FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
(Jag postade liknande fråga i en gammal tråd, men fick ingen respons. Kan ha varit lite offtopic också.)
Lunarstorm tar 8 öre/exponering när alla får se annonsen och 14 öre vid riktad annonsering (topbanner). Om jag införde det på min site som har 3000 sidvisningar per dag så skulle det innebära 7200 kr/månad (med 8 öre/exp). Min site är ingen kvantitetssite utan jag kan erbjuda en mycket segmenterad marknad med seriösa besökare till mina annonsörer. Jag tror att det skulle vara en förlustaffär för mig att införa per klick annonser. Mina annonsörer kommer nog att vara mer intresserade av exponering av varumärke än själva vidareklickningen. Självklart är lunarstorm en mycket väletablerad site och jag kan förmodligen inte använda mig av samma prissättning. Jag är intresserad av prissättningsvarianten då jag inte tror på per klick annonsering (i mitt fall). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Även min sajt (dvdklippet.nu) har en smal inriktning och vi försöker att hålla våra annonser inom ramen för detta.
Nackdelen med internet ur perspektivet till den som säljer annonsplats är att det är mycket lätt att föra statistik över vad som genererar sales och inte. Den allmänna inställningen inom webhandlen är just att man räknar på sales och klick hela tiden för att få fram om det är värt att annonsera eller inte. Väldigt få företag använder internet för att "branda" sitt företag - till skillnad mot "vanlig" press och tv där det är oerhört svårt att föra statistik på detta sätt så det man förlorar i intäckter (sales) tjänar man in på brandning. Detta tankesätt finns dock inte lika utbrett på nätet - tyvärr. Nu vet jag inte hur det är i din branch men inom film/musik finns det i stort sett inte brandning och därmed är det i stort sett endast provision som gäller - på så sätt riskerar inte företaget något. Vi har experimenterat med olika sorters erbjudanden och sorters annonsering och provision är helt outstanding för att knyta till sig nya annonsörer. Vi har faktiskt kört ett erbjudande för att testa där 10 000 visningar kostade 50 kronor + moms. 3 av 15 företag inom försäljning av DVD visade intresse, jag vet inte om det säger mest om vår webbsajt eller om annonsörerna - det låter jag vara osagt. :P Kan ju vara svårt att köra provision inom vissa brancher dock, då är det väl per klick, per exponeringar alternativt per tidenhet som gäller. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jäkla hets på att mjölka ut så mycket som möjligt ur annonsörer, har ni inte sidorna för ert innehåll eller har ni dom för att tjäna pengar på annonser ?
Ursäkta mitt åsikt, men sätt ett pris som DU/NI tycker är lämpligt för att annonsen ska få synas tillsammans med annonsören. Om du sedan tar 200:- för något som "andra" tar 500:- för, let it be, du var nöjd med dina 200, det är det som räknas, inte vad andra tar. Eller så är det bara för jag är anti-annons... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för ditt ingående svar pikkenix, jag förstår vad du menar. Jag ska jobba på en snygg presentation som förhoppningsvis kommer verka övertygande när det gäller branding.
Decibel, jag arbetar på att denna site ska kompensera den tid jag lägger ner på den. Jag tänker inte ge annonsörer underpris utan precis så mycket som annonserna är värda. Det tycker jag är värt att kämpa för. Mitt mål är att ha två st halvtidsanställda som jobbar på sidan, och det kräver en hel del pengar! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|