Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Hemtelefon - ta till viss del på företaget

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-11-05, 17:54 #1
Stossan Stossan är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2004
Nykomling

Hej,

Använder min familjs hemtelefon (som står på min mamma) rätt ofta till min enskilda firma.

Jag har räknat ut att jag ringer ungefär 100 kronor i månaden i företagets ärende.

Finns det någon möjlighet att kunna ta denna 100-lappen på företaget? Skulle vilja ge min mor 100 kronor från företagets kassa. Kan man kanske till och med dra av moms på något sätt?

Har ni några erfarenheter eller tips om detta?

Tack på förhand!
Stossan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-05, 18:35 #2
Johan G Johan G är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2004
Mycket flitig postare

Då måste du styrka att du ringt för den summan genom ex v en spec teleräkning, momsen får du inte dra av om din mamma inte är momsredovingsskyldig....

Men samtalsavgift (tjänstesamtal)+ avgift för spec, teleräkning kan firman betala.
Johan G är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-05, 18:46 #3
mistress mistress är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2004
Medlem

Citat:
Originally posted by Stossan@Nov 5 2004, 18:54
Använder min familjs hemtelefon (som står på min mamma) rätt ofta till min enskilda firma.

Har ni några erfarenheter eller tips om detta?
Hej jag löser det på följande sätt. Jag ringer ungefär 50-50 privat och för företaget.
Telias grundavgift drar jag första av hälften på. Jag har Telia som förval.

De samtal jag ringer på firman har jag via Rix Telecom AB, där jag använder ett fyrsiffrigt nummer (prefix) innan jag ringer alla firmans samtal. På så vis får jag en räkning med moms och skattemyndigheten kan också en specifikation på alla samtal, om de så önskar. OBS! Räkningen måste vara adresserad till firman.
Men numera har jag betalat en fast avgift till Telia (tror det är 30:- i månaden) och då ringer man alla
marksamtal gratis utöver uppkopplingsavgift. Så nu kommer jag dela dessa räkningar rakt av. De samtal till utland och mobil för firmans räkning använder jag fortfarande Rix Telecom till.

Vidare har jag ett eget nummer gratis från Rix Telecom som kund där som man kan använda som telesvarare (som om man vill) skickas till E-mail. Toppen för mig med hemligt hemnummer.

Revisorn godkände detta. Så detta är det bästa jag kan komma på, när det är i liten skala.
Lycka till!
mistress är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-05, 19:44 #4
Nykomling

Nykomling

Hejsan!

Tack för era båda svar.

Citat:
Då måste du styrka att du ringt för den summan genom ex v en spec teleräkning, momsen får du inte dra av om din mamma inte är momsredovingsskyldig....

Men samtalsavgift (tjänstesamtal)+ avgift för spec, teleräkning kan firman betala.
Hur gör man i praktiken? Ska jag ha samtalsspecifikationen som underliggande verifikation och ringa in alla företagssamtal? Sen så bokför jag det också ger jag min mamma pengar?
Stossan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-11-05, 20:04 #5
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Stossan@Nov 5 2004, 20:44
Hejsan!

Tack för era båda svar.

Citat:

Hur gör man i praktiken? Ska jag ha samtalsspecifikationen som underliggande verifikation och ringa in alla företagssamtal? Sen så bokför jag det också ger jag min mamma pengar?
Ja eller nån form av markering vilka samtal & kostnader de gäller, ytterst tveksamt att abon, avg går igenom vid revision om ni inte har ett abon, till då det räknas som privat levnadskostnad..
Oläst 2004-11-05, 21:48 #6
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Johan G@Nov 5 2004, 21:04
Ja eller nån form av markering vilka samtal & kostnader de gäller, ytterst tveksamt att abon, avg går igenom vid revision om ni inte har ett abon, till då det räknas som privat levnadskostnad..
Du får full spec för varenda sekund Du ringt och till vem och från vilket nummer på fakturan från Rixtele...
Så där är inga problem...

Det där sista är jag beredd att strida för! Om man har företagandet på en mindre nivå är det fullkomligt orimligt att starta ett enskilt abonnemang för de samtal man måste ringa från sin hemarbetsplats om det är ringa... I mitt företag ringer ut jag för endast ca 80-100kr månaden, inga inkommande samtal i hemmet, det sker i annan lokal samt via röstbrevlådan jag nämnde ovan. Ska skattemyndigheten då styra så man måste skaffa ett särskilt abonnemang så man får dra av ALLA de faktiska kostnaderna? Om jag inte ringde vissa samtal, skulle jag få mindre inkomster, alltså måste jag få del i ett abonnemang för att kunna ringa ut...
Ska väl inte behöva nagga av sina privata levnadsomkostnader för att driva företaget??? Eller behöva slösa på ett till abonemang??? Det blir ju mindre vinst och mindre skatt får ju också skattemyndigheten... Något rättvisetänkande måste väl finnas när skattemyndigheten eller vederbörande politisk instans fattar besluten? Ska småföretagare leva över sina tillgångar?
Jag kan ge otaliga exempel på hur man sparar pengar genom att tänka på att hålla igen på de små utgifterna... Det är så man bör tänka. Och ett sådant tänk borde uppmuntras av alla som råder de som vill eller har startat eget....
Nu är det här SSSSMMMÅÅÅ summor, med det är principen jag går i taket på...

:unsure: Snälla Johan, säg att det inte är så som Du antyder... Blodtrycket far illa av orättvisor! :angry:
Oläst 2004-11-05, 22:12 #7
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Jag håller med dig att det är sjukt men enligt allmänt antagande så antas alla ha ett teleabonnemang, därför klassas det som en privat levnadskostnad...
Privat levnadskostnad ej avdragsgill, oavsett om det företagsekonomiskt är oförsvarbart så gynnas du som skattskyldig i förhållande till andra skattskyldiga och därmed finns ingen grund för avdrag...
Kan ju gå att argumentera med en privat kontantkorts telefon iof...

Momsen kan ju Stossan ej heller dra av då det är hans mamma som fakturerats, samma sak med argumentationen varför den fasta kostnaden skall va avdragsgill...
Oläst 2004-11-06, 00:38 #8
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by Johan G@Nov 5 2004, 23:12
Momsen kan ju Stossan ej heller dra av då det är hans mamma som fakturerats, samma sak med argumentationen varför den fasta kostnaden skall va avdragsgill...
Tack då har jag förstått den principen... (Och omvänt kan man då undra hur mycket varje enskild får ringa ärenden av privat karaktär från företagen??? Innan det blir någon slags förmån...)

Mamman bör ej faktureras för firmnans samtal. Ring firmans samtal via annat bolag!
Jag har dessvärre inte förklarat mig tydligt nog - Stosses företag borde ansöka om Prefixtelefoni, Stossan och (kanske även firman?) är ju därtill registrerad på samma adress.
Jag ringer själv från min privata telefon men efter att ha slagit prefixet för de samtal som är för företagets räkning, så kopplas alla samtal via Rix telecom och alla kostnader faktureras företaget på en helt vanlig faktura, där moms sedvanligt anges och där alla samtal specas med uppringda telefonnummer och samtalens start- och sluttid. Skattemyndigheten kan inte få mer koll!
På fakturan står angivet vilket nummer man ringt från, dock inte vem som står för abonemanget...
I Stossan fall, om Du Stossan följer mitt råd, skulle räkningen gå till Stossans företag (och där stå angivet att samtalen gått från det nummer Stossans mor tecknat). Stossan betalar direkt till Rix (inte till modern).
Och Nu får den övriga familjen sin räkning baserad på vad de endast ringer privat.
Detta ska i alla fall funka!
Oläst 2004-11-06, 00:48 #9
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Mistress eg är det en löneförmån att ringa privat på firman, bolaget, hos Ag men går ju inte att sitta o kontrollera i X timmar för att på föra 0,40 kr i lön...
Vilket sannolikt gör att det ses mellan fingrarna med avgiften för markering som eg är löneförmån.

Problemet är att jag är osäker om h*n kan ingå avtal med annat bolag, då grunden för avtalet är mellan h*ns mor och hennes teleoperatör, ex v rix telecom ser nog S mor som sin avtalspart då hon innehar grunden för avtalet....

Möjligen i fall h*ns mor ingår avtal och genom fullmakt ser till att firman faktureras....
Oläst 2004-11-06, 20:41 #10
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Enklast är ju helt klart ett extra abbonnemang - det kostar inte speciellt mycket.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017