Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Går det att kontrollera att en epost finns utan...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-10-25, 21:14 #1
adnil adnil är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Sep 2004
Nykomling

Hej
Jag har fått i uppgift att skriva in handskrivna e-postadresser som en förening har samlat in. Då folk skriver extremt slarvigt, vore det bra om det gick att kontrollera att epostadresserna som jag tolkat det verkligen finns eftersom man annars kommer att få massor med bounce-back.

Kan jag alltså testa en e-postadress, utan att skicka ett vanligt brev till dem? Typ att bara skicka förfrågningar till mailserver ex hotmails om vissa användare finns? Vill helst inte söka på varje manuellt utan det skulle vara smidigare om man kunde köra på en lista.

Tacksam för alla svar.
adnil är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-25, 21:51 #2
SkyNet SkyNet är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Apr 2004
SkyNet SkyNet är inte uppkopplad
Validating

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by adnil@Oct 25 2004, 21:14
Hej
Jag har fått i uppgift att skriva in handskrivna e-postadresser som en förening har samlat in. Då folk skriver extremt slarvigt, vore det bra om det gick att kontrollera att epostadresserna som jag tolkat det verkligen finns eftersom man annars kommer att få massor med bounce-back.

Kan jag alltså testa en e-postadress, utan att skicka ett vanligt brev till dem? Typ att bara skicka förfrågningar till mailserver ex hotmails om vissa användare finns? Vill helst inte söka på varje manuellt utan det skulle vara smidigare om man kunde köra på en lista.

Tacksam för alla svar.
Det är möjligt att kolla om en e-postadress är giltigt genom att låta den snacka med SMTP-servern utan att du behöver skicka ett e-postmeddelande och vänta på att den kanske studsar.

Mitt tips är:

1. Knåpa ihop något själv, sök exempelvis på Google med "php email validation class" och gör ett formulär som du skriver in adressen var för sig.

2. Leta reda på någon webtjänst, liknande den som finns på http://msv.dk/ms980.asp
SkyNet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-26, 01:33 #3
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Ur RFC821[1] (SMTP) kap 3.1:
Citat:

The second step in the procedure is the RCPT command.

RCPT <SP> TO:<forward-path> <CRLF>

This command gives a forward-path identifying one recipient.
If accepted, the receiver-SMTP returns a 250 OK reply, and
stores the forward-path. If the recipient is unknown the
receiver-SMTP returns a 550 Failure reply. This second step of
the procedure can be repeated any number of times.
Kan ju kanske testa så?

Men är det fel att skicka ett mail som de ska bekräfta? Det är väl rätt std då man ska vara med i en lista. Då vet ju både du och dem att allt funkat som det ska.
"Du får detta meddelande eftersom du ..."

[1]www.faqs.org/rfcs/rfc821.html
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-26, 02:40 #4
ZNs avatar
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2003
ZN ZN är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
ZNs avatar

Reg.datum: Apr 2003
www.mailutilities.com/amv/

Detta programmet testar många adresser snabbt, har använt det en gång i tiden, funkar bra.
ZN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-26, 10:03 #5
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2003
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Ett tips om du knåpar ihop koden själv är att inte använda verify-kommandot som just är gjort för detta ändamål. Det är bättre att göra som Anders beskrev.

Min erfarenhet är att det fungerar oväntat bra. Det verkar inte vara så vanligt att SMTP-servrar godkänner att man kan skicka e-post till användare som inte finns.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-26, 10:28 #6
anders.n anders.n är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
anders.n anders.n är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Originally posted by kullervo@Oct 26 2004, 10:03
Det verkar inte vara så vanligt att SMTP-servrar godkänner att man kan skicka e-post till användare som inte finns.
Jag tror att det är relativt vanligt. Den tillåter brevet, sedan skickar den en bounce om användaren inte finns. Qmail gör bland annat så.. (iaf med de patcher jag använder

Sedan så kan det ju vara så att postmaster tar hand om brev till icke-existerande användare.. De brukar inte uppskatta ytterligare onödig trafik.

Jag tror mest på det alternativ som sagts ovan, att verkligen skicka ett brev, och fråga om de vill vara med i listan.
anders.n är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-26, 10:48 #7
Nykomling

Nykomling

tack för alla svar...jag ska prova och testa.

Självklart kommer jag skicka brev till dem senare, men på en adress kanske jag har svårt att uttyda 3-4 tecken så istället för att skicka 3-4 olika brev (kan vara ännu fler alternativ på vad som eg står) för att testa så är det bättre att försöka något av tipsen jag fått.
adnil är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-26, 15:16 #8
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by adnil@Oct 25 2004, 21:14
Hej

Tacksam för alla svar.
Mailservrar som talar om, på ett sätt eller annat, ifall användaren finns eller inte finns på systemet utan att man försöker skicka mail till dem är FELKONFIGURERADE. Punkt. Kan inte betona detta mer.

(om mailservern låter omvärlden veta vilka användare den huserar är det perfekt tillfälle för spammare att få tag i riktiga mailadresser)

Om du bygger in ett koll i ditt system som bygger på felkonfigurerade servrar, tycker jag att det är galet.

Det enda kollen du kan göra egentligen är att kolla ifall domännamnet stämmer genom att kolla ifall det finns en MX-post för den domänen.

Zoran
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-10-26, 17:05 #9
kullervos avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
kullervos avatar

Citat:
Ursprungligen postat av anders.n
Citat:
Ursprungligen postat av kullervo
Det verkar inte vara så vanligt att SMTP-servrar godkänner att man kan skicka e-post till användare som inte finns.
Jag tror att det är relativt vanligt. Den tillåter brevet, sedan skickar den en bounce om användaren inte finns. Qmail gör bland annat så.. (iaf med de patcher jag använder

Sedan så kan det ju vara så att postmaster tar hand om brev till icke-existerande användare.. De brukar inte uppskatta ytterligare onödig trafik.

Jag tror mest på det alternativ som sagts ovan, att verkligen skicka ett brev, och fråga om de vill vara med i listan.
Trodde jag testat på Qmail men det hade jag tydligen inte. Gjorde det nu mot en egen qmailserver och det var precis som du sa. Jag har kanske haft tur som fått det fungera så bra med de servrar jag testat mot.

adnil:
Du har inget att förlora på att testa. Även om många/de flesta mailservrar inte säger till direkt om användaren är felaktig, hittar du säkert en hel del adresser i din lista som inte godtas. Några är bättre än inga.
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:23.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017