FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har stött på ett problem vid konstruktionen av vår nya hemsida. Det är så att jag skapat en menu i dhtml med hjälp av Coffeecup's gratisprogram för detta. Menyn fungerar utmärkt för sig själv i alla webbläsare. Inga problem där. Men, när jag bygger upp de kompletta sidorna använder jag en kombination av bl a <iframe> för att hämta in material bl a från en databas i php. Det är nu problemen börjar komma... Dhtml-menyn är vertikal och placerad i vänster kant, och vecklar ut sig i upp till två steg horisontellt åt höger och går in över en eller flera <iframe>. Detta fungerar utmärkt med IE, Netscape och Firefox, men INTE med Opera... Med Opera så lägger sig undersektionerna av dhtml-menyn UNDER de/den <iframe> som finns till höger om menyn. (Övriga webbläsare placerar menyn ÖVER iframe). Någon som kan klura ut hur ma löser detta så att även Opera lägger dhtml-menyn över iframe? En demosida finns på http://www.vinstraden.se/demo.shtml För att granska koden för menyn, tänk på att högerklicka för "visa källa" i vänsterkant under menyn, så riskerar du inte att få koden för en iframe. Problemet uppkommer alltså BARA med Opera (har testat med senaste version 7). Vore kul om någon som är bra på kodning har tid och lust att titta på det, för om jag inte löser det lär det nog bli så att alla Opera-surfare får klara sig med begränsad tillgång till våra sidor... (och det vore synd, även om vi knappt haft en enda Operabesökare på mycket länge). Tacksam för eventuell hjälp! // Jesper B, Vinstraden |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
I min Opera visas ingenting, men varför i h-vete kör jag v7.52?! Jag VET ju att jag uppdaterade.. hmm.. kanske var för någon annan användare.. oh well.. tänkte ändå köpa ny dator inför jul.. ;)
Är för trött för att kolla html-koden, men, det hjälper inte att ändra Z-index på objekten? Kan förresten påpeka att jag ogillar iframes.. får kalla kårar längs ryggraden av det.. om inte annat så brukar det strula (för mig) att scrolla sidorna med musens scroll-wheel (om man klickar iaf.. inte om man bara snurrar).. kan iofs vara drivrutinerna till min billiga mus.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Får kolla det där med z-index. Är inte så hemma i sådant, men man lär sig väl... ![]() Märkligt det inte syns något i din Opera..? Angånde iframes kan jag till viss del hålla med dig, men det beror på hur man använder sig av iframesen! I vårt fall kommer det att röra sig om små iframes där det inte kommer finnas några rullningslister, och då ska det inte vara några problem att scrolla med musrollern! Iframesen behöver vi för att på att ett enkelt sätt lägga in redaktionens tips från vårt publiceringssystem. I och med det sätt som det är kodat på i php så kan vi inte lägga in det som #include file, och hela publiceringssystemets layout vill vi inte använda oss av. Då får det bli iframes. ![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|