett företag utan vad företaget gör för något och att det har ett antal kunder, så att det räknas som en rörelse och inte någon hobbyverksamhet.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-06, 01:31 #4
Nykomling

Nykomling

Tack som fan för hjälpen guran! Jag lämnar in blanketten imorrn.

Predrag, ja det tyckte jag också, men jag frågade om jag kunde ner och få hjälp med det, men dom sa att dom hade slutat med sånt och hänvisade mig till skatteverkets upplysningslinje där jag fick prata med någon ointresserad stressad tant. Ganska synd tycker jag, man känner sig väldigt osäker när man startar eget första gången, trots att jag suttit och läst guider och broschyrer i flera veckor. Det skulle hjälpa att ha någon som går igenom blanketterna med en.
Oläst 2004-12-06, 14:57 #5
Nykomling

Nykomling

Har en fråga till. Det finns ett fält som man ska fylla i om man har varit anställd hos en kund, man ska ange när anställningen upphörde. Vad menas egentligen? Jag är anlitad av två företag just nu och jobbar med deras hemsida, är det sånt dom vill veta? Jag startar företaget så att jag kan ta betalt av dom och framtida kunder, är inte "anställd" på nått av företagen, bara muntliga överrenskommelser.

Man ska beräkna och fyllla i hur mycket momspliktig årsförsäljning i Sverige och till andra länder man kommer göra, påverkar det den preliminära momsen någonting ? (för man ska ju senare fylla i företagets beräknade ingående och utgående moms)

Jag hade tänkt redovisa moms varje månad, slipper jag då den preliminära momsen helt och hållet? och jag får istället betala och få tillbaks för varje månad? Är detta kanske inte att rekommendera? Jag tänkte att det är väl inte så jobbigt att fylla i det där varje månad (kommer ju bli 0kr oftast), men det kanske är det? Jag tänkte att det är väldigt långt att vänta ett helt år med att få tillbaks momsen.
Oläst 2004-12-08, 22:59 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Lite mer hjälp:

Om du inte har varit anställd på de två företag som du arbetar åt just nu skall du inte ange att du har varit anställd hos dem. Har du varit anställd hos dem, men det inte är din senaste anställning skall du inte ange att du har varit anställd hos dem.

Anledningen till att de vill veta detta är att du enbart jobbar åt ett företag så betraktas du som anställd. Det går således inte att ha ett jobb, sluta och börja fakturera dem, om du inte samtidig har flera andra kunder. Då måste även den tid du arbetar åt din förra arbetsgivare vara under 50 %. Annars kan skattemyndigheten morra.

Din beräknade utgående moms påverkar vad du skall skall betala senare. Observera att den moms du skall betala är utgående moms minus ingående moms.

Redovisar du moms varje månad slipper du den preliminära momsen. Fördelen är att du slipper betala moms du kanske inte har fått. Nackdelen är att du inte kan välja vad du vill göra med momsen tills du skall betala den.

Du behöver inte vänta med att få tillbaka momsen om du har betalat för mycket preliminärt. Du skickar in en preliminär deklaration innan räkenskapsåret är slut, så betalar de tillbaka till dig så fort de har tagit beslut. Det gäller även skatten.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-12-16, 18:04 #7
cols avatar
col col är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2003
col col är inte uppkopplad
Medlem
cols avatar

Reg.datum: May 2003
Ett tips kan vara att vända sig till Nyföretagarcentrum (nyforetagarcentrum.se).
Hos dom kan du få kostnadsfri rådgivning när du ska starta eget.
Fick själv hjälp av dom när jag skulle registrera hos PRV och fylla i ansökan för f-skattsedel.
col är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017