FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag har en kund. Önskemålet är en sida som är centrerad för att bättre passa olika upplösningar. Jag hade tänkt mig ett frameset men är lite osäker hur jag ska utforma det.
Jag vill ju ha en contentyta som alltid är centrerad vertikalt och horisontellt. Men även ha en scrollbar på sidan. Det skulle passa bäst med typ "sidhuvud" och "sidfot" som fasta och gärna en fast position på knappvalen till vänster om content-arean. Är detta möjligt att fixa? Självklart ska allt fungera med FF, IE, Safari, NS och alla andra nya webbläsare. Peter |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Du kan ju alltid nästla 2 frameset.
Det yttre för horisontal centrering: cols *,1024,* Det inre för vertikal centrering: rows *,768,* Du får givetvis dela upp tex storleken på mittenraden för ditt sidhuvud, mitt och sidfot etc. I de yttre fälten med dynamisk storlek lägger du ju en tom färgad sida. Får du problem med att du inte får en scrollbar där du vill ha den så måste du iaf nästla framesetten i olika filer. Jaja, det var väl principen iaf, sen kommer jag inte ihåg om det ska vara nästlade frameset i form av nästlade filer eller ej...var ett tag sedan man körde frames faktiskt.. =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Glöm frameset. Du får bara ohyggliga problem när sidan sedan skall sökmotorpositioneras.
Det är bättre om du lägger hela ytan i en tabell och centrerar den. Den bästa lösningen är med CSS men det är lite knepigare. Jag har gjort en sida med en div-tagg som jag har lagt resten i. Koden är: [CODE]<div style="margin: 5px 5% 5px 5%;">...</div>[QUOTE] Du kommer inte att få en exakt bredd på innehållet utan det kommer att variera med upplösning. Men om du bygger bredden med exakt antal pixlar så måste du bestämma dig för en bredd, t.ex. 768 vilket funkar utmärkt på upplösningen 800x600 och även uppåt, men är begränsad åt andra hållet. Då är det bättre med en dynamisk bredd som följer med skärmens upplösning. Det går ändå inte att skapa en ideell bredd som passar till alla upplösningar. Det går i och för sig, men då måste det till lite programmering genom att t.ex. känna av upplösningen och sedan ha olika css-regler för olika upplösningar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
[quote]Originally posted by guran@Nov 13 2004, 01:31
Glöm frameset. Du får bara ohyggliga problem när sidan sedan skall sökmotorpositioneras. Det är bättre om du lägger hela ytan i en tabell och centrerar den. Den bästa lösningen är med CSS men det är lite knepigare. Jag har gjort en sida med en div-tagg som jag har lagt resten i. Koden är: [CODE]<div style="margin: 5px 5% 5px 5%;">...</div> Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Eventuellt kanske SSI fungerar. Är det ett företag som skall ha kanske 10 sidor, då är det nog värt att klippa och klistra. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|