FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag har fått i uppgift att skriva in handskrivna e-postadresser som en förening har samlat in. Då folk skriver extremt slarvigt, vore det bra om det gick att kontrollera att epostadresserna som jag tolkat det verkligen finns eftersom man annars kommer att få massor med bounce-back. Kan jag alltså testa en e-postadress, utan att skicka ett vanligt brev till dem? Typ att bara skicka förfrågningar till mailserver ex hotmails om vissa användare finns? Vill helst inte söka på varje manuellt utan det skulle vara smidigare om man kunde köra på en lista. Tacksam för alla svar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Validating
|
Citat:
Mitt tips är: 1. Knåpa ihop något själv, sök exempelvis på Google med "php email validation class" och gör ett formulär som du skriver in adressen var för sig. 2. Leta reda på någon webtjänst, liknande den som finns på http://msv.dk/ms980.asp |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Ur RFC821[1] (SMTP) kap 3.1:
Citat:
Men är det fel att skicka ett mail som de ska bekräfta? Det är väl rätt std då man ska vara med i en lista. Då vet ju både du och dem att allt funkat som det ska. "Du får detta meddelande eftersom du ..." [1]www.faqs.org/rfcs/rfc821.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
www.mailutilities.com/amv/
Detta programmet testar många adresser snabbt, har använt det en gång i tiden, funkar bra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ett tips om du knåpar ihop koden själv är att inte använda verify-kommandot som just är gjort för detta ändamål. Det är bättre att göra som Anders beskrev.
Min erfarenhet är att det fungerar oväntat bra. Det verkar inte vara så vanligt att SMTP-servrar godkänner att man kan skicka e-post till användare som inte finns. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() Sedan så kan det ju vara så att postmaster tar hand om brev till icke-existerande användare.. De brukar inte uppskatta ytterligare onödig trafik. Jag tror mest på det alternativ som sagts ovan, att verkligen skicka ett brev, och fråga om de vill vara med i listan. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
tack för alla svar...jag ska prova och testa.
Självklart kommer jag skicka brev till dem senare, men på en adress kanske jag har svårt att uttyda 3-4 tecken så istället för att skicka 3-4 olika brev (kan vara ännu fler alternativ på vad som eg står) för att testa så är det bättre att försöka något av tipsen jag fått. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
(om mailservern låter omvärlden veta vilka användare den huserar är det perfekt tillfälle för spammare att få tag i riktiga mailadresser) Om du bygger in ett koll i ditt system som bygger på felkonfigurerade servrar, tycker jag att det är galet. Det enda kollen du kan göra egentligen är att kolla ifall domännamnet stämmer genom att kolla ifall det finns en MX-post för den domänen. Zoran |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
adnil: Du har inget att förlora på att testa. Även om många/de flesta mailservrar inte säger till direkt om användaren är felaktig, hittar du säkert en hel del adresser i din lista som inte godtas. Några är bättre än inga. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|