FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag sitter just nu och spinner lite på ett projekt jag skulle vilja genomföra, men endast under den kommande sommaren, med eventuellt uppföljande för kunderna. Det hela handlar om att personligen erbjuda tjänster till privatpersoner och mindre företag på Internet. Mitt problem ligger i att jag inte vill starta ett företag för denna verksamheten trots att den är kommersiell. Finns det något sätt som man kan arbeta på, och då ta betalt, utan att ha ett registrerat företag med F-skattesedel. Jag är inte så orienterad i ämnet, men av vad jag har förstått så kan versamheten inte räknas till det som kallas 'hobbyverksamhet'. Jag kan ju arbeta som anställd, men det skulle jag finna rent opraktiskt. Skulle verkligen behöva hjälp, idéer och tips på vad som är möjligt. Tack på förhand! MVH Rickard Rosenqvist |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Kanske skulle www.bolagskraft.se kunna vara något för dig, dom tar 7% av utfakturerad summa (exkl.moms), men det kanske det kan vara värt?
Även www.bolagsbolaget.se har något liknande. Mvh, Ted |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Tänk att det finns saker för allt. ![]() Redigering: Efter en lite närmare titt så verkar bolagskraft.se vara det bästa alternativet. En liten fråga dock: Får jag ungefär ut 30% av den fakturerande summan? 100% (bruttolön) - 33% (sociala avgifter) - 30% (pers. källskatt) - 7% (avgift bolagskraft tar ut) = 30% (nettolön) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Bruttolön är inte detsamma som summan du fakturerar...
Räkna -25% -34% för arb.gib & skatt... avgifterna vet jag inte var de tar, förmodar att det är på brutto, vilket isåfall ger dig -7% -25% -34%. ((100 - 7) * 0,75) * 0,66 = 46kr ut / 100kr fakturerat (ex moms) Observera att mina siffror för arbgiv och skatt är ungefärliga & jag hoppas på att parenteserna kom på rätt ställe..
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Mvh, Ted |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har ingen koll på deras avgifter, men mitt räkneexempel stämmer för beräkning av avgifter & skatter, dvs vad som blir kvar till deras klient. Sen huruvida det är 7% eller 15% spelar inte så stor roll om ni har en miniräknare...
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hur lång tid tar det att få lönen utbetald från bolagskraft?
Jag har en kompis som har hjälpt mig lite så han ska få lite pengar av mig, om han fakturerar mig från bolagskraft med minsta antalet dagar (Borde vara 10) och jag betalat direkt, hur lång tid tar det för honom att få pengarna på sitt konto? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Guest
|
Det är ju ett tag sedan dessa inlägg skrevs. Är det någon mer som har erfarenheter av denna lösning?
|
||
![]() |
Svara |
|
|