Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Starta Webbutik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2003-06-09, 19:54 #1
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2003
Christian O Christian O är inte uppkopplad
Medlem

Jag har relativt långt gångna funderingar på att starta en webbutik, men med endast ett fåtal produkter. Vad det är säger jag inte ännu :-) men priset per vara kommer ligga på ca 300-400 kr.

Det jag bla funderar över hur jag ska ta betalt. Det är relativt billigt att använda sig av Paypal för betal- och kreditkort så det är väl det bästa. Tyvärr så vill inte alltid folk betala med kort och då står jag i valet mellan faktura och postförskott för dem. Det flesta butiker erbjuder postförskott, men det blir ju betydligt billigare med faktura. Även om en så stor andel som 10% aldrig skulle betala sina fakturor skulle det för mig trots det vara billigare med faktura än postförskott.

Är det någon som har erfarenhet av hur ordentliga vanligt folk är med att betala sina fakturor? Det måste ju vara rätt vanligt att folk skiter i att betala, eftersom postförskott är så pass vanligt.

Det jag ska sälja har jag att välja att importera från USA eller England. Från England blir det inga problem eftersom det är inom EU, men från USA så läggs det ju på tull plus att det verkar vara väldigt krångligt med alla tulldeklarationer etc som ska fyllas i. Någon här med erfarenhet från detta?
Christian O är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-10, 00:07 #2
Qo-naqs avatar
Qo-naq Qo-naq är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Jag har inte någon erfarenhet av att ha en webbshop fast dock så har jag handlat en hel del över internet och vill då alltid använda mig av faktura. Smidigast och enklast (tykcer jag). Har även testat PayNova fast det var lite krångligare plus att jag var lite osäker om jag ville handla med det fast det funkade perfa...
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-10, 02:26 #3
Filips avatar
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2003
Filip Filip är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Filips avatar

Citat:
Originally posted by Christian O@Jun 9 2003, 04:54 PM
Det jag ska sälja har jag att välja att importera från USA eller England. Från England blir det inga problem eftersom det är inom EU, men från USA så läggs det ju på tull plus att det verkar vara väldigt krångligt med alla tulldeklarationer etc som ska fyllas i. Någon här med erfarenhet från detta?
Jag importerar lite friluftsstolar från USA (www.friluftsbutiken.com). Absolut inga problem. Ring först till tullen och snacka med dem lite först, gällande tullsatser.
Sen se till att försändelserna du får från USA är väl märkta med ditt organisationsnummer. Annars tar det ytterliggare en vecka innan du har försändelsen hemma. Tullen måste nämligen ha koll på vem det är som tar emot vad. Någon tulldeklaration har jag aldrig fyllt i.

Nu vet jag inte vad det är för något du kommer att sälja. Men då jag gissar på att det är relativt små produkter, så kan det vara aktuellt att anlita USPS (U S Postal Service, motsvarighet till svenska Posten). Anlita absolut inte dem som fraktare! De är både dyra, långsamma och bra på att slarva bort paket! Slå upp Gula Sidorna och skicka iväg offertförfågningar till möjliga fraktare istället.
Filip är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-10, 02:26 #4
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
pikkenix pikkenix är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Ta inte betalt via faktura för andra än kunder du litar på, vet flera företag som konkat pga fakturorna inte betalas in. De flesta utav dessa som inte betalar är sådana som redan har skattemasarna i hälarna och otroliga skulder, en skuld till skiter de totalt i vilket i sin tur gör att du aldrig får betalt. Att driva in pengarna kostar oftast mer än varorna du säljer så det är inget alternativ.

Är din målgrupp endast svensk isåfall är postförskott att föredra medans kortbetalningar är att föredra till en internationell målgrupp. Sverige är ett av de länder som är mest restriktiva med att håva fram kortet, i andra länder i Europa är upp mot 80% av betalningarna via nätet genom kort.
pikkenix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-10, 03:53 #5
Ludvig Ludvig är inte uppkopplad
Medlem

Ludvig Ludvig är inte uppkopplad
Medlem

Betallösningar med kontor i Sverige

http://www.paynova.se
http://www.paybox.se
http://www.debitech.com

..samt några i utlandet.

http://www.2checkout.com
http://www.worldpay.com
http://www.linkpoint.com
http://www.itransact.com
Ludvig är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-10, 16:39 #6
Per Per är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator

Jag får väl dela med mig av lite erfarenheter:

Först och främst var det gäller faktura, undvik, undvik, undvik! Det är massor som aldrig betalar sina fakturor, eller väntar månader med att göra det. Många har enorma skulder hos kronofogden (detta är dock helt gratis att kolla upp, telefonnr: 020-252005 - du behöver inte uppge ditt namn och det enda du behöver är personnummer vilket du kan få av folkbokföringen om inte annat) vilket betyder att de aldrig ens planerar att betala sin faktura. Ännu fler glömmer bort det, missar påminnelser och så vidare och så vidare. Till en början kan det ju tänkas vara lukrativt med påminnelseavgifter på några tior men de betalas sällan, om påminnelsekfaturan öht betalas. Samtidigt är arbetet minst sagt enormt med de som inte betalar - man får maila, ringa, skicka extrafakturor och helt enkelt krångla en massa. Om du sedan vill skicka någon till kronofogden tar de direkt en ganska grov avgift (tror den är knappt tusenlappen nu), den läggs förvisso på kunden OM kunden betalar. Samtidigt kan kunden neka och då blir det att gå till tingsrätten och där det blir fler avgifter, och även om du vinner där så behöver inte det betyda att du får ett öre eftersom kunden helt enkelt kan sakna tillgångar. Så mitt råd är att undvika faktura, om du kan.

Postförskott är troligen det absolut bästa om det inte vore för att allas våran post tog en avgift på 37.50 kronor, _bara_ för själv postförskottsdelen så då utesluts det på alla produkter där du inte har grova marginaler (varor för 300-400 kronor är ju gränsfall, mina egna varor ligger en bit under där vilket betyder att postförskottsavgiften måste läggas på kunden och vips så var inte det så attraktivt längre). Dessutom ska tilläggas att om du har många kunder är det måttligt skoj att stå nere på macken och skriva namn och adresser med vanlig penna, och hade du då tänkt beställa förtryckta blanketter så måste du beställa ett ganska stort antal och ändå måste kundens adress på (vet inte om det går med matrisskrivare, är möjligt).

Paynova är ett alternativ som är oerhört attraktivt, speciellt med sina låga avgifter och stora stöd för olika kort. Den stora nackdelen är att folk helt enkelt inte har Paynova-plånbok. Jag tror de måste satsa lite rejäla slantar på marknadsföring (inte sända lite småannonser på TV4) och få en rejäl kapitaluppbackning innan de blir populära. Men då de blir det tror jag stenhårt att det kan lyckas och är något bra både för konsumenter och företag.

Kreditkort, vill du bli direkt 'merchant' under en svensk bank kostar det (förstås) skjortan vilket gör att man får söka sig till utländska aktörer och personligen har jag en ganska stor skepsis mot allt som inte har någon adress eller liknande i Sverige.

Förskottsbetalning, ptja, billigt men kunderna vill väldigt sällan. Möjligtvis kan återkommande kunder tänka sig detta, eller om du har ett väluppbyggt varumärke som man kan lita på.

Bottom line är nog att ett flertal alternativ kan användas, det kanske går att premiera t.ex. Paynova-betalningar på något sätt eller ta ut avgifter på fakturabetalningar. Hur som helst är betalning ett ständigt gissel för webbutiker som inte säljer dyra eller jättebilliga varor (då mikrobetalningar via t.ex. telefon fungerar).

Jag ser gärna att andra delar med sig av erfarenheter och tips! :-)
Oläst 2003-06-10, 22:39 #7
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator

Sälj fakturorna är allt jag kan säga... ni kan förmodligen komma ner på lite drygt 5% avgift på att outsourca den biten, vilket uppenbarligen är värt både pengarna och jobbet i detta fallet.

Mvh, Tobias
Oläst 2003-06-10, 23:27 #8
Qo-naqs avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Qo-naqs avatar

Citat:
Originally posted by dm.se@Jun 10 2003, 08:39 PM
Sälj fakturorna är allt jag kan säga... ni kan förmodligen komma ner på lite drygt 5% avgift på att outsourca den biten, vilket uppenbarligen är värt både pengarna och jobbet i detta fallet.

Mvh, Tobias
Det är nog smart!
Qo-naq är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2003-06-11, 15:06 #9
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Originally posted by dm.se@Jun 10 2003, 08:39 PM
Om det var riktat till mig; vi har undersökt det tidigare men det var (i alla fall då) inte något alternativt, jag minns inte om det var höga avgifter eller något annat som fick oss att dra öron åt oss.
Oläst 2003-06-11, 15:08 #10
Supermoderator

Supermoderator

Förresten, telia har någon betalningslösning där kreditkort + internetbank accepteras. Senaste gngen jag kollade på det alternativet var dock två år sedan, så förmodligen har mycket hänt sedan dess. Tror det hette telia merchant blahblah nånting, slå en signal till dem och hör efter vetja, har du tur så har dem något erbjudande just nu & kommer ner på ett par tusen i månaden i avgifter, har för mig dem hade 2250/mån introduktionserbj för två år sedan, men det är klart, en hel del har ju hänt sedan dess men det skadar ju inte att ringa o kolla

Mvh, Tobias

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017