FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej!
Håller på att W3C validera en sida, men har stött lite på problem. Jag använder tex: <tr><td background="MIN_BG_BILD.gif" height="1"> [img]Space.gif[/img]</td></tr> Men jag får ett fel på: <td background="MIN_BG_BILD.gif" height="1"> Då den säger att "background" attributet inte finns på <td> taggar. Man kan sätta bilden i sig till 100% i bredd eller höjd, och då ta bort "background" attributet, men resultatet blir inte bra. => Någon som har förslag? / Johan |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kod:
<td height="1" style="background-image: url(MIN_BG_BILD.gif)"> |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
/Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
attributen "height" är utdaterad f.o.m. HTML 4.01 och bör inte användas. det fungerar fortfarande, men det kan vara idé att fundera på en annan lösning.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
-> Tack för alla svar! Har ett nytt litet problem i min kamp att uppnå W3C-standard ![]() HTML-koden: <table border="1" bordercolor="#CCCCCC" cellpadding="3"> Ger felet: there is no attribute "BORDERCOLOR" Jag testade då med: style="border-color: #CCCCCC" Men det gav inte samma resultat som bordercolor="#CCCCCC" ger! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Mitt tips är att du lär dig en hel massa nytt om css/xhtml eftersom du är så benägen att följa w3cstandarden (en mycket bra sak att vara benägen för!) Mitt tips är www.alistapart.com med deras följande guider:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag får ofta liknande fel på mina sidor när jag validerar dem på W3. Problemet kan se ut så här (saxat från W3):
"Line 14, column 49: there is no attribute "BACKGROUND" <td width="100" height="60" background="img/logo.jpg"></td>" Det validatorn "reagerar" på är att det inte finns nåt attribut för "background", den "menar" att det lika gärna kunde stå ...background="">... Skulle vara intressant att veta hur man åtgärdar det hela. Är ju egentligen inget allvarligt fel, men likväl irriterande... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Ett tips är att ladda hem Mozilla Firefox och sen tanka hem extensionen "Web Developer" ifrån updates.mozilla.org. Där kan du under disable-menyn avaktivera stylesheets. Jag personligen anser att när man gör det så ska sidan fortfarande vara läsbar, den ska inte vara stylad någonting utan vara top-down läsbar. När din sida nått den nivån så kommer de som surfar med textläsare (En hel del faktiskt när de är ute efter ren fakta(installations-howtos, packade filer, o.s.v.)) att se din sida, med förhoppningsivs titeln högst upp, följt av menyn och sen innehållet på den aktuella sidan. Sidan kan vara väluppspaltad även utan tabeller och sådant med korrekt användning av divlager. Jag anser att man med ovanstående modell ska särskilja innehåll från design så mycket som det går och använda <h1> och liknande standardelement så mycket som möjligt. En sak som berikar din sida väldigt mycket som få människor tänker på är <acronym>-taggen, till den så sätter du en title så kan du i texten med en simpel mouseover, utan några scripts förklara förkortningen för besökaren. Internet är i grund och botten en källa för information och forskning. Det tycker jag att man som webmaster alltid ska ha i bakhuvet och designa för att få informationen i centrum och lättåtkomlig. Din besökare ska bara behöva max 2 klick för att hitta den information han söker på din site, hur stor den än är. Multinationella sidor som ibm, hp, dell osv så kan 3 klick vara okej, men det tär på kunden som letar efter informationen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Har letat över hela nätet nu, och kan inte hitta NÅGON motsvarighet till attributet:
<frameset border="0"> Har testat såväl: * <frameset style="border: 0; margin: 0;"> * marginwidth="0" marginheight="0" i både <frame> och <frameset> * <frameset class="Frameset">, och sedan gjort en CSS-class, innehållande border: 0; margin: 0; * Osv... -> Inget verkar fungera, och utan det blir inte mitt ramverk W3C-validerat. Har sett att MÅNGA har samma problem genom flertalet sökningar på bl.a Google, men verkar inte finnas någon lösning!? Är det någon kunnig människa som har tips, och då inte i stil med "Använd ej frames, det är inte snyggt", utan lite mer konkreta saker då jag i det här specifika fallet är i behov av frames. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Testa
Kod:
<frameset border=0 frameborder=0 framespacing=0> Jag vet inte riktigt vad validatorn tycker om det, men i värsta fall får du kanske köra "lose.dtd". Har dock aldrig testat den själv. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|