FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
nån som vet av whois där man kan dunka in en hel lista med domäner på en gång?
..kruxet är att den ska klara av .se och/eller .nu också ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
En viss mängd trar jag du skall kunna kolla själv genom att ansluta till ex: whois.nic.nu:43 via ditt favorit programspråk och skicka domännamet som enda variablen. Hur många domäner är det tal om ca? Om det bara är att kolla om namnet är reggat är det ju enklare, denna lilla perlkod (skriven mitt i natten) spottar fram detta följande #!/usr/bin/perl ################################################## ##### use IO::Socket; print "Content-type: text/html\n\n"; $sock = IO::Socket::INET->new("whois.nic-se.se:43") || print "Fuck! Du jag fixa inte att ansluta."; print $sock "wn.se\n"; @output=<$sock>; close $sock; print "@output"; # Copyright © 2004 NIC-SE. All rights reserved. # Any use of this material to target advertising or # similar activities is forbidden and will be prosecuted. # If any of the information below is transferred to a third # party, it must be done in its entirety. This server must # not be used as a backend for a search engine. For more # information see <http://www.nic-se.se/> # Result of search for registered domain names under # the SE top domain database follow. The data in # the database is in the ISO 8859-1 character set # and the result is printed with eight bits. *domainname.name: wn.se *domainname.status: REGISTRERAT *domainname.dns.data: wn.se. NS ns1.rackshack.net. wn.se. NS ns2.rackshack.net. # More information is available from the Web Search, # <http://www.nic-se.se/domaner/domansok.shtml>, but the number # of queries to the Web Search is limited. Misusers will # be blocked. Men som tur är hjälper ju inte det spammare ![]() Thomas
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
det är inga större antal vi snackar om - ca 100 st. det är mina egna domäner jag vill 'inventera' / få aktuell whois-info på utan att jobba arslet av mig.. musarmsvärken framhäver min vanliga lathet ytterligare.
vänstermusar nu.. :P |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
http://www.nic.nu/cgi-bin/drill.cfm?domainname=1.nu 100 förfrågningar skall du ju kunna göra utan problem som du kör typ sleep(15); Det blir ju i princip vad du skulle belasta om du körde "manuellt". Thomas
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Supermoderator
|
På egenutvecklade http://www.domanreg.se/sedomains kan man registrera ett konto och sedan kontrollera upp till ungefär 200 .se-domäner per dag. Är domänen registrerad så visas ägaren, registreringsdatum samt aktuellt PR (hos Google) för www.söktdomännamn.se.
Finns även en länk för varje domän som man kan följa upp vilket leder till att tillhörande konktraktsnummer kontrolleras och ett temporärt lösenord automatiskt genereras hos NIC-SE och skickas till ägarens epost-adress och inloggning för adress-/DNS-ändring kan göras från webbsidan som skickade emailet. Edit: Detta kräver dock att man har tillgång till en webbsida där man kan lägga upp ett litet php-script som används vid kontrollen av domännamnen.
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
NameISP har ett windowsprogram som jag vill minnas stöder detta. Jag använder det inte själv.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
tack för svar! ska kolla upp era förslag
jag kan tyvärr inte just nåe webbprogrammering mer än html.. man saknar det ofta! vilket språk rekommenderar ni att man lär sig? asp, php annat? php verkar vettigt tycker jag. det är väl dessutom lämpligt att göra databasbaserade sidor med? - vilket vore kul jag har bra basic och lite c++ kunskaper i grunden |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Administratör
|
Citat:
Thomas
![]() |